شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/ ۱۵

سیدزاده: توجه به اصول اساسی نظام باید ملاک عمل هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باشد

سید سعید سید زاده

سینماپرس: سید سعید سید زاده تهیه کننده سینمای ایران گفت: توجه به ملاک های اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه تمامی دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر از جمله هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئله اصلی ما در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور بصیرت، شناخت و آگاهی است و مسئولین امر در حوزه فرهنگ و هنر باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند. حضرت آقا همیشه در صحبت هایشان به مقوله فرهنگ و هنر توجه ویژه ای داشته اند و بارها فریاد زده اند که مسئولین فرهنگی ما در خواب غفلت مانده اند اما متاسفانه گویا گوش شنوایی وجود ندارد.

سید زاده با تاکید بر اینکه تاکنون هرچه فیلم در زمینه انقلاب و دفاع مقدس تولید کرده در جشنواره پذیرفته شده است افزود: من شخصاً هیچ مشکلی در این رابطه نداشته ام اما اینکه فیلم هایی طی دوره های قبلی در جشنواره پذیرفته شده که با ارزش های انقلاب همسو و همراه نبوده اند باید گوشزدی برای متولیان سینمایی کشور باشد که دیگر دچار چنین اشتباهاتی نشوند. برخی بحث می کنند که بودجه فرهنگی در کشور ما کم شده است و به این دلیل نمی شود توجه زیادی به آن داشت در حالی که این تعریف بسیار غلطی است و نشان از آن دارد که این افراد شناختی از فرهنگ و هنر ندارند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» سپس خاطر نشان کرد: فرهنگ در کشور ما به مثابه تخته چوبی از یک کشتی شکسته شده است که هر موجی آن را به سویی می برد. سینماگران انقلابی همانند رهبر معظم انقلاب معتقدند که تهاجم فرهنگی باعث مشکلات عدیده ای در زمینه فرهنگی و هنری کشور ما شده است اما برخی افراد از روی بلاهت می گویند که ما تنها توهم تهاجم فرهنگی داریم. ما باید سنگر بندی درستی در زمینه های فرهنگی و هنری داشته باشیم و بتوانیم تاثیر درستی بر جامعه پیرامون خود بگذاریم اما به دلیل عدم بصیرت مدیران فرهنگی تاکنون هیچ برنامه ریزی هدفمندی در این رابطه صورت نگرفته است.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: کشور ما همین حالا در حال یک جنگ تمام عیار است و وضعیت ما از دوران ۸ سال دفاع مقدس بدتر شده است چرا که جنگ جهان با ما اکنون در زمینه های جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است و به همین دلیل در این ورطه حساس باید باید افرادی در مسند سیاست گذاری های فرهنگی و هنری کشور قرار بگیرند که دلسوز انقلاب و ارزش های نظام اسلامی مان باشند و اگر چنین شود ما دیگر در هیچ زمینه ای از جمله مسئله حضور فیلم ها در جشنواره فیلم فجر نگرانی نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه همه افرادی که متولی فرهنگ و هنر هستند نباید به فکر پست و میز و ریاست و مقام باشند و باید به جای آن دغدغه نظام و انقلاب را داشته باشند گفت: اگر ما می خواهیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم می بایست به یک اندیشه درست برسیم و تا چنین اندیشه ای در مدیران ما شکل نگیرد شاهد اتفاق مثبتی نخواهیم بود. ما برای اینکه دشمنان در مواجهه با ما شکست بخورند می بایست به شدت به پیشروی خود ادامه دهیم تا بتوانیم به سر منزل مقصود برسیم. ما باید در نظام مقدس خود یک تشکیلات کامل و جامع و متفکر داشته باشیم که از برخی بازی های احمقانه سیاسی دور باشند.

تهیه کننده «مرزی برای زندگی» در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مشکل امروز جامعه ما تنها به مقوله های فرهنگی و هنری مربوط نمی شود و مشکلات در تمامی بخش های جامعه ما وجود دارد. چندی پیش حضرت آقا در رابطه با یکی از همایش هایی که برای ریشه کنی فساد برگزار شده بود نقل به مضمون فرمودند: که آیا این همایش ها هستند که باید ریشه فساد را از جامعه ما برکنند، آیا خود ما نمی دانیم که در جامعه ما فساد وجود دارد؟

وی افزود: در همین رابطه چندی قبل آقای لاریجانی رئیس مجلس نیز در همایشی گفتند من بیش از ۳۵ ساعت در هفته وقتم صرف جلسات متعدد می شود و وقت نمی کنم به مسائل فکر کنم! به همین دلیل است که تاکید بنده به این سمت و سو می رود که ما باید در کلیه مسائل از جمله مسائل کلان کشور از جمله مسائل فرهنگی مجموعه ای را با پشتیبانی رهبر انقلاب داشته باشیم که بخواهند اندیشه کنند و دغدغه نظام و انقلاب داشته باشند.

سید زاده در خاتمه این گفتگو گفت: از سوی دیگر دیدگاه های سیاسی و حزبی و جناحی باید در عرصه فرهنگ و هنر از بین برود. برای تمامی متولیان فرهنگ و هنر می بایست اصل اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مهم باشد و با یک سیاست گذاری و قانون گذاری درست و اجرای متعهدانه تمامی مشکلات کلان فرهنگی و هنری کشور بر طرف می شود؛ پس به نحوی در این زمینه هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه به شدت درگیر مسائل هستند و هیچ یک نباید از زیر بار تعهدات خود شانه خالی نمایند.

گفتنی است در كارنامه سينمايي سیدزاده همكاري در فيلم هاي: «راننده سفير»، «جاي امن»، «يك شب يك غريب»، «بچه هاي آسمان»، «تولد يك پروانه»، «مردي از جنس بلور»، «غزال»، «پدر»، «فصل پنجم»، «باران»، «صنوبر» و چند اثر مستند و ساخت چند فيلم كوتاه داستاني بعنوان كارگردان ثبت گرديده است. ضمناً كارگرداني چند فيلم كوتاه و داستاني نيز از ديگر فعاليت هاي اوست. از فعاليت هاي تلويزيوني سيدسعيد سيدزاده مي توان سريال هاي «قصه قرارگاه»، «پروانه ها مي نويسند» و «لانه شيطان» اشاره نمود كه در سمت مدير توليد همكاري داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.