شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

همزمان با اکران فیلم جدید بهروز افخمی

آهنگساز« آذر، شهدخت ...»: تنها ۱۰ روز فرصت داشتم موسیقی بسازم/ هر یک از شخصیت‌های فیلم یک ساز مشخص دارد!

فخیم زاده-خیراندیش-شیرمحمدی

سینما پرس: آرمان موسی پور آهنگساز سینما در خصوص نحوه ساخت موسیقی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» گفت: « تنها ۱۰ روز برای ساخت موسیقی این فیلم فرصت داشتم.»

موسی پور در گفتگو با خبرنگار سینما پرس افزود: « بهروز افخمی برای تیتراژ پایانی فیلم یک ترانه قدیمی با صدای خواننده زن در نظر گرفته بود که قرار شد آن را بازسازی و ارکستراسیون مجدد کنیم و برای ساخت موسیقی متن هم قرار شد بر اساس صحبت هایی که با هم داشتیم، کار کنیم.»

وی افزود: «افخمی یک حسن خیلی خوبی که دارد این است که می داند چه می خواهد. یعنی همان روز اولی که کار را شروع می کند انتهای کار را در ذهن دارد. افخمی از موسیقی شناخت خوبی دارد و این خیلی به من کمک کرد. کار خیلی سریع انجام شد و با همان فرصت کمی که داشتم، موسیقی فیلم ساخته شد.»

آهنگساز فیلم «خاک و مرجان» در خصوص ویژگی های موسیقایی موسیقی فیلم افزود: «موسیقی فیلم ساختار ارکسترال دارد که القا کننده یک جور فضای ایرانی است. موسیقی فیلم از نوع شخصیت پردازانه است. بدان معنا که من برای هر شخصیت از یک ساز استفاده کردم.»

موسی پور تصریح کرد: «برای کاراکتر «پرویز» از ساز کلارینت استفاده کردم چرا که شخصیتی مسن دارد و حس و حال نوستالژیک تری به شنونده می دهد. برای کاراکتر «شهدخت» از ساز تار استفاده کردم چرا که یک بانو و مادر ایرانی است. برای  کاراکتر «آذر» هم از ساز ابوا استفاده کردم که جزو سازهای بادی-چوبی است و نسبت به کلارینت، ساز بالاتری است و یک تم واحد هم در کل فیلم وجود دارد که بازگو کننده کل خانواده و اتفاقات درون آن است.»

وی افزود: «من تم کلی متن فیلم را از تیتراژ پایانی گرفتم. موسیقی متن فیلم در اصل جزو اُوِرتور تیتراژ پایانی فیلم است. وقتی برای آهنگسازی یک فیلم، زمان کوتاه است، موسیقی بهتری خلق می شود چرا که آهنگساز برای بروز خلاقیت پافشاری نمی کند. اولین چیزی که به ذهنم رسید را انجام دادم چرا که معتقد هستم اولین ایده همیشه بهترین است.»

موسی پور در خصوص میزان اعمال نظر از سوی تهیه کننده و کارگردان در ساخت موسیقی افزود: «آقای ساداتیان در ساخت موسیقی هیچ گونه اعمال نظری نداشتند و من فکر می کنم دلیل این کار اعتماد به بهروز افخمی است. چرا که افخمی به کار خود مسلط است. بهروز افخمی هم هر بار که برای شنیدن موسیقی می آمد موج مثبتی به من می داد و مرتب من را تشویق می کرد و می گفت که دقیقا همین موسیقی را برای فیلم در ذهن داشته است.»

وی تصریح کرد: «فقط تیتراژ پایانی به نظر افخمی بود که به نظر من هم موسیقی کاملا همگونی بود. ما برای انتخاب خواننده هم، هم نظر بودیم. قرار شد ترانه را وحید تاج بخواند که انتخاب درستی هم بود، چرا که افخمی اصرار داشت ترانه خیلی ساده و به دور از تحریر و خودنمایی خواننده خوانده شود. وحید تاج کار را به بهترین شکل اجرا کرد و من تنظیم آن کار را هم به دلیل زمان کمی که داشتم به علی اکبر قربانی سپردم که نتیجه خوبی هم داد.»

موسی پور پیرامون میزان خالص بودن موسیقی فیلم از ذهن خود و عدم گرته بردای آن از دیگر آثار موسیقایی اظهار داشت: «زمانی که فیلم را به همراه بهروز افخمی دیدم موسیقی را در ذهنم روی فیلم می شنیدم و دقیقا می دانستم فیلم چه موسیقی می خواهد. من سعی می کنم قبل از ساخت موسیقی خیلی موسیقی گوش ندهم. سعی می کنم کاری که انجام می دهم چیزی درون اش باشد که قبلا شنیده شده نباشد. اگر هم قرار است شنیده شده باشد یک حس نوستالژیک از یک آهنگ خیلی قدیمی و یا یک فضای موسیقی قدیمی را برای مخاطب بوجود بیاورد.»

وی افزود: «وقتی داشتم موسیقی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را می ساختم فکر می کردم آن خانواده یک خانواده ای است مثل خانواده من؛ برای همین به شنیده های خودم از دوران خیلی قدیم برگشتم. چیزی که در دوران نوجوانی و جوانی می شنیدم و لذت می بردم. به غیر از موتیف اصلی تیتراژ پایانی که حس و حال نوستالژیک از آن دوران را دارد، مابقی موسیقی گرته برداری نبوده و کار ذهنم است.»

موسی پور اظهار داشت: «موسیقی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» جزو آن کارهایم است که زیاد گوش می دهم. چرا که یک هنرمند همیشه همه آثارش را دوست ندارد. اما این موسیقی جزو آن آثاری است که خیلی دوستش دارم.»

موسی پور در مورد کارهایی که در دست ساخت دارد، گفت: «برای ساخت موسیقی یک فیلمی که برای جشنواره کن آماده می شود صحبت کرده ام اما هنوز ساخت موسیقی را شروع نکرده ام. سریال ۱۰۰ قسمتی با عنوان «کیمیا» برای تلویزیون و سریال «زخم» مسعود آب پرور که قرار است از مهر ماه پخش شود را هم در دست ساخت دارم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.