یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

مسئولیت اجتماعی هنرمندان در قبال جامعه / ۸

شاه حاتمی: نگاه هنرمند به اتفاقات جامعه باید توام با امیدواری باشد/ اقدامات ویترینی فایده ای ندارد

علی شاه حاتمی

سینماپرس: علی شاه حاتمی کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس درباره ضرورت مسئولیت اجتماعی هنرمندان در قبال اتفاقات جامعه گفت :« هنرمند اگر می خواهد نسبت به وقایع و اتفاقات پیرامونش واکنش نشان دهد و مفید و اثر گذار باشد باید نگاهی توام با امیدواری و خوشبینی داشته باشد.»

شاه حاتمی ادامه داد:«هنرمند باید این نگاه امیدوار را به کل جامعه تسری دهد و این بزرگترین رسالت هنرمند در قبال جامعه است. »

کارگردان سریال «خوش رکاب» گفت:«هنرمند ارتباط تنگاتنگی با مردم و جامعه دارد و بطور طبیعی مشکلات و معضلات جامعه جزو دغدغه های اوست لذا باید این مشکلات توسط هنرمند بازگو و منعکس شود. وقتی می گوییم بازگو کردن مشکلات منظورمان صرفا مطرح کردنشان نیست. در کار ما که سینماست می توان علاوه بر بازگو کردن مسایل مختلف این امتیاز را در اختیار مخاطب قرار داد تا خیلی چیزها را بدون خطر یا نگرانی تجربه کند. تماشاگری که وارد سینما می شود و فیلمی را می بیند تجربه ای جدید کسب می کند و شاید با مسایل و موضوعاتی آشنا شود که تابحال به آنها فکر نمی کرده و یا اصلا از آن ها خبر نداشته است. »

شاه حاتمی افزود:«هنرمندان باید خیلی مراقب این تجربیاتی که در اختیار مردم قرار می دهند باشند. بخصوص در جامعه ملتهب ما هرگز نباید امید را فراموش کنند چون همانطور که آدم ها به امید زنده اند جامعه نیز به امید زنده است و تکاپو و تلاش می کند. »

وی گفت:« من و هنرمندان دیگر نمی توانیم منکر زشتی ها و سیاهی ها شویم ولی نگاه سیاه داشتن به مسایلی که در اطراف مان می گذرد نمی تواند تحفه مناسب یک هنرمند برای جامعه اش باشد. »

کارگردان فیلم «ترکش های صلح» گفت:«طبیعت هنر و هنرمند به سمت زیبایی گرایش دارد و طبیعتا چنین سرشتی اثر گذارتر از نگاه های همواره نومید و پر یاس و بدبینانه است چراکه این نوع نگاه نه تنها امید را در جامعه کمرنگ می کند که باعث می شود جوانان دست از تلاش بردارند و بی انگیزه شوند. »

شاه حاتمی گفت:«در جامعه ما اتفاقات مهم و گاهی عجیبی میفتد و هنرمند وظیفه دارد آن ها را انعکاس دهد و حتی مدیران و مسئولان را به چالش بکشد. یه عنوان نمونه همه ایرانیان و مردم کشورمان و مسئولان می دانند خرمشهر نماد و اسطوره مقاومت در کشور است. این شهر در ۸سال دفاع مقدس ما مورد هجوم دشمن بود و بخصوص در آن ۴۵ روز حصر،  حماسه های عجیب و به یاد ماندنی در آن خلق شد. مردم این شهر با گوشت و خون خود از خرمشهر دفاع کردند و بسیاری از مردم این شهر به شهادت رسیدند. این شهر سمبل مقاومت کل ایران است اما وقتی پس از سالها این شهر را می بینید هنوز با شهری ویران طرف هستید که مایه تاسف و اندوه است در دوره ای قرار بود در این شهر خانه سازی شود اما به سرانجام نرسید و اصلا مشخص نشد بودجه اختصاص داده شده چه شد!؟ »

شاه حاتمی افزود:«مردم امروز خرمشهر مردمان افسرده، محروم و غمگینی هستند و این شایسته شهری نیست که مردمانش در روزگاری نه چندان دور با همه وجود برای مردم و کشور جنگیدند و غرامت های سنگین پرداخت کردند. تنها کاری که برای این شهر انجام می شود این است که در روز آزاد سازی خرمشهر چند پوستر و عکس و بنر چاپ می شود و یه سری هم مثل همیشه می نشینند و چند شعار توخالی می دهند و تمام! . در حالیکه اقدامات ویترینی فایده ای ندارد. »

وی گفت: «وظیفه و رسالت من به عنوان یک هنرمند سینماگر این است که علاوه بر امید دادن به مردم  این شهر به یاد مسئولان بیندازم فکری به حال این شهر که واقعا سمبل مقاومت است بکنند هنرمندان باید در مقابل این همه بی تفاوتی نسبت به این شهر موضع مسئولانه بگیرند. »

شاه حاتمی در پایان این گفتگو اظهار داشت:«از این دست موارد بسیار است و قطعا رسالت ما هنرمندان همین است که امید دهیم و با کوشش و تلاش درد و مسایل و مشکلات مردم را به مدیران گوشزد کرده و مصرانه پیگیر حق و حقوق ایشان شویم. »

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.