شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۴

شورجه: عملکرد جشنواره فیلم فجر باید متناسب با ارزش های انقلاب باشد/ مدیران سینمایی در جبهه اپوزیسیون نظام قرار نگیرند

جمال شورجه*

سینماپرس: جمال شورجه در مورد عملکرد هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: ما در سال گذشته شاهد حضور فیلم هایی مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بودیم که برای جشنواره فجر که به نوعی جشنواره انقلاب محسوب می شود باعث افسوس است. عملکرد جشنواره فیلم فجر باید متناسب با ارزش های نظام باشد.

جمال شورجه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر به دلیل همزمانی این جشنواره با جشن های پیروزی انقلاب اسلامی می بایست فیلم هایی با موضوعات انقلابی را در اولویت خود قرار دهند و اگر فیلم هایی با محوریت انقلاب وجود ندارد خود این مسئله برای ما یک مصیبت بسیار بزرگ محسوب می شود که متولیان سینمای ایران باید برای برون رفت از این معضل مهم تدبیری ویژه اتخاذ نمایند.

کارگردان «۳۳ روز» در ادامه تاکید کرد: هیئت های انتخاب می بایست چندین پارامتر مهم را برای خود در نظر بگیرند و سپس دست به انتخاب آثار بزنند. یکی از مهمترین پارامترها این است که نباید ساختار یک فیلم در اولویت اول قرار گیرد و باید به مضمون آثار توجه ویژه وجود  داشته باشد چرا که پیش از این دیده شده بسیاری از فیلم ها به جشنواره راه پیدا کرده اند که از لحاظ ساختاری قوی بودند ولی مضامین آلوده ای داشتند که این نه تنها به سینمای ما کمک نمی کند بلکه به پیکره کلی سینما نیز صدمه می زند و باعث تنش و التهاب در جامه می گردد.

شورجه ادامه داد: البته منظور بنده این نیست که به ساختار اصلاً نباید توجه شود بلکه باید دو اصل ساختار و مضمون در کنار هم ارزیابی شوند. به عنوان مثال نباید فیلم هایی با موضوعات خوب اما ساختارهای ضعیف در جشنواره پذیرفته شوند و البته عکس این قضیه نیز نباید در عملکرد هیئت انتخاب وجود داشته باشد.

این کارگردان با تاکید بر این نکته که سال گذشته و در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر فیلم هایی مغایر با اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند گفت: ما به جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داریم و سینمای ما باید در راستای اهداف عالیه نظام باشد و فیلم ها هم باید متناسب با این اصل اساسی تعیین شوند تا مثل سال گذشته فیلم هایی که با آرمان های انقلاب اسلامی مغایرت داشتند مورد توجه قرار نگیرند.

شورجه افزود: سال گذشته متاسفانه شاهد این مسئله مهم بودیم که عده ای در اختتامیه جشنواره روی صحنه آمدند و به جای تشکر از مسئولین برگزاری جشنواره شائبه های سیاسی به وجود آوردند و به نوعی باعث ایجاد بد اخلاقی در جامعه سینمایی ما شدند که این اصلاً خوب نیست و نباید چنین جریانی دیگر تکرار شود.

وی با تاکید بر اینکه ریاست سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر اختیارات زیادی دارند و باید دقت لازم را برای حضور تمامی افراد در جشنواره داشته باشند گفت: رویکرد مسئولین فرهنگی ما باید مناسب انقلاب باشد و آن ها باید مانع از این شوند که شائبه های سیاسی بتواند اصل برگزاری جشنواره را مخدوش نماید.

کارگردان «عملیات کرکوک» با اشاره به اینکه شعار دولت یازدهم اعتدال و امید بوده است و این شعار باید در جشنواره فیلم فجر نمود عینی پیدا کند گفت: هیئت های انتخاب و داوری این دوره از جشنواره فیلم فجر باید طوری عمل نمایند که شعار اصلی دولت رعایت شده و تنها در حد یک شعار زیبا باقی نماند. اعتدال مهمترین مبحثی است که باید در انتخاب فیلم های این دوره از جشنواره دیده شود و امید نیز که بارزترین شعار رئیس جمهور است باید در فیلم های این دوره از جشنواره تراوش کرده و در جامعه تسری پیدا کند و ما نباید شاهد حضور فیلم هایی باشیم که تنها در جامعه ایجاد خمودگی می کنند و متناسب با رویکردهای نظام نیستند.

شورجه افزود: دولت هچگاه نباید در جناح اپوزیسیون قرار بگیرد و افکار و اهداف آن ها پیاده سازد؛ امیدوارم که در این دوره از جشنواره سیاست گذاران و مسئولان فرهنگی کشور به فیلم هایی جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه را بدهند که متناسب با ارزش های نظام مقدس ما باشند.

وی در خاتمه این گفتگو حساس ترین مرحله جشنواره فیلم فجر را مرحله انتخاب فیلم ها برشمرد و خاطر نشان کرد: باز هم به تمامی دوستانی که در هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارند توصیه می کنم رعایت اعتدال را بنمایند تا دیگر شاهد آن نباشیم که نزدیک به ۸۰ درصد از فیلم های جشنواره تلخ، سیاه و نا امید کننده باشند و یا با پایان های بازشان مخاطبان را سرخورده و سرگردان می سازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.