شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵

عفیفه تهیه کننده «میوه ممنوعه»:

زمان‌بندی پخش برنامه‌های مناسبتی سیما اشتباه است/ تلویزیون به دلیل بی مهری‌ها دچار روزمره‌گی شده است

اسماعیل عفیفه

سینما پرس: اسماعیل عفیفه تهیه کننده تلویزیون در خصوص میزان موفقیت تلویزیون در تولید برنامه های مناسبتی گفت: این که یک سریال در اوج پخش و جذب مخاطب قطع و یک مینی سریال پخش شود، کار اشتباهی است چرا که سبب می شود هم فضای داستان از بین برود و هم حس ببینده دچار خدشه شود.

تهیه کننده سریال مناسبتی «میوه ممنوعه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «در تمام دنیا برنامه های «تاک شو» پخش می شود که برنامه های بسیار موفق و مردمی هم هستند بدان معنا که مردم آن برنامه را می پسندند. برنامه «ماه عسل» نمونه ای از این گونه «تاک شو»ها است که باید جدی گرفته شود چرا که از قدرت جذب مخاطب بالایی برخوردار است.»

عفیفه اظهار داشت: «مخاطب به برنامه هایی مثل «ماه عسل» واکنش مثبت نشان می دهد و ساخت چنین برنامه هایی در تلویزیون باید جدی گرفته شود. اما به یک نکته مهم باید دقت داشت و آن هم عدم تکرار چنین برنامه هایی است. وقتی برنامه ای چون «ماه عسل» را داریم، نیازی ندارد که این برنامه در شبکه های دیگر سیما تکرار شود.»

وی افزود: «به جای تکرار این مدل برنامه ها از دیگر شبکه های سیما، بهتر است برنامه سازان خلاقیت نشان دهند و در زمینه دیگری متناسب با روز و یا ماه برنامه بسازند. در ایران تلویزیون دولتی است و همه شبکه ها زیر نظر یک مدیریت هستند و باید سعی کنیم از برنامه های موفق کپی نکنیم. وقتی یک برنامه موفق می شود اجازه دهیم کارش را انجام دهد و با ساخت برنامه های مشابه، طراوت و شادابی آن برنامه موفق را از بین نبریم.»

تهیه کننده سریال «پس از باران» در خصوص چینش کنداکتور مینی سریال های تلویزیون ویژه ۳ شب قدر با توجه به تولید یک سریال ۲۹-۳۰ قسمتی در ایام ماه مبارک و تداخل آن ها با هم اظهار داشت: «این چینش کنداکتور اشتباه است که تلویزیون به آن دچار می شود. این که یک سریال در اوج پخش و جذب مخاطب قطع و یک مینی سریال پخش شود، کار اشتباهی است چرا که سبب می شود هم فضای داستان از بین برود و هم حس ببینده دچار خدشه شود.»

عفیفه در خصوص جلوگیری از این اتفاق افزود: «چینش کنداکتور برنامه های تلویزیونی کار به شدت ظریفی است. باید با توجه به تقویم پیش برویم و سریال تولید کنیم. وقتی با توجه به تقویم پیش برویم سبب می شود باآگاهی از ۳ شب قدر، داستان را به گونه ای منتاسب با آن ۳ شب پیش ببریم و نیازی به قطع سریال و پخش یک مینی سریال وجود ندارد. این سبب ریزش مخاطب تلویزیونی با توجه به جذب مخاطب می شود.»

وی تصریح کرد: « معتقد هستم که تلویزیون به یک بازنگری اساسی نیاز دارد. تلویزیون در یک زمان شروع به ساخت سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان کرد و با توجه به جذب بسیار خوب مخاطب، موفق شد و اما الان مدتی است این اتفاق نمی افتد. دلیل عمده آن هم غیبت سریال سازان موفق آن زمان در حال حاضر است. در حال حاضر کار را دوستان دیگری انجام می دهند که شاید آن تبحر لازم برای ساخت سریال های ماه مبارک رمضانی را نداشته باشند.»

