سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۸

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۶

الماسی: جشنواره فیلم فجر سالهاست با رویکرد انقلابی اجرا نمی‌شود/ تکلیفمان با خودمان روشن نیست!

جهانگیر الماسی در خبرگزاری سینمای ایران

سینماپرس: جهانگیر الماسی گفت: متاسفانه طی این سال ها هیچگاه اهداف جشنواره فیلم فجر به صورت صریح و روشن تبیین نشده و این جشنواره که به عنوان جشنواره انقلاب شناخته می شود به عنوان محفلی برای نوع خاصی از فیلمسازی با رویکرد ویژه ارزش های نظام و انقلاب اسلامی طراحی و اجرایی نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس با تاکید بر این نکته که گرایش مسئولان در برخورد یا مواجهه سیاسی با فیلم های جشنواره طی تمامی سال ها رنگ و بوی مختلفی گرفته است گفت: مسئولان بیشتر به سمت تولیدات ۱ ساله سینمای ایران رفته اند و از سینمای انقلابی دور مانده اند، هرچند که نمی توان از نیروی انسانی و سرمایه هایی که برای تولیدات این فیلم ها صرف شده است غافل شد اما باید مسئولان برای برگزاری جشنواره انقلاب اهداف خود را از قبل طراحی کرده و سپس اجرایی نمایند.

الماسی افزود: باید دید سینمای ما قرار است از چه چیزی حراست کرده و چه چیزی را تبلیغ کند و مراد از فعالیت این همه سینماگر چیست تا بتوان به نتیجه درستی رسید و برنامه ریزی بلند مدتی برای فرهنگ سازی آن داشت.

این هنرمند پیشکسوت سینمای ایران سپس با یادآوری این نکته که جشنواره فیلم فجر طی ۳۳ دوره برگزاری اش از ۳ رویکرد تبعیت کرده است اظهار داشت: در دهه ۶۰ جشنواره فیلم فجر به دنبال فیلم هایی با رویکرد انقلابی و تفکر انقلابی بود و بیشتر از فیلمسازانی حمایت می کرد که نگرش انقلابی داشتند.

وی ادامه داد: در دهه ۷۰ بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) رویکردهای انقلابی مقداری متحول شد و فیلم ها بیشتر به سمت نظام سرمایه داری سوق پیدا کردند و جشنواره هم تحت تاثیر سیاست های دولت به این سمت و سو گرایش پیدا کرد.

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» در ادامه گفت: اما در دهه ۸۰ سینمای ما بیشتر به سمت سینمای سرگرمی رفت و مسئولان جشنواره هم به سینما نگاهی ابزاری داشتند و به آن مثل یک شهربازی نگاه می کردند. نکته مهم این است که در تمامی این سال ها هیچگاه چنین رویکردهایی توسط نهادهای مسئول اعلام نشد اما همیشه سلیقه های فردی بود که سیاست گذاری های جشنواره فیلم فجر را رقم می زدند.

الماسی با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر می بایست سیاست مشخصی داشته باشد و مواضع خود را باید به صورت رسمی اعلام نماید افزود: تمامی جشنواره های معتبر سینمایی دنیا نظیر ونیز، برلین و... سیاست های خود را به صورت رسمی اعلام کرده اند و رویکردشان مشخص است اما متاسفانه مسئولین فرهنگی ما همچنان رویکردهای جشنواره فیلم فجر را به صورت رسمی اعلام نکرده اند.

این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد: عطف به موضوع و عقبه اسلامی ایرانی می تواند در معرفی، سیاست گذاری و آیین نامه های داخلی جشنواره فیلم فجر تاثیر جدی داشته باشد و اگر اینگونه باشد تمامی شرکت کنندگانی فیلم هایشان را با اعتقاد می سازند و آن را به جشنواره ارسال می کنند و اگر اثرشان پذیرفته نشود هیچگونه اعتراضی نخواهند داشت.

بازیگر فیلم سینمایی «دیگه چه خبر» افزود: ما ضعف تبیینی بسیاری داریم و هنوز تکلیف مان با خودمان روشن نیست از همین رو است که در تلویزیون مان شعار مرگ بر آمریکا می دهیم اما بلافاصله پس از آن یک فیلم آمریکایی را از تلویزیون پخش می کنیم. ما از آرمان های خود به شدت دور افتاده ایم و موضوعات فیلم هایمان فارغ از آرمان های ملت شده است.

الماسی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: ملت ما وقتی که به جمهوری اسلامی رای داد یعنی به یک دین رای داد و تمامی مسئولین فرهنگی و سیاست گذاران فرهنگی کشور نیز می بایست در راستای تحقق اهداف و آرمان های این ملت کوشا باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.