یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷

نادره ترکمانی :

متولی و استراتژی مشخصی برای سینمای کودک وجود ندارد/ «شرتی و شپرتی» بعد از جذب سرمایه ساخته می‌شود

نادره ترکمانی*

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما صبح امروز از ساخت آنونس و پوستر «گورداله وعمه غولی» و اکران این فیلم بعد از «شهر موشها ۲» توسط موسسه جبرئیل فیلم خبر داد و در مورد دیگر اثر خود نیز گفت: «شرتی ، شپرتی» به محض جذب سرمایه کلید خواهد خورد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد آخرین خبرها از فیلم سینمایی «گوراله و عمه غوله» اظهار داشت: پس از نمایشی  كه در سالن بنیاد سینمایی فارابی برای سنین مختلف داشتیم، بازخوردهای مختلفی را دریافت کرديم و با تعدادی از فیلمسازان خوش ذوق مشغول ساخت اقلاو تبلیغی و اطلاع رسانی این فیلم هستیم.

وی گفت: از سویی بحث حمایت وزارت آموزش و پروش را نیز پیگیری می کنیم تا بتوانیم حداقل اکران عادلانه ای داشته باشیم.

ترکمانی تصریح کرد: امیدوارم زمان اکران فیلم ما با فیلم کودک دیگری تلاقی نداشته باشد.

کارگردان «خاله سوسکه» در مورد ارزیابی خود از میزان فروش این فیلم گفت: فیلم کودک در هر زمانی که اکران شود میتواند مخاطب خود را داشته باشد، چرا كه در اين سال ها فيلم جزو اولين تفريحات و سرگرمی های بچه‌ها شده است و با معرفی فيلم  بصورت درست و منطبق بر نيازهای كودكان، آن ها علاقمند خواهند شد كه به ديدن آن بنشينند.  البته طبیعی است که باید فیلم های کودک به روز و قابل رقابت با آثار مطرح جهانی هم باشند.

این کارگردان سینمای کودک در ادامه به مشکلات و معضلات سینمای کودک اشاره کرد و توضیح داد:  مشکل اصلی سینمای كودك در ایران اين است که کسی متولی اصلی سینمای کودک نیست و امیدوارم سازمان سینمایی در ادامه برنامه های آتی خود برنامه ای جدی برای این ژانر مهم سینمایی  داشته باشد، حالا این برنامه ها می توانند کوتاه مدت،‌ ميان مدت و یا بلند مدت باشند، ‌مهم اين است كه به يك برنامه‌ريزی اصولی ،مدون و منطقی دست پيدا كنند.

وی گفت: شايد شكل‌گيری شورايی با عنوان «شورای ساماندهی سينمای كودك» محلی باشد تا در مورد این ژانر مهم سینمایی مدام بحث و گفتگو شود و موقعيتی بوجود بيايد با هنرمندانی که سالها در این عرصه فعالیت دارند تبادل نظر و تشريك مساعی شود تا سبد مصرفی مخاطبان کودک تأمین شده و آثار كودك به شكلی درست توليد و به صورت حساب‌ شده و با برنامه‌ريزی عرضه و پخش شود.

ترکمانی تصریح کرد: قطعاً هماهنگی و همسويی جدی و دلسوزانه مراكزی چون بنياد سينمايی فارابی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ،‌كانون پرورش فكری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران، سازمان صدا و سيما، بهزيستی، نيروی انتظامی ‌و برخی مراكز و سازمان‌های ديگر كه در حوزه كودكان فعاليت می‌كنند و كودكان و نوجوانان را بخشی از طيف اصلی مخاطبين خود می‌دانند می‌تواند تشکیل این شورا را سرعت بخشد.

وی خاطرنشان ساخت: تقريباً نیمی از جمعیت تماشاگران فيلم و آثار نمايشی در كشور ما را كودكان و نوجوانان تشكيل می‌دهند. جمعيتی كه در واقع مخاطبين واقعی آثار سینمای کودک هستند، اما متاسفانه تعداد آثاری كه در اين ژانر توليد می‌شوند بسيار اندك و عرضه و ارائه‌ آن ها ضعيف و بی‌رمق و فاقد كيفيت مطلوب است، از اين رو و به ناچاركودكان و نوجوانان به مخاطبين آثار بزرگسال می‌پيوندند و عده‌ايی فرصت بهره‌برداری پيدا كرده و از اين آشفته بازار سودهای كلان به جيب می‌ريزند.

ترکمانی یادآور شد: در حال حاضر فیلم سینمایی «ننه نقلی» ساخته پرویز صبری اکران شده اما وقتی فیلمی تبلیغات ندارد، معرفی نمی‌شود، عكس ، نشانه و تصويری از آن در هيچ جايی از شهر نيست بچه‌ها و خانواده‌هايشان از كجا تشخيص بدهند كه فيلم كودكی در اكران سينماست؟ اين شيوه‌ ارائه‌ فيلم تنها سوزاندن و نابود كردن فيلم است و از آن بدتر اينكه مهر اثباتی است برتصورات عده‌ايی كه معتقدند: «وقتی كه اين همه اثر خوب از كشورهای ديگر وارد می‌شود، ما سينمای كودك را می‌خواهيم چه كار؟».

وی ادامه داد: اکران آثار كودك باید با تركيبی متفاوت از آثار بزرگسال اتفاق بیافتد. با معرفی درست و منطبق بر خواسته‌های كودكان باید اثر سينمايی را به آنها بشناسانيم. به عبارتی درست‌تر برای ارائه آثار كودك، ما بايد به كودكان بپيونديم و ما بايد به سويشان برويم.

نادره ترکمانی در پایان این گفتگو خاطر نشان کرد:  پروانه ساخت فیلمنامه‌ «شرتی شپرتی» را که در گونه فیلم های کودک است تمديد كرده‌ام، پيش توليد به پايان رسيده و ده ‌درصد فیلم نيز جلوی دوربین رفته است، درحال حاضر به دنبال پیدا کردن سرمایه گذار برای ادامه ساخت این فیلم هستم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.