سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴

گفتگوی سینماپرس با مستندساز باسابقه

«منوچهر مشیری» و بیستمین مستند «پرتره» یک فیلمساز/ «باز خاموش» زندگی دانشمند زن ایرانی را به تصویر می‌کشد

منوچهر مشیری*

سینماپرس: منوچهر مشیری از مستندسازان باسابقه کشورمان در خصوص تولید مستندی درباره زندگی دکتر بدرالزمان قریب با عنوان «با زبان خاموش» گفت:«کتر بدرالزمان قریب از دانشمندان زن ایران است که به این دلیل که همیشه بی سر و صدا به مطالعه و تحقیق پرداخته گمنام مانده بود و به همین خاطر به سمت تولید مستند زندگی ایشان رفتم.»

بر اساس این گزارش مشیری در گفت و گو با سینماپرس ادامه داد: «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طرح اولیه ای که من ارائه دادم بودم را پذیرفت و سرمایه گذاری حقوقی این مستند را برعهده گرفت و من هم به عنوان تهیه کننده تولید «با زبان خاموش» را آغاز کردم. »

وی از مراحل تولید مستند «با زبان خاموش» صحبت کرد و گفت: «پیش تولید این مستند از اسفند ماه سال گذشته شروع شد و از اواخر اردیبهشت امسال تصویربرداری را آغاز کردیم و تصویربرداری ۴۰ روز زمان برد. اکنون در مرحله تدوین هستیم و سعی داریم تا ۲ ماه آینده پروژه را آماده تحویل مرکز گسترش دهیم. »

مستند باز خاموش*

رشته تحصیلی منحصربه‌فرد دکتر قریب انگیزه ساخت این مستند برای من بود

مشیری در خصوص دغدغه ای که برای ساخت مستند پرتره دکتر بدرالزمان قریب داشته است توضیح داد: «از ۱۸ سال پیش با دکتر قریب آشنایی داشتم و از آن جا که ایشان با تمام خدمت ها و فعالیت هایی که در زمینه زبان‌های باستانی انجام داده است اما کاملا ناشناخته مانده بود. شخصیت‌های مختلفی برای ساخت بیستمین مستند پرتره خود در نظر داشتم که از میان همه آن ها با توجه به رشته منحصربه‌فرد دکتر قریب و تخصصی که در خواندن زبان‌های باستانی دارند او را انتخاب کردم. »

وی ادامه داد: «احساس کردم از طرفی این ناشناخته ماندن دکتر قریب کم کم داشت به ضرر همه مردم تمام میشد.»

راضی کردن دکتر قریب برای ساخت این مستند کار دشواری بود

کارگردان مستند پرتره «دکتر جناب» با اشاره به شخصیت گوشه‌نشین دکتر قریب بیان کرد: «چیزی که همه از دکتر تصور دارند یک خانم آرامی است که بی سر و صدا کار خود را انجام می دهد و به تحقیق می پردازد و به دنبال مطرح شدن نیست و این عدم علاقه برای مطرح شدن کار ما را برای راضی کردن دکتر و ساخت مستند زندگی او دشوار کرد اما چیزی که رضایت او را جلب کرد آشنایی قدیمی بود که با من داشت و ما نیز برای او اطمینان خاطر حاصل کردیم که با ساخت این مستند مشکلی برایش ایجاد نخواهد شد. دکتر نهایتا لطف کرد و ما را به فضای زندگی خود راه داد و همکاری لازم را با ما داشت. »

مشیری ادامه داد: «۴ جلسه در منزل دکتر تصویربرداری کردیم و جلسات متعدد دیگری هم بیرون منزل از فعالیت های اجتماعی او ضبط کردیم. از آن جا که دکتر شیفته طبیعت است یک روز با گروه تولید به همراه او به فشم هم رفتیم زیرا فشم خاطرات زیادی از دوران نوجوانی و جوانی را برای این دانشمند زنده می کرد که بیان آن ها در این مستند الزامی بود. »

مستند باز خاموش*

در ساختار تولید مستند «با زبان خاموش» مصاحبه نمی‌گنجید

این مستندساز ضمن بیان اینکه در ساختار تولید مستند «با زبان خاموش» مصاحبه نمی گنجید تصریح کرد: «گفت و گو یا مصاحبه در یک مستند روش اشتباهی نیست اما از ابتدای طرح اولیه این مستند، مصاحبه در ساختار آن جایی نداشت. تنها گپ و گفت دو نفره ای از دکتر و یکی از دانشجویان ۱۷ سال پیش او با نام آرزو رسولی در این مستند وجود دارد که آن هم به صورت مصاحبه گزارشی من با دکتر نیست. »

ماجرای دانشجویی که خود استاد شد!

وی در مورد آرزو رسولی به عنوان یکی از دانشجویان دکتر که اکنون خود نیز همکار دکتر قریب شده است توضیح داد: «در سال ۱۳۷۶ مستندی در رابطه با زندگی دکتر بدرالزمان قریب تهیه کرده بودم. در آن زمان آرزو رسولی یکی از شاگردان دکتر بود که برای تمرین دروس به منزل او می رفت. در یکی از روزهای فیلمبرداری در منزل دکتر با این خانم آشنا شدم و تصمیم گرفتم بخش های از روابط شاگرد و استادی این دو را در مستند بیاورم. »

مشیری در همین زمینه ادامه داد: «۱۷ سال از ساخت آن مستند می گذرد و اکنون دکتر آرزو رسولی با گرفتن دکتری در رشته زبان باستانی از همکاران دکتر در فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در دانشگاه تهران از اساتید این رشته است. در تولید مستند «با زبان خاموش» نیز این بار دیگر همان فضا را در منزل دکتر فراهم کردیم و از گپ و گفت‌های این دو نفر تصویرهایی را ضبط کردیم که در تدوین با مستند قبلی تلفیق خواهیم کردیم. »

مستند باز خاموش*

موسیقی مستند «با زبان خاموش» با توجه به حساسیت‌های دکتر قریب ساخته می‌شود

کارگردان مستند «صد سالگی» در مورد ساخت موسیقی این مستند با توجه با حساسیت‌های دکتر قریب بیان کرد: «با تمام حساسیت‌ها ساخت موسیقی را به کامبیز مشیری واگذار کردیم و از آن جایی که یکی از خواهران دکتر قریب نوازنده پیانو بود و دکتر علاقه شدیدی به او داشت به همین خاطر در ساخت موسیقی این فیلم از پیانو استفاده خواهیم کرد و در حال حاضر هم در مرحله اتود اولیه موسیقی هستیم. »
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.