چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸

مردم و ایجاد جذابیت برای تماشای مستند/ ۱

رحمانی: نمایش مستمر مستند در تلویزیون مردم را به دیدن آثار مستند علاقه‌مند می کند

محمود رحمانی*

سینماپرس: محمود رحمانی مستندساز کشورمان در خصوص چگونگی علاقه‌مند کردن مردم به تماشای آثار مستند عنوان کرد: «دلیل این که مستندهای ما بیننده ندارد عدم تقسیم بندی تلویزیون برای نمایش آثار مستند است. اگر نمایش مستند تداوم داشته باشد می تواند مخاطب را به خود جذب و علاقه‌مند کند.»

بر اساس این گزارش، محمود رحمانی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان اینکه به علت خط قرمزهایی که در آثار مستند وجود دارد تلویزیون با تقسیم بندی آن ها را نمایش می دهد گفت: «با اینکه  می دانیم انواع و اقسام سینمای مستند در ژانرهای مختلف اعم از سینمای مستند داستانی مستند مشاهده گر و ... وجود دارد اما هیچکدام از این ها دیده نشده و جذابیت آن ها به مردم نشان داده نشده است.»

وی افزود: «تلویزیون در اینکه امروز مخاطب ما نسبت به سینمای مستند کم انگیزه شده است نقش اساسی داشته است. متاسفانه حتی شبکه مستند ما یک شبکه کاملا گزیده کاری است یعنی فیلم های خنثی و فیلم هایی که از تلویزیون های دیگر گرفته را پخش می کند که با این شرایط راه به جایی نمی برد و در نتیجه به فرهنگ ما ضرر می زند. از دست دادن مخاطب در شبکه های اصلی ما مشهود و دلیل هم این است که تلویزیون ما همیشه ۲۰ سال از مخاطب خود عقبتر بوده و در زمانی که مخاطب می تواند برای تلویزیون سرمایه باشد تبدیل به یک مصرف کننده برای تلویزیون های غیر وطنی می شود.»

این مستندساز در ادامه عنوان کرد: «بهای سینمای مستند با دیده شدن آن تضمین می شود ما نمی‌توانیم کل فیلم هایی که ساخته می‌شود را آرشیو کنیم و تنها در جشنواره ها نمایش دهیم. همه ما می دانیم که فرآیند نمایش فیلم مستند در جامعه چه چیزهایی است و چه تاثیرات به سزایی دارد به طور مثال مستندها می توانند مردم را  درباره روش و شیوه زندگی آگاه کنند.»

وی اضافه کرد: « نزدیک به ۳۰ سال پیش در اروپا تصمیم گرفته شد که فیلم های مستند هم در سینما نمایش داده شود و این اتفاق تبدیل به یک جریان حرفه ای شد اما همین نمایش آثار هم در اروپا شرایطی دارد که آن شرایط حتما باید لحاظ شود. کشورهای اروپایی برای نمایش آثار مستند سالن‌های سینمایی با تعداد بالا اما مساحت کوچک ساخته اند و این نشان از بها دادن به فیلم مستند در کشورهای دیگر است.»

رحمانی در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: «مسئله بعدی خود فیلم ها هستند که از لحاظ کیفی باید توان اکران را داشته باشند. به طور مثال فیلم باید بالای ۷۵ دقیقه باشد تا بتواند یک سانس سینما را تکمیل کند. فارغ از این موضوع فیلم ها باید جذابیت های خاص خود را داشته و به لحاظ فنی قابلیت نمایش روی پرده را داشته باشد. نور، تصویر و صدای مناسب همه عواملی است که بر روی کیفیت یک اثر مستند تاثیر می گذارند.»

وی اظهار کرد: «در کشور ما نیز پتانسیل اکران فیلم ها وجود دارد زیرا ما تولیدات زیادی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی داریم که متاسفانه صرفا در جشنواره ها نمایش داده و بعد از آن آرشیو می شوند.»

این کارگردان مستند در زمینه نقش تبلیغات برای علاقه مند کردن مردم به آثار مستند گفت: «تبلیغات نیز در این شرایط تاثیر عمده ای خواهد داشت متاسفانه ما در کشوری هستیم که فیلم مستند در تلویزیون مورد حمایت قرار نمی گیرد هر چند که ما یک شبکه به نام مستند داریم اما همین شبکه هم تعریف مستند را تحریف کرده است و تنها مستندهایی در حد و اندازه های یک گونه که آن هم مستند حیات وحش است نشان می دهد در صورتی که یک بخشی از جذابیت هایی که فیلم مستند می تواند برای مردم ایجاد کند تبلیغات در تلویزیون به خصوص شبکه مستند است.»

 

نظرات

  • یک دوست ۱۳۹۳/۰۲/۱۱ - ۰۴:۳۸
    1 0
    ای کاش به سینمای نستند توجه شود.من گمان می کنم که جذابترین نستندها مستندهای اجتماعی اند که صدا وسیماایها هرگز درکی از آن ندارند. گفتگویی خوبی بود اما ای کاش کاری بشود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.