سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۸

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ / ۸

سربخش: پاسخ به نیازهای فرهنگی جامعه و انتظارات نظام باید هدف اصلی جشنواره فیلم فجر باشد

علیرضا سربخش*

سینماپرس: علیرضا سربخش، جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی گفت: یکی از دلایل ضعف جشنواره فیلم فجر که هیچ‌گاه نتوانسته دست به یک جریان سازی در سینمای ایران بزند عدم توجه به نیازهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... در جامعه است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای اینکه جشنواره فیلم فجر و اصولاً سینما بتواند نیازهای واقعی مردم را برآورده سازد می بایست سیاست گذاری صحیحی توسط مدیران کلان فرهنگی کشور برای آن صورت گیرد تا بعد از آن، فیلم ها بر اساس آن سیاست گذاری های کلان تولید شوند. از طرف دیگر این مسئله را نباید از یاد برد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران احتیاج به فیلم هایی دارد تا بتوانند انتظارات و نیازهای نظام را برآورده سازند.

وی افزود: پس شایسته است مدیران و سیاست گذاران ارشد فرهنگی، فیلمسازان ارزشی و متعهد را مورد شناسایی قرار دهند تا این فیلمسازان بتوانند نیازهای آتی سینما را تأمین کرده و بر اساس آن نیازها فیلم های خود را تولید کنند. این در حالی است که جشنواره فیلم فجر در اغلب دوران های برگزاری خود نشان داده که هیچ نگاه اسلامی - ایرانی ندارد و بر اساس کپی برداری نعل به نعل از جشنواره های آن سوی آب ها اقدام به برگزاری می کند و از همین نمی تواند نیازهای جامعه را پاسخ بدهد.

سربخش خاطرنشان کرد: متولیان اولیه جشنواره فیلم فجر نیازهایی را در راستای انقلاب و نظام احساس کردند که با توجه به آن اقدام به تأسیس و برگزاری جشنواره فیلم فجر کردند اما متاسفانه بعد از سال ها هدف اصلی جشنواره نادیده گرفته شد و بعضاً مشاهده گردید که جشنواره چندان نسبتی با انقلاب اسلامی و اهداف آن ندارد که این یک پیروزی بزرگ برای دشمنان بود، چرا که جشنواره فیلم فجر جشنواره انقلاب است و وقتی رویکرد اصلی آن از انقلاب دور شد حربه ای برای دشمنان فراهم می آورد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از فیلمسازان ما با همکاری خواسته و یا ناخواسته سیاست گذاران باعث ریختن آب به آسیاب دشمن شدند اظهار داشت: ما بایستی به این سمت و سو برویم که فیلمسازان ما بتوانند اندیشه های بزرگ انقلابی را به جهان صادر نمایند نه اینکه فیلم های بی محتوا و بدون شناخت کافی از جامعه و با رویکرد معاندانه ساخته شود. این رویکردها می تواند نشانه هایی از دسیسه های دشمنان قسم خورده نظام ما باشد که باید مدیران فرهنگی و مسئولین جشنواره و فیلمسازان و فیلمنامه نویسان از این دسیسه ها غافل نشده و سعی در مهار آن داشته باشند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: جشنواره فیلم فجر می بایست مردمی باشد و اگر اینگونه برخورد کند می تواند هم مورد اقبال عمومی جامعه ما و هم عموم مردم در سینمای جهان قرار بگیرد. سیاست گذاران ما باید توجه درستی به این موارد مهم داشته باشند تا زین پس شاهد پسرفت جشنواره فیلم فجر که یکی از جشن های بزرگ انقلاب اسلامی است نباشیم. ما موقعی می توانیم ادعای بین المللی بودن جشنواره را داشته باشیم که ریشه جشنواره ابتدا در کشور خودمان و در میان مردم جامعه خودمان محکم و فراگیر شده باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.