شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

نقش سینما در پرورش ذائقه فرهنگی مردم/3

موساییان: می توان کمدی های خوبی را با نگاه انتقادی به جامعه ساخت/ هدف مدیران نباید تنها ارائه آمار باشد

موسائیان

سینماپرس: در حالی که می توان کمدی‌های خوبی را با نگاه انتقادی که در جامعه و سیاست گذاری ها تاثیر داشته باشد ساخت اما در مقابل سینمایی وجود دارد که پیش پا افتاده است و از خطوطی عبور می کند که ترویج اصطلاحات مبتذل بوده و در این شرایط سینما با ویترینی از طنزهای نازل مواجه است.

بنابراین گزارش، وحید موساییان کارگردان سینمای ایران با بیان مطلب فوق در گفتگو با سینماپرس درباره تاثیر سینما در پرورش ذائقه عمومی مخاطب با اشاره به اینکه به عنوان یک فیلمساز نمی توانم مانع از ساخت آثار سطحی باشم ادامه داد: باید در یک فضای گفتگو از متولیان امر بخواهیم که پاسخ دهند چرا کلیت سینما تحت تاثیر آثار ضعیف قرار گرفته است.

وی افزود: فیلم های سطحی کمکی به مدیران فرهنگی و جامعه سینمایی نخواهد کرد بلکه فقط به صورت حبابی آمارها را افزایش می دهد، در حالیکه برخی مدیران به این موضوع فکر نمی‌کنند که این گونه آثار می تواند در فرهنگ و شعور مردم مخرب باشد.آ نها متاسافانه سعی می کنند تنها به نیازهای اولیه مخاطب توجه کنند و اسم آنرا هم سینمای تجاری می گذارند.

موساییان گفت: این مسئله در کوتاه مدت صورت نگرفته است بلکه سیاستها و اجرای آن به سالهای دور بازمی‌گردد و معیار سینما تنها فروش درنظر گرفته شد. پخش کنندگان و متولیان سینمایی در این موضوع نقش مهمی داشتند و دارند. افراد مختلف هم برای ساخت این آثار ضعیف ترغیب شدند و برای رسیدن به فروش بالا از عناصر مختلفی استفاده می‌کردند.

وی افزود: در صورتی که این امکان وجود داشت تا برخلاف یک سری خواسته های عوامانه در جامعه، معیارهایی را وارد این سینما می کردند که هم بیشتر جذب مخاطب کند و هم در ارتقای صطح فرهنگی مردم موثر باشد.

 وی ادامه داد: شرایط کلی باعث شد فیلمسازانی که به برخی عقاید پایبند بودند از آن فاصله بگیرند و به این نتیجه برسند که وقتی متولیان برای این سینما ارزشی قائل نیستند پس ما هم به این مسیر ورود کنیم و در میان آنها تعدادی سینماگران فرهیخته هم دیده شدند که با یک فیلم نازل و بعبارتی مبتذل همه چیز را از دست دادند.

کارگردان «فرزند چهارم» با بیان اینکه امیدی به این مسئله که سینما به عنوان عنصر فرهنگی دوباره به جامعه برگردد کم است افزود: این اتفاق محصول چندین دوره است که مجموعه ای از فشارها از طریق ماهواره و ... به جامعه وارد شد، در حالی که می توانست از مسائل مختلف جامعه به عنوان یک بستر مناسب استفاده کرد اما جنبه های سطحی آن ملاک قرار داده شد.

 کارگردان «گلچهره» یادآور شد: اگر تلاش هایی در زمینه مقابله با سینمای سطحی می شود توسط خود فیلمسازان انجام می گیرد اما اینکه تا کجا ادامه خواهد داشت مشخص نمی کند، هر فیلمسازی برای ساخت یک فیلم برای خود معیارهایی را در نظر می گیرد. فیلمساز براساس دانشی که از جامعه کسب کرده است سینمای خودش را پیدا می کند ولی اینکه سینمای مورد نظر چقدر برای جامعه فرهنگی ایران اهمیت دارد را باید کشف کرد.

موساییان با تاکید بر اینکه پرورش ذائقه مخاطب تنها وظیفه سینما نیست یادآور شد: تلویزیون، سینما تئاتر و سایر هنرهای دیگر مانند زنجیره به یک دیگر وصل هستند و هیچ کدام مثل یک جزیره مستقل و تنها عمل نمی کنند. نباید هدف فقط ارائه آمار باشد، آمارهایی که فقط در یک دوران معنا پیدا می کند. وقتی یک مدیریت فرهنگی واحدی وجود نداشته باشد هر فردی کار خودش را انجام خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.