یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱

نگاه متفاوت انجمن سینمای جوان به «اقتصاد مقاومتی»

حذف تدریجی حمایت از تولیدات فیلمسازان جوان وطنی و تغییر جوایز برگزیدگان خارجی از «ریال» به «یورو»!؟

ایل بیگی-میرزاخانی

سینماپرس/ محمد عزیزی: با کوچکترین حساب سرانگشتی سال گذشته رقمی حدود 25 میلیون تومان به برگزیدگان بخش بین الملل یا به تعبیری فیلمسازان خارجی پرداخت شده و امسال قرار است با حساب نرخ سنگین یورو در داخل کشور، رقمی معادل 80 میلیون تومان یا 19 هزار یورو اهدا شود!

برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه از جمله برنامه های با سابقه انجمن سینمای جوانان ایران است که متن فراخوان و آیین نامه سی و یکمین دوره آن چندی پیش از طریق دبیرخانه جشنواره در اختیار رسانه ها و علاقمندان فیلم کوتاه قرار گرفت.

این دوره از جشنواره فیلم کوتاه از آن جهت حائز اهمیت است که اولین دوره بعد از انتصاب مدیران سینمایی دولت یازدهم و روی کار آمدن حبیب ایل بیگی به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بحساب می آید.

اگرچه در مراسم پایانی دوره سی ام، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به کرات از عملکرد هاشم میرزاخانی مدیرعامل سابق این انجمن ابراز رضایت نمود و حتی برخی اخبار از ابقای وی در این مسئولیت حکایت داشت، لیکن انتصاب ناگهانی ایل بیگی در این بخش از بدنه مدیریتی سینمای کشور که تنها در مقطعی مسئولیت روابط عمومی و یا سایر پست های همطراز را در انجمن سینمای جوان عهده دار بود، همجنان در هاله ای از ابهام است.

در هر حال با پذیرش این انتصاب و گذشت حدود ۸ ماه از آغاز بکار مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید انتظار می رود نقاط قوت و ضعف مراکز و موسسات بخوبی شناسایی و بجای وعده ها و تبلیغات رسانه ای غیرضروری و اظهارات بعضآ مغرضانه در گوشه و کنار، در جهت رفع کاستی ها گام برداشت. اقدامی که تنها با مرور بر یک نمونه از فعالیتهای مدیران جدید انجمن یعنی آیین نامه سی و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه، علاوه بر اینکه  آثاری از تحولات تأثیرگذار دیده نمی شود بلکه شاهد برخی برنامه ریزی های نه چندان کارشناسی و قابل نقد نیز در آن می باشیم.

مهمترین نگرانی در متن فراخوان جشنواره مذکور که علت تأخیر در انتشار آن بارها و بارها بررسی کارشناسانه عنوان گردید، تغییر در نحوه توزیع جوایز بخش بین الملل است که بر خلاف سال گذشته، «یورو» جایگزین جوایز ریالی شده و تطبیق وزن دوره سی ام و سی و یکم جشنواره در این قسمت، با توجه به شرایط «اقتصاد مقاومتی»، حاکی از تغییر نگاه مدیریتی و بی تفاوتی نسبت به وضعیت جاری کشور است.

نگارنده در گفتگو با یکی از دست اندرکاران اصلی جشنواره سال گذشته دریافت که انجمن سینمای جوان در دوره ۲۵ و ۲۶ جشنواره فیلم کوتاه به رغم ایجاد تعهد و اعلام برندگان بخش بین الملل که اغلب از فیلمسازان خارجی بودند، از عهده پرداخت جوایز ارزی آنان معادل رقمی حدود ۵ تا ۷ هزار دلار بر نیامده و در اوج اعتراضات و پیگیری های برگزیدگان، با روی کارآمدن مدیران جدید دولت دهم موضوع ختم بخیر گردیده و حیثیت جشنواره نزد سینماگران جوان خارجی حل گردیده است.

با تکیه بر همین تجربه ناخوشایند و با توجه به محدودیتهای مالی انجمن و فشار سنگین این جوایز، سرانجام سال پیش به جهت تقویت پول ملی و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی در لایه های مختلف جامعه، جوایز مربوطه از دلار و یورو به ریال تغییر یافت که این امر کاهش و صرفه جویی چشمگیری را در پی داشت، بگونه ای که با کوچکترین حساب سرانگشتی، سال گذشته تنها رقمی حدود ۲۵ میلیون تومان به برگزیدگان بخش بین الملل یا به تعبیری فیلمسازان خارجی پرداخت گردید. اما اینکه امسال به ناگاه مقرر شده است با حساب نرخ سنگین یورو در داخل کشور، رقمی معادل ۸۰ میلیون تومان یا ۱۹ هزار یورو اهدا شود، جای سوال است!

