یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۱

نادر مقدس: با جشنواره سی و سوم فیلم فجر می‌توان عملکرد مدیران سینمایی دولت یازدهم را قضاوت کرد

نادر مقدس

سینماپرس: نادر مقدس کارگردان سینمای ایران با اشاره به اینکه عملکرد دولت جدید را باید در این دوره از جشنواره فیلم فجر ارزیابی کرد گفت: جشنواره سی و سوم مربوط به دوران مدیریتی سازمان سینمایی جدید است و از همین رو می توان امسال قضاوت بهتری از عملکرد دولتمردان دولت یازدهم داشت.

نادر مقدس کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در همین زمینه اضافه کرد: جشنواره فیلم فجر سال گذشته جشنواره ای خاص بود چرا که اولین جشنواره ای بود که بعد از دوران ریاست آقای شمقدری به عنوان رئیس سازمان سینمایی برگزار می شد و اصولاً سیاست های آن دچار تغییرات اساسی شده بود و به همین دلیل نمی شد نظری در مورد عملکرد مدیران جدید سازمان سینمایی داد.

وی در باره چگونگی عملکرد هیأت انتخاب جشنواره امسال با تاکید بر اینکه همیشه پس از رسانه ای شدن خروجی انتخاب آثار در جشنواره فیلم فجر حرف و حدیث های زیادی پیش می آید گفت: طی تمامی سال هایی که از عمر جشنواره فیلم فجر می گذرد ما همواره شاهد این بوده ایم که پس از اینکه لیست نهایی هیئت انتخاب جشنواره رسانه ای می شد انتقادات بی شماری در مورد اینکه هیئت انتخاب سلیقه ای با فیلم ها برخورد کرده و یا مثلاً تکنیک برایش مهمتر از مضمون بوده و امثال این سخنان مطرح می شود که بخشی از آن به سیاست های کلان جشنواره و بخش مهمتر آن به دبیر جشنواره باز می گردد.

مقدس با تاکید بر اینکه دبیران مختلف جشنواره فیلم فجر همیشه سعی داشتنه اند از حساسیت ها بکاهند و به همین دلیل همه ساله سیاست های جشنواره را تغییر می دادند گفت: دبیران ادوار مختلف جشنواره طی این سال ها همواره سعی کرده اند که از این نوع تنش ها بکاهند از همین رو در دوره ای ما شاهد بودیم که دبیری مثلاً برای اینکه بخش بزرگتری از سینماگران را با خود همراه سازد تعداد فیلم های بخش مسابقه را افزایش داده و یا دبیر دیگری برای استانداردسازی از تعداد آن ها کاسته است.

وی تصریح کرد: سیاست های انتخاب فیلم ها در جشنواره فجر را شورای سیاست گذاری جشنواره تعیین می کند و به همین دلیل آن ها نمی توانند عملکرد مستقلی داشته باشند. به عقیده من سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور باید اساسنامه ای برای این موضوع مهم تنظیم کرده و آن را اجرایی نمایند. 

این فیلمساز سینمای ایران در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: من سال گذشته چند باری هنگام بازبینی فیلم ها توسط اعضای هیئت انتخاب جشنواره نزد آن ها رفتم و از نزدیک شاهد این بودم که آن ها با دقت و حوصله و احساس مسئولیت فراوان تمامی فیلم ها را می دیدند اما در هر حال گاهی پیش می آید که سلیقه شخصی و اعتقادات فکری اعضای هیئت انتخاب روی نتیجه نهایی نظراتشان تاثیر بگذارد که این مسئله به مذاق فیلمسازان خوش نمی آید و باعث اعتراض آن ها می شود که به عقید من اینگونه جنجال آفرینی ها باعث به وجود آمدن بحران شده و جز ضرر هیچ عایدی برای سینمای ایران ندارد.

کارگردان «رویای جوانی» تاکید کرد: سیاست گذاران کلان سینمایی کشور باید افراد زبده و کارشناسان مطرح فرهنگی را دور هم جمع کنند و در این روابط با آن ها گفتگو کنند و در نهایت ماحصل مذاکرات شان را به صورت اساسنامه تنظیم نموده و آن را جزئی تفکیک ناپذیر از سیاست های کلی جشنواره فیلم فجر قرار دهند. 

مقدس در پایان این گفتگو در مورد جدیدترین فیلمش با عنوان «پرونده ای برای سارا» گفت: اکبر نبوی تابستان سال گذشته طرحی را برای تولید نزد من آورد و پس از مذاکرات مختلف ما تصمیم به تولید آن طرح گرفتیم که ماحصل آن فیلم «پرونده ای برای سارا» شد که قرار بود به جشنواره فیلم کودک اصفهان برسد اما متاسفانه به دلیل مشکلت فنی که پس از فیلمبرداری به وجود آمد به جشنواره فیلم کودک نرسید و ما با مشورت با دوستان بنیاد سینمایی فارابی تصمیم گرفتیم که این فیلم را به سی و سومین جشنواره فیلم فجر برسانیم.

گفتنی است؛ داستان فیلم «پرونده ای برای سارا» در مورد دختر جوانی است که به واسطه آنکه پدرش وکیل زبده ای است علاقمند است تا شغل او را ادامه دهد و همین مسئله سبب می شود ناخواسته درگیر یک پرونده حقوقی شود که این مهم ماجراهای زیادی را برای او پیش می آورد.

شاهرخ فروتنیان، پریا مردانیان، اردلان شجاع کاوه، آزیتا لاچینی و آرمیتا مرادی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.