دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

راه توسعه نمایش عمومی فیلم‌های مستند و کوتاه/۴

نادر طریقت: نوآوری در مستندها، دروازه استقبال مخاطب را به این نوع فیلم باز می‌کند

نادر طریقت

کارگردان «خاطره» با بیان اینکه جذابیت مهمترین عنصر برای یک فیلم کوتاه و مستند است، گفت: کسانی که در این عرصه مشغول فعالیت هستند باید دست به خلاقیت و نوآوری بزنند و حتی المکان از سفارشی سازی دوری کنند.

نادر طریقت، کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد راه های توسعه نمایش عمومی فیلم های مستند و کوتاه، گفت: اولین راهی که به نظرم  می رسد،  کسانی که در این عرصه در حال فعالیت هستند، انجام دهند، باید فیلم های جذابی بسازند تا سینمای مستند و کوتاه به بلوغ  و پویایی خود برسد و به فکر این مسئله نباشند که اثرشان به فلان جشنواره راه پیدا می کند یا اینکه در  فلان جشنواره خارجی انتخاب می شود یا نه.

طریقت در ادامه افزود: جذابیت مهمترین عنصر برای یک فیلم کوتاه و مستند است، وقتی فیلمی المان ها و نشانه های جذابی از لحاظ موضوعی و تصویری داشته باشد، ابتدا در عمق وجود تماشاگر رسوخ کرده و کم کم راه خود را در میان دروازه های موفقیت باز می کند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاطره» در ادامه افزود: به نظر من کسانی که در حال حاضر فیلم مستند و کوتاه می سازند باید حتی الامکان از سفارشی سازی دوری کنند و چون سینمای کوتاه و مستند ما تقریباً یا بهتر بگویم کاملاً دولتی بوده و با سرمایه دولتی سرپا مانده، بنابر این می توان اعتماد سازی کرده و موضوعات جذاب را برای کارها انتخاب کرد.


طریقت در ادامه تصریح کرد: نمایش آثار فیلم های کوتاه و مستند در سال های قبل در این کشور اتفاق افتاد اما به دلیل عدم جذابیت این آثار، هیچ وقت نمایش آن ها  با استقبال از سوی مخاطب مواجه نشد و عملاً این کار با شکست مواجه گردید. حتی بعضی از فیلم های فوق که به شبکه های نمایش خانگی راه پیدا کردند با آماری کمتر از ده هزار تا پخش شد که واقعاً آمار بسیار ضعیفی است و من امیدوارم بتوانم با ارائه یکی از کارهایم در شبکه نمایش خانگی این آمار را ده ها برابر بالا ببرم و رکورد تازه ای در سینمای مستند و کوتاه از خود به جا خواهم گذاشت.


این فیلمساز که بیش از بیست فیلم کوتاه و مستند را در پرونده خود به ثبت رسانده است در پایان این گفت وگو در مورد راهکاری در این زمینه، اظهار داشت: برای ساخت این نوع سینما باید نوآوری به خرج داد و باز هم عنوان می کنم باید فیلم کوتاه و مستند جذاب ساخت، مسئولین و متولیان سینمایی هم یک مقدار باید دست کسانی که مشغول ساخت این نوع آثار هستند را باز بگذراند و ترس را از دل این فیلمسازان خارج کنند تا آن ها به خود سانسوری متوسل نشوند و به آن ها اجازه دهند تا در این حوزه از فکر و اندیشه خود استفاده کرده و دست به نوگرایی بزنند و اگر این اتفاق بیافتد، ما به مرور شاهد فیلم های خوب و جذاب  و شاهد کشف استعدادهای تازه ای خواهیم بود. 

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.