این در حالیست که بر اساس آیین نامه به اصطلاح تغییر یافته سال ۹۳ حمایت از تولیدات آتی برگزیدگان داخلی در بخش ملی، نسبت به سال گذشته بطور کلی حذف گردیده و تنها به اهدای رقم چهار میلیون تومان به برندگان داخلی بسنده شده است. ضمن اینکه نگرانی مضاعف همچنان وجود دارد که انجمن به واسطه بودجه محدود سینمای ایران و هزینه های مرسوم در نیمه دوم سال، نتواند از عهده تعهدات مالی در قبال فیلمسازان به ویژه خارجی همچون برخی دوره های پیشین، در موعد مقرر و همزمان با مراسم اختتامیه برآید و اعتبار جشنواره فیلم کوتاه مخدوش گردد.

در کنار این موارد، با توجه به تأخیر دبیرخانه جشنواره در آماده سازی متن آیین نامه و عدم توزیع آن بر اساس عرف همیشگی در حاشیه بازار فیلم جشنواره بین المللی فیلم فجر، که هر ساله فرصت بسیار مناسبی برای اطلاع نمایندگان کمپانی ها، موسسات و مراکز مربوط به فیلم کوتاه اقصی نقاط جهان از جشنواره فیلم کوتاه تهران است، همچنان این رویداد معتبر سینمای ایران، با احتمال کاهش استقبال فیلمسازان خارجی روبرو است که امید است دست اندرکاران محترم تدبیری بیاندیشند تا مجبور نشوند طی ماههای آینده، این خلأ را تنها با انباشت آثاری غیر کیفی و افزایش تعداد کمی از طرق مختلف تأمین ننمایند!

البته در آیین نامه امسال نکات دیگری نیز وجود دارد که انتظار می رود مسئولین مربوطه در این بخش ها نیز پاسخگو باشند: حذف بخش جایزه استعداد جوان در موضوعات مستند، داستانی و انیمشن برای متولدین ۱۳۷۱ به بعد که مهمترین نقش انجمن را در توجه ویژه به استعدادهای نسل نوپا و کشف آنان در بر میگرفت، حذف جایزه مستقل تحقیق و پژوهش که ضروری ترین امر در جهت شکل گیری یک مستند و یا نگارش یک فیلمنامه است، حذف جایزه بهترین تهیه کننده یا مجری طرح که ستون اصلی برای تولید یک اثر تصویری است و در نهایت حذف جوایز بین الملل در سه بخش فیلمنامه، تدوین و تصویربرداری که احتمالأ با هدف تقویت سایر فعالان جوان سینمایی در این بخش ها و پرهیز از توجه محض به حوزه کارگردانی اهدا می گردید.

 پرسش جدی اینست، با توجه به اینکه این مجموعه  وظیفه شناسایی، آموزش و پرورش استعدادهای سینمایی از سراسر این کشور را از دیرباز تاکنون بر عهده داشته و چشم امید همه کسانی است که در گوشه و کنار این سرزمین مشتاق ورود به دنیای سینما هستند، مدیرعامل محترم انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره دوره سی و یکم فیلم کوتاه با چه استدلالی ، بخش ملی جشنواره که نیاز به اهتمام خاص مدیران دارد را اینگونه به بهانه تغییر مورد کم لطفی قرار داده و در ازای آن با افزایش جوایز یورویی نگاه کریمانه و مهربانانه خود را معطوف بخش بین الملل ساخته اند؟! و اساسأ ضرورت تغییر در آیین نامه ای که کامل و کارشناسی همه ابعاد و جوانب یک جشنواره استاندارد را در بر می گرفت بر چه مبنایی صورت گرفته است؟ مگر نه اینکه خروجی فعالیتهای انجمن تا ماهها پیش مورد تأیید ریاست محترم سازمان سینمایی و مشاوران وی بوده، پس چرا تصور شده است که باید به هر دلیل غیر موجهی، عملکرد گذشته اینگونه دستخوش حذف، جابجایی و تغییر قرار گیرد؟!

