سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ /۱۱

بهمنی: جشنواره فیلم فجر از رویکرد ارزشی خود دور افتاده است/ در آثار سینمایی فرهنگ ایرانی- اسلامی عرضه نمی‌شود

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینمای ایران گفت: جشنواره فیلم فجر برخلاف سال های ابتدایی برگزاری اش از اهداف و رویکردهای ارزشی خود دور افتاده و به محفلی برای سیاه نمایی برخی از فیلمسازان بدل شده که باید برای برون رفت از این معضل مهم این جشنواره چند سال برگزار نشده و سپس آن را با رویکردی انقلابی برگزار کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی که به سینمای ایران حاکم شده بود نگاهی ارزشی بود که متاسفانه آرام آرام با حضور جریان تفکرات طاغوتی که پیش از انقلاب بر سینمای ایران حاکم بودند ورق برگشت و آن ها توانستند تاثیرات منفی خود را به سینمای ایران غالب کنند و این امر باعث شد ما از آنچه نگاه حضرت امام (ره) به سینما بود فاصله بگیریم و به سمت سینمای غربی  گرایش پیدا کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که جشنواره های معتبر سینمای جهان از جمله: کن، برلین، اسکار، ونیز و... در پی ترویج فرهنگ خود هستند اما ما در جشنواره فیلم فجر فرهنگ ایرانی - اسلامی را عرضه نمی کنیم اظهار داشت: ای کاش رویکرد ما مانند غربی ها بود و در جشنواره مان فرهنگ و ارزش های والای عقیدتی خود را عرضه می نمودیم اما متاسفانه طی تمامی این سال ها نگاه فیلمسازان و تهیه کنندگان بر تولیدات ما حاکم بوده که اغلب آن دیدگاه ها برخلاف مصالح ارزشمند نظام اسلامی ما و در راستای ترویج فرهنگ غربی بوده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: از دهه ۷۰ به ویژه از سال ۷۶ با روی کار آمدن دولت با تفکرات اصلاحات این نوع دیدگاه و تفکرات به اوج خود رسید و علیرغم آنکه عنوان «فجر» به خودی خود بزرگ و با مسما بود، فیلم هایی در این رابطه ساخته نشد و متولیان فرهنگی ما از از تولیدات آثار با رویکرد های ارزشی غافل مانده بودند. این در حالی است که در اسکار ۲ سال قبل ما شاهد آن بودیم که سینمای هالیوود علیرغم آنکه فیلم «آرگو» از لحاظ فیلمنامه و تکنیک به شدت ضعیف بود مورد توجه جشنواره های جهانی قرار گرفت و سر و صدای زیادی را به پا کرد که این مهم نشان از آن دارد که غربی ها به کفر خود ایمان دارند اما ما به ایمان خود نیز ایمان نداریم!

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» خاطرنشان کرد: متاسفانه جنس سینمای ما در این سال ها به سمت تک محوری و سفارشی بودن پیش رفته و این باعث شده فیلمسازان ارزشی مانند شهریار بحرانی که نگاه خوب و تاثیر گذاری دارند نتوانند مرتب دست به تولید آثار ارزشمند بزنند و هر چند سال یک بار این امکان برایشان به وجود می آید که فیلمی را تولید کنند اما از طرف دیگر  برخی فیلمسازانی که حامی جریانات خاص و یا فتنه ۸۸ بوده اند مرتب در سینمای ایران اقدام به فیلمسازی کرده و در جشنواره فیلم فجر که جشنواره انقلاب است حضور چشمگیری داشته اند.

بهمنی تاکید کرد: تمامی این ها باعث شده جشنواره فیلم فجر روز به روز از اهداف و آرمان های خود فاصله بگیرد و اصلاً ساختار اصلی جشنواره زیر سوال برود. من امیدوارم دلسوزان انقلاب و نظام تدبیری بیندیشند تا از این پس شاهد تولید فیلم هایی در راستای تفکرات انقلابی و اندیشه های حضرت امام (ره) و دفاع مقدس باشیم.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو اضافه کرد: البته تمامی این حرف ها نباید مانع از آن بشود که ما به فیلم های خوبی که طی این سال ها در حوزه های دفاع مقدس و اسلامی تولید کرده ایم اشاره ای نداشته باشیم اما اینگونه تولیدات ارزشی در برابر انبوه فیلم های سیاه نمایی و اجتماعی و طنز های کاملأ هدفمند و... که در این سال ها تولید شده اند نسبت بسیار اندکی دارد و این نشان از آن دارد که بخش خصوصی به عنوان حامی اینگونه آثار به شدت فعالیت داشته اما دولت حمایتی از تولیدات ارزشی ننموده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.