چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد

کارگردان«رعنا، دختر دهقان» : نماد دختر اصیل ایرانی را به تصویر کشیده‌ام

رعنا دختر دهقان*

سینماپرس: محمدرضا نجفي امامي کارگردان انیمیشن «رعنا دختر دهقان»، شخصیت دختر قهرمان این مجموعه را نماد دختر اصیل ایرانی معرفی کرد و افزود: رعنا شخصيت کاملاً باور پذيري دارد، چون نمونه‌اي کامل از دختران اصيل، هوشيار و باوقار ايراني است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در توضیح اینکه چگونه در فضايی سنتي نظير روستا ممکن است دختری با چنین قابلیت هایی را یافت، بيان كرد: من گاهي براي يافتن سوژه‌هاي جديد، به سفر مي‌پردازم و در يکي از همين سفرها، ايده رعنا به ذهنم رسيد. اصولاً معتقدم که زندگي در روستا به دليل دوري از امکانات شهري و تکنولوژي‌هاي روز، اندکي با سختي همراه است، اما در چهره روستاييان مي‌توان آرامش و مهرورزي فراوانی را مشاهده کرد. به همین خاطر در سفرهايم گاهي به اين فکر مي‌کردم که چرا روستاييان با وجود سختي‌هايي که به ظاهر در زندگي دارند، نسبت به شهرنشينان در آرامش بيشتري به سر مي‌برند. 

وی گفت: تکنولوژي و برخورداري از ابزارهاي مدرن، شايد زندگي شهری را ساده‌تر کرده، اما آرامش را کاهش داده، چون بهره بردن از قواي ذهني به واسطه برخورداري از ابزارهای موجود کمتر شده است. لذا رعنا به عنوان یک دختر روستایی نه تنها می تواند از ذهنی فعال و روان شاداب برخوردار باشد بلکه نسبت به سایر همسن و سال های خود در شهر نیز دارای مزیتی به نام دوری از ابزارهای تکنولوژیک است.
نجفی ادامه داد: وقتی رعنای داستان با چالش‌هاي مختلفي روبرو مي‌شود، برغم آنکه بسیاری از این مشکلات به او مربوط نمی شود، اما می کوشد تا راهي براي حل آن بيابد. او با وجود همه ناملايمات، آرامش، خونسردي و متانت خود را حفظ مي‌کند و هميشه هم با سربلندی آزمون‌ها را به پايان مي‌برد. این راز موفقیت اوست و این قابلیت مرهون محیط بکر و طبیعی زندگی رعنا و دوری او و سایر همنوعانش از زندگی تکنولوژی زده شهری است.
وی در خصوص چرایی داستان پردازي معما گونه ی قسمت های مختلف مجموعه انیمیشنی «رعنا دختر دهقان» اظهار داشت : رعنا سعي دارد به مخاطب بياموزد که هر مسئله‌اي، راه‌حلي دارد. اين راه‌حل‌ها هم الزاماً نيازي به ابزارهاي آنچناني و پيچيده ندارد، بلکه با اندکي تفکر حاصل مي‌شود. لذا ما با طرح قصه های معما گونه تلاش می کنیم تا نشان دهیم رعنا چگونه در مواجهه با هر مسئله‌اي، ابتدا با آرامش به فکر مي‌پردازد و مسئله را تا جاي ممکن ساده سازی مي‌کند و سپس به دنبال راهي براي حل آن مي‌گردد. 
نجفي بيان كرد: براي بيان اين معنا که هر مسئله‌اي با فکر و آرامش حل مي‌شود، نياز به اين بود که به سناريويي جذاب و پرکشش براي مخاطب دست يابيم. مخاطب مجموعه، نوجوانان و جوانان هستند و سناريوي معماگون و به قولي پليسي، همواره براي  اين طيف از مخاطبان جذاب بوده است. بنابراين سعي شد که رعنا را در موقعيت‌هاي مخاطره‌آميز قرار دهيم تا بر جذابيت داستان افزوده شود.
نجفی «رعنا دختر دهقان» را یک مجموعه صرفاً سرگرم کننده ندانست و خاطر نشان کرد: هرچند توليدات انيميشني عموماً جذاب و سرگرم کننده هستند و اين قابليت هميشه براي ما در مؤسسه فرهنگي سيماپردازان ستايش مورد توجه بوده اما همواره سعی کردیم از اين قابليت براي بيان مفاهيم و پيام‌هاي آموزشي استفاده کنيم. به همین دلیل در وب‌سايت مجموعه با آدرسsima۳d.com نيز بخشی را در نظر گرفته‌ايم تا مخاطبان ايده‌هاي خود را با ما در ميان بگذارند. 
وی مهمترین پیام آموزشی مجموعه «رعنا دختر دهقان» برای مخاطبان کودک و نوجوان را حفظ آرامش در شرائط سخت و فشارهای روزمره زندگی معرفی کرد و افزود: رعنا سعي دارد به مخاطبان بقبولاند که در مواجهه با مسائل ظاهراً سخت در زندگي، نخستين گام حفظ آرامش و بعد فکر کردن به ابعاد مسئله است. رعنا در هر قسمت به مخاطب نشان مي‌دهد که مسئله‌هاي ظاهراً سخت، با اندکي تفکر و درايت حل مي‌شوند و اصولاً مشکلي نيست که آسان نشود. تنها بايد مسئله را با دقت مطالعه کرد. رعنا در ياري رساندن به ديگران نيز بسيار مصر است و خود را نسبت به چالش‌ها و گرفتاري‌هاي ديگران بي‌تفاوت نمي‌داند. او به واسطه هوش و محبوبيت فراوانش، مورد حسد ديگران نيز قرار دارد، اما اجازه نمي‌دهد که اين حسادت‌ها و بدخواهي‌ها، متانت و آرامش او را سلب کند و رفتار و رويکردش را تغيير دهد.
مجموعه انیمیشنی «رعنا دختر دهقان» به کارگردانی زنده یاد هما شكيبي و محمدرضا نجفی امامی و تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا، در ۲۶ قسمت ۱۵ دقيقه اي و با بهره گیری از تکنیک سه بعدی تولید شده است و هر روز ساعت ١٧ از شبكه پويا پخش مي شود.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.