جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۳

توصیه های «راعی» به فیلمسازانی که «قاعده بازی» را در جشنواره فیلم فجر رعایت نمی‌کنند/ به‌خاطر هر مسئله ای نباید اعتراض کرد

مجتبی راعی*

سینماپرس: برخی از فیلمسازان در جشنواره هایی چون فیلم فجر فقط می خواهند به نحوه عملکرد مدیران اعتراض داشته باشند و جنجال آفرینی کنند، رشد اجتماعی و فرهنگی زیادی می خواهد تا ما به اینجا برسیم که نباید به خاطر هر مسئله ای اعتراض کنیم.

مجتبی راعی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص نحوه عملکرد هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر ضمن اعلام این مطلب افزود: اعتراض به عملکرد هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر همیشه وجود داشته و مطمئناً تا سال های بعد نیز همچنان ادامه خواهد داشت مگر آنکه مسئولین برگزار کننده جشنواره اعلام کنند هیچ محدودیتی برای حضور فیلم های سینمایی در جشنواره وجود ندارد و تمامی سازندگان آثار می توانند فیلم هایشان را به جشنواره بفرستند که مطمئناً باز هم اعتراض ها به عملکرد هیأ داوران بالا خواهد گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی «جنگجوی پیروز» در ادامه این گفتگو افزود: حتی اگر مسئولین برگزار کننده جشنواره آیین نامه ای هم در رابطه با شاخصه های فیلم ها برای پذیرفته شدن در جشنواره تنظیم کنند باز هم تفسیر های گوناگون از این آیین نامه در رابطه با مصداق ها، اختلاف های زیادی را در میان سینماگران ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما اغلب همه می خواهند در هر عرصه ای که فعالیت می کنند برنده باشند و هیچگاه باخت را قبول ندارند گفت: وقتی که فیلمساز و یا تهیه کننده ای فیلم شان را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنند معنی اش این است که وارد بازی شده اند و در این بازی می توان برد و یا باخت؛ و آن ها حق هیچگونه اعتراضی به این قضیه نخواهند داشت.

راعی سپس خاطرنشان کرد: تعجب من از این است که بسیاری از فیلمسازانی که فیلم هایشان در جشنواره های داخلی پذیرفته نمی شود مرتباً اعتراض می کنند و جنجال به راه می اندازند در صورتی که همین فیلمسازان وقتی آثار خود را به جشنواره های جهانی ارسال می کنند و اثرشان پذیرفته نمی شود به راحتی با آن کنار می آیند و حق هرگونه اعتراضی را از خود سلب می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «عصر روز دهم» سپس با تاکید بر این نکته که اگر فیلمی در جشنواره پذیرفته نشود نباید فیلمساز برداشت سیاسی از این قضیه داشته باشد گفت: فیلمسازانی که فکر می کنند قرار است در حقشان اجحاف شود می توانند وقتی اسامی هیئت های انتخاب اعلام می شود فیلم های خود را به جشنواره ارسال نکنند تا بعد اگر اثرشان پذیرفته نشد از این قضیه برداشت سیاسی و جناحی نداشته باشند اما اگر اثرشان را به جشنواره ارسال می کنند می بایست تا آخر در بازی حاضر باشند.

راعی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون فیلم هایی که توسط هیأت های انتخاب به جشنواره فیلم فجر وارد شده اند در راستای اهداف نظام بوده اند یا خیر گفت: سینما یکی از شریف ترین و قوی ترین عناصر در جمهوری اسلامی ایران است و اگر با سایر نهادهایی که در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارند مقایسه شود جزو بهترین ها است. این کار بسیار سخیفی است که همه مسائل را روی زمین بگذاریم و تنها ایرادها و اشکال ها را در سینما جستجو کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.