جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

نقش سینما در ارتقای ذائقه فرهنگی مردم/4

موتمن: فیلمسازان باید خطر کنند تا در ذهن مخاطب موثر واقع شوند/ فقدان« فرهنگ مردم پسند» مشکل سینمای ماست

فرزاد موتمن درنشست آسیب شناسی سینمایی دینی

سینماپرس: فرزاد موتمن نویسنده و کارگردان سینمای ایران در گفتگویی با خبرنگار ما تأکید کرد: فیلمسازان برای پرورش ذائقه فرهنگی مخاطب باید به نوعی خطر کنند و در وجوه مختلف فیلم بسازند. بدون خطر سینمایی ساخته نمی شود.

بنابراین گزارش، وی با اشاره به فیلمهای تولیدی خود در طول سالهای گذشته ادامه داد: فیلم هایی مثل شب های روشن و آخرین فیلمم سایه روشن قائم به ذات هستند اما دیگر فیلم‌هایم مثل پوپک و مش ماشاالله و بج خور متعلق به سینمای تجاری است. معمولا فیلسازان از هر دو نوع آن را انجام نمی دهند ولی من هر دو گونه این سینما را تجربه کردم و به دنبال برقراری دیالوگ با همکارانم بودم که متقاعد شوند سینما وسیع تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم.

 موتمن افزود: شاید وقتی این کار را انجام می دهیم شکستی در آن وجود داشته باشد ولی باید بدانیم همه چیز درسینما خوب است و ما فیلمسازان باید با تسلط بر شرایط فضای خوبی را برای تماشگران فراهم کنیم.

این مدرس دانشگاه با ذکر مثالی توضیح داد: وقتی آثاری مثل شب های روشن و سایه روشن ساخته می شود نباید به این فکر کنیم که مخاطب علاقه به چه مسائلی دارد چراکه این فیلم ها می گویند «ما ساخته می شویم تا مخاطب به دنبالمان بیاید» و دنبال امتیاز دادن نیستند اما وقتی فیلم هایی مثل باج خور و پوپک ومش ماشاالله ساخته می شود آن زمان به دنبال ارتباط مخاطب با فیلم خواهیم بود.

وی ادامه داد: سینما کارکردهای مختلفی دارد که یکی از آنها تأثیر گذاری بر فرهنگ عمومی و تلاش برای ارتقای آن است. لذا نمیتوان انتظار داشت که همیشه تولیدات ما حاوی پیامهای فرهنگی باشد و یا فقط برای قشر خاصی از مردم ساخته شوند.

موتمن اظهار داشت: اساسأ دردنیا عموم مردم به دم دستی ترین مسائل توجه می‌کنند که به نطرم هم طبیعی است، مشکل ما درسینمای ایران  فقدان "فرهنگ مردم پسند" است و به همین دلیل فیلم های عامه پسند ما از سطح سخیفی برخوردار می شوند چون ما ادبیات،موسیقی و تئاتر مردم پسند نداشته ایم و همواره آثار هنری و سینمایی ما در مسیر جلب رضایت یک جماعت خاص تولید شده است.

وی با اشاره به ضرورت جلب اعتماد همه اقشار مردم در برابر تولیدات هنری گفت: گاهی وقت ها یک فیلم به دلیل ارزشش به فروش نمی رسد و جو حاکم منجر به فروش بالای آن کمک می کند ولی این بدان معنا نیست که ما فیلمسازان همواره به این موضوع دل خوش باشیم و در برابر آنچه که تولید می کنیم بی تفاوت باشیم.

وی تأکید کرد: البته باید به خواسته های فیلمسازان نیز توجه شود چراکه فیلمسازان از خود مردم هستند و زمانی که به سمت غرایز و خواسته های خود بروند بهتر می توانند به مردم پاسخگو باشند.

وی افزود: اگر شرایط بازتر شود و به جای برنامه ریزی برای تولید فیلم به صورت بخشنامه‌ای، اجازه دهیم که فیلمسازان خودشان به فعالیت بپردازند باعث افزایش سطح کیفی فیلم‌ها و بالطبع تأثیر گذاری مطلوب بر مخاطب خواهند شد.

کارگردان «صداها» با ضروری دانستن نقش تلویزیون در پرورش ذائقه مخاطب گفت: به دلیل نبود تلویزیون‌های خصوصی در کشورمان و وجود یک رسانه با عنوان ملی اجازه بحث درباره تصمیم هایی که اتخاذ می شود را سلب می‌کند و نتیجه‌اش هم رجوع برخی مردم به شبکه ای ماهواره‌ای و سریال های ترکی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.