سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۴

عصر امروز در مراسمی

برگزیدگان چهارمین جایزه کتاب سال سینما معرفی شدند/ مرکز اسناد در خانه سینما راه اندازی می‌شود

مراسم چهارمین دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران

سینماپرس: چهارمین جایزه کتاب سال سینما همراه با خبر راه‌اندازی مرکز اسناد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مراسم اهدای جوایز چهارمین جشن کتاب سال سینمای ایران عصر امروز با حضور چهره‌‌های سینمایی و ادبی در تالار سیف‌الله‌داد خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم، امیر اثباتی از راه‌اندازی مرکز اسناد خانه سینما در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بعد از 20 سال فعالیت خانه سینما اسناد با ارزشی وجود دارد که بخشی از تاریخ سینمای معاصر ما است و حس می‌کنیم که این مدارک باید در جایی نگهداری شود.

وی افزود: به خاطر اینکه پژوهشگران سینمای ایران بتوانند به فیلم‌های سینمای ایران دسترسی بهتری داشته باشند تصمیم گرفتیم مجموعه آثار را به صورت جداگانه از هر کارگردان در کتابخانه‌ خانه سینما برگزار کنیم که تاکنون آثار احمدرضا درویش، رخشان بنی‌اعتماد، ابراهیم گلستان، سهراب شهیدثالث، ابراهیم حاتمی‌کیا، پیروزکلانتری،‌ مسعود کیمیایی، مرحوم رسول ملاقلی‌پور، علی حاتمی و امیر نادری را به دست آورده‌ایم.

در ادامه این مراسم محمد متوسلانی، آنتونیا شرکا و لیلی گلستان قلم زرین و لوح تقدیر این دوره از جشنواره را به مدیر انتشارات مینوی خرد به عنوان بهترین ناشر اهدا کردند و سپس محمد شهبا، حسین جعفریان، عزیز ساعتی و سیروس الوند قلم زرین و لوح تقدیر چهارمین جشن کتاب سال سینمای ایران را به خاطر بهترین گردآوری برای کتاب «فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» به فرخ مجیدی اهدا کردند.

فرخ مجیدی طی سخنانی گفت: بالاخره پس از مدت‌ها می‌بینم که نوری در تاریکی درخشید و کتابم مورد توجه واقع شد.

وی افزود: من برای انتشار این کتاب 2 سال زحمت کشیدم و در نهایت متوجه شدم که وزارت ارشاد اجازه انتشار کتاب را به عنوان مؤلف به من می‌دهد. البته این کتاب هزینه سنگینی برداشت و همه از این کتاب تعریف می‌کنند اما فروش ندارد.

در ادامه این مراسم علی‌نقی طاهری برای تدوین کتاب «چهل سال سینمای خوزستان» قلم زرین و لوح تقدیر را به خود اختصاص داد و طی سخنانی کوتاه گفت:‌ما خوزستان را شهر نفت، نخل و سینما می‌دانیم.

بنابراین گزارش سرویس الوند در این مراسم گفت: مسئله کتاب در این مملکت یک تراژدی است و در کشوری که در تمامی خانه‌ها قرآن وجود دارد کتابخوان کم است.البته وضع کتاب‌های سینمایی به یمن وجود منتقدان و دلسوزان خوب است.

کارگردان سینمای ایران در پایان سخنان خود تأکید کرد: سینمای خوزستان جای کلی پژوهش دارد و خیلی خوشحالم که هیئت داوران این نکته را دیدند.

در این مراسم قلم زرین و لوح تقدیر در بخش بهترین ترجمه کتاب سینمایی به «حمیدرضا احمدی لاری» تعلق گرفت و از حسن اعلایی مدیر انتشارات ساقی به عنوان ناشر این کتاب تقدیر به عمل آمد.

احمدی لاری پس از دریافت جایزه خود طی سخنانی گفت: من از بانیان این مجلس تشکر می‌کنم اما واقعیت تلخ است و یک کتاب با تیراژ 2هزار برای جمعیت 70 میلیونی شرم‌آور است.

پس از سخنان احمدی لاری، کامران ملکی که اجرای این مراسم را برعهده داشت از خریداری 200 جلد از کتاب احمدی لاری توسط خانه سینما خبر داد.

براساس این گزارش، طی روند اهدای جوایز چهارمین جشن کتاب سال سینمای ایران قلم زرین و لوح تقدیر این دوره از جشنواره به خاطر بهترین تألیف به «مسعود اوحدی» برای کتاب «روایت‌شناسی سینما و تلویزیون» تعلق گرفت که ابراهیم حقیقی مدیر انتشارات دانشگاه صداوسیما به جای وی جایزه او را دریافت کرد.

در ادامه این مراسم دست‌اندرکاران خانه سینما بخش ویژه‌ای را ترتیب دادند که در این بخش از مسعود مهرابی نویسنده سینمای ایران و مدیر مسول ماهنامه فیلم تقدیر به عمل آمد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.