شایسته است با نقد صحیح و منصفانه مدیریت های گذشته، چراغ امیدی که برای سینماگران جوان نقاط دور و نزدیک ایران زمین ظرف سالهای گذشته روشن شده است را رونق بیشتر بخشیم و با پرهیز از شعار و تخریب مسیر را برای شکوفایی استعدادهای نوپا در سینمای ایران فراهم سازیم.

نظرات

  • شاغلام ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ - ۱۰:۵۴
    3 32
    بد نیست کمی انصاف هم داشت. فعلا که مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران مشغول باسازی خرابیهای قبل هستند از مسائل روحی و روانی پرسنل ستاد و دفاتر گرفته تا فیلمسازان و هنرمندان جوان کشور.سینما پرسهای عزیز ظاهرا هنوز شما باور نکرده اید که ساز و کار قبلی مدیریت سینمایی عوض شده و حرف و حدیث از قبل گفتن فقط تخم نفاق و کینه را می کارد. در همین چند ماه اخیر اقدامات بسیار شایسته و درستی اتفاق افتاده است که بد نیست به آنها هم اشاره می کردید منجمله 1- احترام و تکریم کارکنان ستاد و دفاتر و هنرمندان 2- حسن اعتماد به مدیران دفاتر جهت اجرای برنامه های خلاقانه 3- تشکیل کارگروههای آسیب شناسی فعالیتهای ستاد و دفاتر4- احیای کتابخانه های دفاتر 5- احیای شورای آموزش و تولید فیلم دفاتر6- احیای برگزاری گردهمایی فیلمسازان و عکاسان( هفته فیلم و عکس سابق) 7- برچیدن بورکراسی اداری بیهوده ی تشنج آفرین و امنیتی و پلیسی در ستاد و دفاتر 8- الویت بخشی به برگزاری کارگاههای تخصصی و .......... خدا شما و بنده و قبلی ها و الانی ها را به راه راست هدایت فرماید. بد نیست به فرمایشات مقام عظمای ولایت هم توجهی بفرمائید. با حلوا حلوا دهان شیرین نمی شود.
  • محمد ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۵۲
    34 2
    شاغلام عزیز! بهتر بود حداقل اسم واقعی خودرا بنویسی. اما من به عنوان یک عضو انجمن و یک انجمنی می نویسم که تمام پرسنل از برخورد های مدیریت جدید به ویژه مدیران میانی گله مند هستند، آنها حتی یکی از معاونین اصلی را نمی بینند و ایشان با نگاهی از بالا به پایین تنها از طریق واسطه پیامهای خودرا به آنان می رساند.دفاتر انجمن نیز تحت فشارن و نارضایتی آنها به گوش همه رسیده است، هفته های فیلم و عکس هم اگر نمی دانی بدان که سابقه حداقل پانزده ساله در انجمن دارد و همواره برگزار می شده و در این هفته ها اتفاقا تولیدات فیلم و عکس مدیران دوره قبل به نمایش در می آید پس ما متوجه نشدیم بالاخره مدیریت قبلی تولید در خورنمایش داشته یا نه! اگر نه که چرا هفته فیلم و عکس می گذارند اگر بله چرا انکار..... اما آنچه نام آن را بروکراسی می گذارد و امروز من آن را هرج و مرج می نامم نیز یک نظر کاملا شخصی از سوی شماست که معنی نظم و نظام را بروکراسی می گذارید . دوست عزیز کارگاه های آموزشی تخصصی هم در چهار سال گذشته بیشترین آمار را داشته کافی است مراجعه کنید به آرشیو اخبار انجمن در سایت رسمی آن تا به طور عملی ببینید. به دور از حمایت های کورکورانه و مخفی شدن پشت واژه ها واقع نگر باشید این آقایان کدام خرابه را آباد کرده اند؟ چند جشنواره منطقه ای برگزار کرده اند؟ چند قرارداد تولید بسته اند؟ چند کارگاه در این هشت ماه برگزار کرده اند؟ از گذشته بگذرید به حال بنگرید قطار با شدت و سرعت در حال حرکت است. بگذارید آیندگان قضاوت کنند.....به قول شما شاغلام عزیز بد نیست کمی انصاف داشته باشیم آن موقع است که همه چیز داریم.
  • مصطفی ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ - ۲۰:۲۲
    4 27
