سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱

با اشاره به ضرورت ارتقای سطح آموزش

اشرفی‌زاده: اساتید انجمن سینمای جوان باید مباحث تئوریک را با تجربه‌های عملی همراه سازند

مرجان اشرفی زاده*

مرجان اشرفی‌زاده با بیان اینکه انجمن سینمای جوان مظهر ورود گروه جوان و نوپا در عرصه کارگردانی فیلم کوتاه است، گفت: اساتیدی که در انجمن سینمای جوان تدریس می کنند باید زمینه‌های تئوریک را با تجربه‌های عملی همراه سازند.

مرجان اشرفی‌زاده؛ کارگردان فیلم های کوتاه و فیلم های تلویزیونی که چند سالی در انجمن سینمای جوانان ایران نیز تدریس کرده است، در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، با بیان اینکه انجمن سینمای جوان مظهر ورود گروه جوان و نوپا در عرصه کارگردانی فیلم کوتاه است، بیان کرد: هنرجویانی که در این موسسات آموزشی و یا حتی دانشکده‌های سینمایی حضور دارند مانند خود ما علاقه‌مند هستند اساتیدی به آنان تدریس کنند که تجربه‌های کاری دارند یعنی زمینه های تئوریک و مباحث علمی با تجربه های عملی آن ها همراه باشد. حتی در زمانی که خود من هم دانشجو بودم ترجیح می دادم که اساتیدمان از آدم های سینما و با تجربه های سینمایی باشند.

وی افزود: در سینمای جوان هم من فکر می کنم این دو بخش یعنی بخش عملی و بخش تئوری لازم و ملزوم یکدیگر هستند. فیلمسازانی که عرصه فیلمسازی کوتاه را تجربه کرده اند نسبت به فیلمسازانی که سازنده فیلم های بلند هستند اساتید بهتری برای تدریس فیلم کوتاه خواهند بود و عنصر تاثیرگذارتری هستند زیرا این دسته از افراد تحصیلات تئوریک و آکادمیک را این زمینه گذارنده اند و به یک پختگی در عرصه فیلمسازی کوتاه رسیده اند، از این لحاظ به نظر می آید که این دسته از اساتید بهترین گزینه ها برای حضور در انجمن سینمای جوان هستند و معمولا کلاس آنها به صورت کارگاهی برگزار می شود و هنرجویان نتیجه بهتری می گیرند و خیلی راحت تر وارد عرصه فیلمسازی می شوند.

اشرفی‌زاده ادامه داد: از این رو تنها تئوری درس دادن کفایت نمی کند به عنوان مثال در زمان تدریس ما در انجمن همیشه بخشی از نمره کلاس مربوط به کار عملی بود اگر کارگاه داستان نویسی داشتیم بچه ها در پایان کلاس می بایست کار تحویل دهند و یا فیلم بسازند و فیلمنامه بنویسند و یا در کلاس های تصویربرداری هنرجویان آشنایی با دوربین داشتند و تصویربرداری را در فضاهای مختلف تجربه می کردند.

وی با اشاره به این که انیمیشن نیز قرار است به چارت درسی انجمن اضافه شود، گفت:  این اتفاق بسیار خوبی است و مثبت تلقی می شود، ای کاش برای بخش مستند هم این اتفاق رخ دهد. متاسفانه ما در دانشگاه هم مستندسازی و کارگردانی مستند را به عنوان یک گرایش جدا کم داریم و عمدتا با ساخت کار داستانی در یک بخش خلاصه شده است و این امر باعث شده که گونه های مختلف مستند مورد غفلت واقع شود در حالی که انجمن سینمای جوان می تواند مستندسازان را هم آموزش دهد.

وی افزود:ا وقتی که جشنواره فیلم کوتاه تهران که در واقع بانی آن انجمن سینمای جوان است و آثار شرکت کننده از همین هنرجویان هستند و گرایش های متفاوت مانند تجربی، مستند داستانی و انیمیشن در این جشنواره وجود دارد ای کاش آموزش آنها هم در این چهار بخش بتواند خیلی جدی گنجانده شود امیدوارم یک زمانی کارگاه فیلم تجربی و کارگاه مستند را هم اضافه کنند چون لزوم آن واقعا احساس می شود.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که انجمن باید بیشتر در زمینه تولید فعالیت کند یا در زمینه آموزش، اظهار داشت: فکر میکنم هر دو را باید دوشادوش هم جلو برد. سال های قبل متاسفانه من این سعادت را نداشتم که در دوره مدیریت جدید ارتباطم را با انجمن برقرار کنم اما امیدوارم که این اتفاق رخ دهد زیرا خانه اول همه ما فیلمسازانی که فیلمسازی را از فیلم کوتاه آغاز کرده ایم قطعا انجمن است و میان ما و انجمن یک دلبستگی وجود دارد.

وی افزود: در سابق انجمن با دفاتر متفاوت خود در شهرستان ها بحث آموزش ر ا به صورت جدی دنبال می کرد و تولید هم نسبتا آماتوری یعنی با بودجه های پایین بود که تنها عرصه ای برای تجربه کردن فیلمسازی به شمار می رفت. امسال شنیده ام که ظاهرا تولیدات سنگین تر و جدی تر هم در حوزه فیلم کوتاه به انجمن محول شده و قرار است که یک چنین کارهایی هم داشته باشد. احتمالا هم برای تولید و هم برای آموزش یک تقسیم بندی صورت می گیرد. حتی تا جایی که گفتند قرار نیست مرکز گسترش کار داستانی انجام دهد اما ظاهرا آن ها هم تولید می کنند. به هر حال فکر می کنم انجمن با دو تا ماموریت آموزش و تولید کار می کند.

اشرفی‌زاده در پایان تصریح کرد: به این خاطر که باید فضا در انجمن هم تئوری و عملی باشد قطعا انجمن تولید آثار فیلم کوتاه را هم خواهد داشت که با بودجه های کمتر و تجربه های اول و دوم فیلمسازان همراه خواهد بود.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.