جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

فیلم فجر از زبان برگزیدگان دوره های پیشین/ ۳

«محسن روزبهانی» و حکایت دریافت ۹ سیمرغ بلورین جلوه های ویژه/ چرا «جشنواره فیلم فجر» دچار پس‌رفت شده است؟

محسن روزبهانی مدیر جلوه های ویژه بصری

سینماپرس: محسن روزبهانی طراح باسابقه جلوه های ویژه سینما در آستانه برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجرگفت: من خیلی خوشحالم که اولین سیمرغم را برای طراحی جلوه های ویژه فیلم دفاع مقدسی «سجاده آتش» در سالهای گذشته دریافت کردم و این خود باعث دریافت سیمرغ های متعدد برای من در دوره های متمادی جشنواره شد.

طراح جلوه های ویژه میدانی فیلم «آژانس شیشه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من از اوایل سال ۱۳۶۲ از سینما بیرون آمده و برای دفاع از میهن اسلامی به جبهه های نبرد حق علیه باطل رفتم و خیلی خوشحالم که پس از بازگشتم از جبهه در اولین سال حضور مجددم در سینما توانستم برای طراحی جلوه های ویژه فیلم «سجاده آتش» به کارگردانی آقای احمد مرادپور سیمرغ بلورین بهترین طراحی جلوه های ویژه میدانی  را از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت نمایم.

وی ادامه داد: من هم اکنون ۹ سیمرغ بلورین را به واسطه سال ها فعالیت در سینمای ایران به دست آورده ام و مطمئن هستم که دریافت این سیمرغ های متعدد به دلیل تاثیر همان سیمرغ بلورین جشنواره دوازدهم فیلم فجر بود که مرا واداشت که به دنبال پیشرفت در سینما بروم و بخواهم که هر روز از گذشته بهتر باشم. از سوی دیگر معتقدم صرف دریافت جایزه از هر جشن و یا جشنواره ای توقع دیگران را از فرد بالا می برد و این مهم باعث می شود تا هر شخصی تمایل به فعالیت بیشتر برای دیده شدن های مکرر داشته باشد.

روزبهانی با تاکید بر اینکه متاسفانه در سینمای ایران باب شده است تا همگان جلوه های ویژه میدانی را در فیلم های جنگی جستجو کنند و توجهی به سایر آثار در ژانرهای دیگر نداشته باشند اظهار داشت: من جوایز زیادی برا برای طراحی جلوه های ویژه غیر جنگی در سینمای ایران انجام داده ام که از جمله آن ها می توان به فیلم های «شهر آشوب»، «قاعده بازی» و... اشاره کرد که حضور در این فیلم ها برای من خود خواسته بود چرا که مایل نبودم نگاهم را تنها به فضای فیلم های جنگی معطوف کنم.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» ضمن ابراز گلایه از بسیاری از مدیران و متولیان سینمای ایران که هنرمندان این رشته را آنچنان که باید نمی بینند و برای رشد و اعتلای این رشته بزرگ هنری تدبیری ندارند تصریح کرد: نه تنها مدیران سینمایی که بسیاری از کارگردانان سینمای ایران نیز آنچنان که باید به هنرمندان هم وطن خود توجهی ندارند. به عنوان مثال من در تمامی آثار آقای مجید مجیدی در مقام طراح جلوه های ویژه میدانی حضور داشته ام و در سخت ترین شرایط و با کمبود شدید امکانات و بودجه طراحی های بسیار سختی را انجام داده ام که با تحسین همگانی روبرو شده است اما متاسفانه ایشان در اثر جدیدشان یعنی فیلم «محمد» که بودجه و زمان بسیار زیادی داشت از آن سوی آب ها طراح جلوه های ویژه آوردند که به عقیده من این نوعی بی احترامی به طراحان جلوه های ویژه در ایران است.

وی تاکید کرد: من با صراحت این را عنوان می کنم که سینمای ایران از نظر طراحی جلوه های ویژه هیچ تفاوتی با سینمای مطرح هالیوود ندارد. به عنوان مثال شما فیلم های «نجات سرباز رایان» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ را با فیلم «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش مقایسه کنید آن زمان متوجه خواهید شد که فیلم آقای درویش از فیلم اسپیلبرگ با آن بودجه کلان بسیار بهتر ساخته شده است. البته این بحث در مورد طراحی جلوه های ویژه میدانی صدق می کند و متاسفانه سینمای ما از منظر طراحی جلوه های ویژه بصری هنوز به آن مقام و منزلت دست نیافته است.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «اتوبوس شب» در مورد تغییرات جشنواره فیلم فجر طی تمامی سال های حضورش در سینمای ایران گفت: هرچند که جشنواره از لحاظ نوع و شیوه برگزاری و همچنین گسترده شدن توانسته پیشرفت هایی را با خود به همراه داشته باشد اما آنچه که برای سینما مهم است تولید فیلم های خوب است که بتواند در ویترین سینمایی ما خوش بدرخشد و ما را به جهانیان معرفی نماید اما جشنواره فیلم فجر هیچگاه نتوانسته چنین تاثیری را بر سینمای ایران بگذارد و از همین رو به دلیل نبود فیلم های خوب دچار نوعی پسرفت نیز شده است.

نظرات

  • طاها یوسفی ۱۳۹۴/۱۱/۱۹ - ۲۱:۱۲
    1 0
    درود بر حاج محسن بزرگ مرد جلوه های ویژه ایران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.