    سلام/ دورود بر شاغلام عزیز. 1- جشنواره بین المللی جایزه بین المللی هم نیاز دارد آنهم به ارز رایج دنیا = یورو و دلار 2- نرود میخ آهنین در سنگ 3- مراقب باش شما را وارد حاشیه نکنند اینها به ایجور کارها عادت دارند4- قطاری در کار نیست = ماندم ماندی ماند ماندیم ماندید ماندند قطار قطاری که میگن وسیله خوبی به این شرط که چرخ داشته باشه5- گر صبر کنند ز غوره حلوا سازیم6- آخر آخرش با زبان تهدید و ارعاب با کارکنان و مدیران دفتر و هنرمندان دیگه کسی حرف نمی زنده. ادب و احترام حاکمه 7- به لیستت برچیدن فضای چابلوسی - آمار و ارقام عجیب و غریب و غلط - افراطی گری- هنرمند گریزی- تهمت و افترا- دروغ پردازی و .... اضافه بفرما. از طرف من صورت گل آقای خدا بیامرز را ببوس و بگو گل آقا بیا که صداقتو کشتند.
  • حامد ۱۳۹۳/۰۳/۰۸ - ۱۳:۵۳
    29 1
    دوستان عزیزسلام. من یکی از هنرجویان انجمن در یکی از شهرهای دور هستم. ما در گروه استعداد جوان قرار می گرفتیم. وقتی این مطلب تحلیلی پرس را خوندم خیلی ناراحت شدم چرا مرا را و شانس حضور ما را در جشنواره فیلم کوتاه گرفتن! هرروز سایت انجمن را می خوانم و منتظر جشنواره منطقه ای و اخبار برای همه اقشار هستم ولی این مدیریت نگاهش تنها به حرفه ای ها است. مصطفی عزیر واقعا تحلیل پرسی ها درست است مگر میشه جایزه تحقیق و پژوهش حذف بشه! مگه میشه جایزه تهیه کننده حذف بشه تو هم قدری منصف باش. اما ما در دوره مدیریت قبلی هم توی دفتر انجمن شهرم رفت و آمد داشتیم و داریم واقعا امکانات آمده تو شهر ما واقعا تولید انجام دادیم واقعا کلی کارگاه آموزشی با حضور آقایان صلح جو، اسکویی، یوسفیان و خیلی های دیگه داشتیم و واقعا هرگز فضای ارعاب و ... نبود به جای این دعواها و نظرات به فکر تمام گروه های فیلمساز باشن و وظیفه اصلی انجمن یعنی کشف و آموزش و هدایت استعدادهای جوان در سراسر کشور را سرلوحه قرار دهند وگرنه شما حرفه ای ها که مرکز گسترش را هم دارید. قدری به فکر همه باشید......
  • م.ر ۱۳۹۳/۰۳/۰۸ - ۱۴:۰۵
    30 1
    سلام. ببخشید دوستان من مخفف اسمم را نوشتم چون کارمند ستاد مرکزی هستم و جرات ندارم اسم واقعیم را بنویسم. باور کنید آقا مصطفی از وقتی گروه مدیریت جدید امده تا ما اعتراضی می کنیم یکی از مدیران ره میانی به قول محمد به ما می گوید: کاری نکن که پرونده ات را زیر بغلت بگذارم! واقعا عده ای از تغییر فضا استفاده کرده اند. تعداد زیادی نیرو وارد انجمن شده حداقل 20 نفر در حالی که واقعا اصلا نیازی به این موضوع نبود. به خدا بیشتر واحدها کاری برای انجام دادن ندارن و خیلی وقت آزاد دارن اما چرا این همه نیرو؟ من نمی خوام از مدیریت قبلی دفاع کنم ولی شما ار داخل انجمن خبر ندارید و نمی دانید که واقعا دو دوره جوایز بین الملل را در سالهای 88 و 87 ندادن چون یورو بود و پول نداشتن آنها حتی حقوق ما را با دو ماه تاخیر دادن و اضافه کارها را قطع کردند درمدیریت قبلی یک روز حقوق دیر نشد، کسی جرات نداشت به کارکنان توهین کند و مدیریت و معاونین واقعا با بچه ها دوست بودند. خوب وقتی پول ندارن جایزه بدن چه اصراری است که یورو باشه! محمد خان قطار انجمن چرخ داشت حرکت می کرد اما این حرفها را بزارن کنار و ببینند واقعا فضای انجمن امروز بهتر شده یا در دوره قبل! واقعا یکی از معاونین انجمن را ما نمی بینیم شاید باورش سخت باشه اما محمد راست میگه.میدونی یی از مدیران ره میانی با سرپرستان چه برخوردی دارد؟ اما به خاطر حفظ آبروی سازمانمان من به آن اشاره نمی کنم. موفق باشید..... دوستان عزیز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.