شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ /۱۰

کاسه‌ساز: جشنواره فیلم فجر باید به سمت دستیابی به سینمای ملی و انقلابی هدایت شود

حبیب‌الله كاسه ساز*

سینماپرس: حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده سینمای ایران گفت: مدیران و سیاست گذاران سینما می بایستی جشنواره فیلم فجر را به سمتی هدایت نمایند که دغدغه ها و اهداف اصلی نظام که دستیابی به یک سینمای ملی و انقلابی است در آن لحاظ شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اخراجی ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه طی اغلب سال های برگزاری جشنواره فیلم فجر مدیران و سیاست گذارانی که متولی برگزاری این جشنواره بوده اند نتوانسته اند جشنواره فیلم فجر را که جشنواره و جشن انقلاب اسلامی است به سمت و سوی سینمای انقلابی، دفاع مقدسی و ارزشی پیش ببرند.

وی با تأکید بر اینکه تنها ۲ یا ۳ جشنواره مطرح در دنیا وجود دارند که سیاست گذاری بلند مدت و هدف دار دارند اظهار داشت: گویا ذائقه جشنواره ما اینگونه است که سیاست گذاری بلند مدتی نداشته باشد و می خواهد در حد اغلب جشنواره های مرسوم در برخی کشورهای منطقه عمل نماید؛ البته این مشکلی است که مدیران سینمایی ما نقش جدی و کلیدی در آن نداشته اند و می بایست متولیان کلان فرهنگی برای آن چاره ای بیندیشند.

کاسه ساز خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر همین گونه باقی خواهد ماند؛ جز آنکه مدیری شایسته و شجاع پیدا شود که دل به دریا زده و بر موج فرهنگی و انقلابی جشنواره سوار شود تا شاید ما بتوان به بخشی از اهداف انقلابی جشنواره دست پیدا کرد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مزرعه پدری» در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر عملکرد یک ساله سینمای ایران است و اگر اشکال و ایرادی در تولیدات آن دیده می شود به ذات جشنواره ارتباطی نداشته و مربوط به برنامه ریزی مدیران برای تولیدات سالانه سینمای کشور می شود.

کاسه ساز افزود: من معتقدم برنامه ریزی ما در تولیدات سالانه مان باید به گونه ای باشد که سینمای خود را در جهت رسیدن به اهداف و ارزش های والای فرهنگی و انقلابی سوق دهیم تا در نهایت جشنواره فیلم فجر که ویترینی برای عملکرد یک سال سینمای ایران است بتواند به این هدف غایی دست پیدا کند.

وی تصریح کرد:  متاسفانه آنچه که همیشه دیده می شود این است که مدیران و متولیان فرهنگی و حتی رسانه ها طی یک سال سینمای ایران را رها می کنند و تنها در ایام جشنواره فیلم فجر به آن توجه نشان می دهند که این دیگر تاثیر مهمی بر جشنواره ندارد.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره نمی تواند به تنهایی نیازهای جامعه را برآورده سازد گفت: نیازهای واقعی جامعه تنها بر پرده نقره ای سینماها محقق می شوند. این مهم است که سینما برای تمامی آحاد افراد جامعه سهل الوصول باشد و ملت بتوانند به راحتی فیلم ببینند و جشنواره نمی تواند به تنهایی نیازهای جامعه را پاسخگو باشد. توقع مردم از جشنواره به تولیدات سالانه سینمایی باز می گردد و ما باید به سمت و سویی سوق پیدا کنیم تا مخاطبان ما با فیلم ها ارتباط بر قرار نموده و از سینما دلزده نشوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.