چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸

برگزیده جشنواره مقاومت در گفتگو با ما

هادی اسلامی: فیلمسازان با ارتقای خلاقیت بصری خود ضرورت حضور جلوه های ویژه بصری را در فیلم‌ها حس خواهند کرد

سید هادی اسلامی

سینماپرس: سید هادی اسلامی مدیر جلوه های ویژه آثار سینمایی، پیرامون ضرورت وجود جلوه های ویژه در سینمای ایران گفت: «حضور جلوه های ویژه بصری در سینما بسیار مهم است؛ فیلمسازان باید خلاقیت بصری خود را بالا ببرند تا بتوانند وجود و ضرورت حضور جلوه های ویژه بصری را در آثار خود احساس کنند.»

اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس ضمن بیان بومی سازی شدن جلوه های ویژه بصری در سینمای ایران، افزود: «در فیلم «چ» به دلیل خط داستانی حضور جلوه های ویژه بصری کاربردی تر بود و بیشتر به چشم می آمد چرا که من پیش از این در فیلم هایی مانند «ملک سلیمان» و ... هم از جلوه های ویژه بصری استفاده کرده بودم، اما فضای داستانی فیلم «چ» حضور این عنصر را پررنگ تر کرد.»

اسلامی پیرامون رقابت جلوه های ویژه در سینمای ایران با هالیوود به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری اظهار داشت: «ما نباید با سینمای دیگری در جهان مقایسه شویم چرا که هالیوود در یک دنیا استثنا است؛ به دلیل اینکه در مقایسه با سینمای کشورهایی چون فرانسه، ایتالیا و ... که به صنعت تولیدی نرسیده اند، مظهر تولید آثار سینمایی است.»

وی بیان داشت: «سینمای ایران یک سینمای بومی با معیارهای خودش است؛ جلوه های ویژه بصری هم باید در همین چارچوب تولید و مورد استفاده قرار بگیرد. به همان دلیلی که تولیدات ماشین ما به اندازه کارخانه های بنز و bmw در دنیا نیست، تولیدات جلوه های ویژه بصری هم به اندازه سینمای هالیوود نیست.»

اسلامی با تاکید بر عدم توانایی اکثر فیلمسازان در مقابل پرداخت هزینه های سنگین جلوه های ویژه بصری، بیان داشت: «ما در طول سال آثار سینمایی کمی تولید می کنیم و در این میان اغلب فیلم ها یا به دلیل فضای داستانی نیازی به جلوه های ویژه بصری ندارند و یا عدم توانایی پرداخت در هزینه های آن، ضرورت وجود این عنصر مهم سینمایی را کم رنگ می کند.»

وی اظهار داشت: «سینمای ایران پتانسیل تولیدات سینمایی گسترده ای را ندارد دیگر چه برسد به جلوه های ویژه بصری! سینمای ایران راه خودش را در پیش گرفته و گاهی در این میان حضور افرادی چون من ضرورت پیدا می کند. باید نگاه سنتی در تولید آثار سینمایی را تغییر دهیم و کارهای جدید را تجربه کنیم چرا که تخیل کمک بزرگی به فیلمساز می کند.»

اسلامی پیرامون میزان مشاوره فیلم سازان با افراد کاربلد این حرفه افزود: «حدود ۱۰ سال پیش دوستانی برای تولید یک فیلم پلان هایی گرفتند و آن پلان ها را برای من آوردند و گفتند «یه کاریش کنید!»! همین جمله از نیاز فیلمساز به عنصر جلوه های ویژه بصری خبر می دهد. پس از آن من مدت ها فیلم نامه هایی را مطالعه کردم و حتی به صورت رایگان به جهت استفاده از جلوه های ویژه بصری به فیلمساز مشاوره می دادم.»

وی که در حال حاضر جلوه های ویژه بصری ۲ فیلم سینمایی  و سریال «کیمیا» را در دست دارد، در پایان افزود: «در حال حاضر دوستان در زمان نگارش فیلم نامه از من کمک می گیرند و در همان زمان لحظه های حضور جلوه های ویژه بصری را مشخص می کنند؛ اینکه جلوه های ویژه بصری در کجای فیلم و و با چه کیفیتی می تواند در فیلم حضور داشته باشد. در حال حاضر من نه تنها به صورت سرگروه در کنار دیگر گروه ها که به عنوان یک مشاور در کنار کارگردان هستم.»

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.