شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۵

پناه برخدا رضایی: ساختار حرفه ای همراه با مضمونی مناسب با سیاستهای جشنواره فیلم فجر باید ملاک عمل انتخاب آثار باشد

پناه برخدا رضایی*

سینماپرس: پناه برخدا رضایی نویسنده و کارگردان گفت: ساختار حرفه ای در کنار مضمونی قابل قبول و مناسب با سیاستهای جشنواره باید ملاک عمل هیأت انتخاب در جشنواره ای چون فیلم فجر باشد.

رضایی فیلمساز جوان سینمای ایران در ادامه این گفتگو به خبرنگار سینماپرس گفت: من شخصاً وقتی به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب و یا هیئت داوران جشنواره ها آثار را بازبینی می کنم سعی دارم که از لحاظ ساختاری و مضمونی فیلم ها را بررسی نمایم چرا که هر دوی این عناصر برای ساخت یک فیلم سینمایی مهم هستند و نمی توان هیچ یک از آن ها را چشم پوشی کرد و یکی را بر دیگری ارجح دانست.

کارگردان «چراغی در مه» در ادامه افزود: به عقیده من یک فیلم باید از لحاظ ساختاری در حد و اندازه استاندارد باشد و ضمن رعایت مسائل زیبایی شناختی می بایست تمامی عناصر حرفه ای در تولید آن لحاظ شده باشد؛ از طرف دیگر یک فیلم باید از نظر مضمون نیز دغدغه مند باشد و مسلماً اگر فیلمی در هر دو زمینه استاندارهای لازم را داشته باشد می تواند هیئت انتخاب و داوری را به سوی خود جلب نماید.

وی با تأکید بر اینکه نمی توان فیلمسازان را محدود به یک نوع تفکر و عقیده برای ساخت فیلم هایشان کرد اظهار داشت: مسلماً هر فیلمسازی دغدغه و جهان بینی خاص خودش را دارد و جشنواره ها نمی توانند برای یک فیلمساز خط مشی تعیین نمایند و او را محدود و مجبور به یک نوع تفکر و عقیده نمایند اما در سینمای ما که همیشه مضامین مهم هستند و تا مضمون مورد تأیید قرار نگیرد فیلمی به جشنواره راه پیدا نمی کند مهم است که فیلمسازانی که مایل به حضور در جشنواره هستند تمامی قواعد بازی را بپذیرند.

کارگردان «گهواره ای برای مادر» در خاتمه این گفتگو افزود: البته هر فیلمسازی حق آن را دارد که از فیلم خود و جمعی که برای ساخت فیلمش زحمت کشیده اند دفاع کند. چرا که برای ساخت یک اثر هنری زحمات زیادی کشیده می شود. از این رو بنده به عنوان یک فیلمساز برای هر شخصی که فیلمش در جشنواره پذیرفته نشود حق اعتراض قائل هستم چرا که شاید با این اعتراض هیئت انتخاب دوباره باید مجبور به بازبینی شوند و فیلم به جشنواره راه پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.