تهیه کننده سریال «همسایه ها» افزود: «نکته مهم دیگر، رجوع فیلمسازان به گذشته شان است. باید هر از گاهی به گذشته خود رجوع کنیم و از تجاربمان استفاده کنیم تا بتوانیم در آینده برنامه های موفقی بسازیم. اگر بخواهیم برنامه های گذشته را تکرار کنیم که بیننده از آن خسته می شود و عملا مخاطب خود را از دست می دهیم. نیاز است که راه های جدیدی را در همین حوزه آثار مناسبتی آزمایش کنیم.»

عفیفه ضمن تاکید بر موفقیت برنامه های مناسبتی تلویزیون در گذشته و عدم موفقیت کنونی تلویزیون افزود: «یک تصمیم نمی تواند ما را به موفقیت تلویزیونی برساند. ما به نقد و بررسی دقیق و اساسی در مورد کارهای گذشته و نقاط ضعف و قوت مان و همچنین مخاطب سنجی در این زمانه نیاز داریم. باید به نیاز مخاطب امروزی توجه کنیم و بدانیم مخاطب امروزی به چه نوع برنامه هایی نیاز دارد و چه برنامه های مورد توجه آن ها است.»

وی افزود: «این کار نیاز به پژوهش و تحقیق دارد و بعد از آن باید برای ساخت برنامه های مناسبتی برنامه ریزی کنیم. جای چنین پژوهش هایی در تلویزیون به شدت خالی است و بدون تحقیق و پژوهش هم نمی توانیم خیلی موفق عمل کنیم.»

عفیفه تصریح کرد: «سریال های مناسبتی امسال با وجود کیفیت خوبی که داشتند، مناسب ماه مبارک رمضان نبودند. برخی سریال های ماه مبارک رمضان هیچ تناسب و همگونی با ماه مبارک رمضان نداشتند. به عنوان مثال سریال «هفت سنگ» اصلا برای ماه مبارک ساخته نشده بود و تلویزیون به دلیل تداخل با تولید و ساخت سریال های دیگر، این سریال را در کنداکتور خود قرار داد. تلویزیون سریال آماده ای نداشت و مجبور شد «هفت سنگ» را پخش کند. ما باید بدانیم مردم در مهر ماه، تابستان و ... به چه چیزی نیاز دارند و بعد بر اساس تولیدات متناسب با آن، کنداکتور را بچینند.»

وی اظهار داشت: «ما در مجموعه ای فعالیت می کنیم که در راس آن، مدیران قرار گرفته اند و مدیران هستند که باید به این نتیجه برسند که به چه برنامه های جذابی متناسب با ماه رمضان یا هر مناسبتی چون نوروز نیاز داریم. در مرحله بعد این برنامه ساز است که باید تصمیم بگیرد. برنامه ساز برای ساخت یک سری برنامه های مناسبتی کیفیت سنجی می کند و مجموعه ای حرفه از تهیه کننده تا دیگر عوامل را گرد هم می آورد.»

عفیفه افزود: « تلویزیون در حال حاضر به دلیل بی مهری هایی که نسبت به آن شده و مشکلات مالی که پیدا کرده، به روزمره گی دچار شده است. اگر از این زاویه به این ماجرا نگاه کنیم توقع مان از مدیران کمتر می شود. آن ها مشغول سپری کرده روزهای خود هستند چون نمی توانند اعتباری را برای یک سال آینده تامین کنند. اما باید توجه داشت که اگر مسئله مالی تلویزیون حل نشود ما دچار ضرر و زیان فرهنگی می شویم.»

وی در پایان گفت: «در حال حاضر مشغول ساخت سریالی برای پخش از شبکه ۴ سیما در مهرماه به همراه مسعود کرامتی هستم. این سریال «یادداشت های یک زن خانه دار» نام دارد که کاری مفرح با محوریت خانواده است و ماجراهایی که برای یک خانم وبلاگ نویس رخ می دهد را به تصویر می کشد. در اصل این خانم روزمرگی های زندگی خود را در وبلاگ می نویسند و از این طریق با مخاطبین خود ارتباط برقرار می کند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.