سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱

جای خالی آثار استراتژیک در سینمای ایران/ ۴

نیرومند: مسئولان فرهنگی به ترویج جریان ضد سلطه در کشور از طریق سینما اعتقادی ندارند/ باید خرابکاری ها را اصلاح کرد!

حسین نیرومند*

سینماپرس: محمدحسین نیرومند کارشناس ارشد مسائل فرهنگی گفت: سینما زبان مهم و تاثیر گذاری در تمامی جهان است که می تواند جزو سلاح های جنگ نرم نیز به شمار آید اما متاسفانه در حال حاضر ما نمی توانیم به مقابله با سلطه گران برخیزیم چرا که ابتدا باید خرابکاری های برخی مدیران فرهنگی و سینمایی را اصلاح کنیم و سپس دست به تولید آثار استراتژیک و ارزشی بزنیم.

این کارشناس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر ما نیاز به پرورش نیروهایی داریم که به اعتقادات و ارزش های والایی که مورد نظر حاکمیت و مقام معظم رهبری است باور داشته باشند و مدیریت کلان فرهنگی کشور می بایست به جای پرداختن به حواشی به سمت تقویت نیروهای جوان در این عرصه برود تا بعدها بتوانیم در مقابل جنگ نرم دشمنان ایستادگی کرده و با ساخت فیلم هایی با مضامین بیداری اسلامی، مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به آن ها در سطح جهانی پاسخ دهیم.

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت های نهم و دهم با تأکید بر اینکه سینمای جهان همواره در پی دستیابی به اهداف حکومت های متبوع خود هستند اما ما از این امر غافل مانده ایم اظهار داشت: همین فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» ساخته کلینت ایستوود که نامزد اسکار ۲۰۱۵ است تماماً در راستای اهداف پنتاگون ساخته شده است اما متأسفانه ما به دلیل ضعف در سیستم مدیریت فرهنگی کشور نتوانسته ایم به این حوزه ها ورود پیدا کرده و در راستای اهداف مقدس و والای خود دست به تولید آثار هنری بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: ضعف ما در تولید آثاری با مضامین مورد نظر حاکمیت و رهبری به دلیل عدم وجود هنرمندان متعهد در این زمینه نیست و تنها مدیران فرهنگی را می توان مقصر اصلی این معضل مهم و اساسی دانست. البته نباید این نکته را از یاد برد که متأسفانه تعداد هنرمندان متعهد و دلبسته به اهداف و آرمان های نظام در کشور ما نسبت به کشورهای غربی بسیار پایین تر است که همان تعداد کم نیروهای متعهد نیز مورد توجه سیستم مدیریتی فرهنگی کشور واقع نمی شوند و برخی مدیران عمداً چشمان خود را روی آن ها می بندند.

نیرومند در ادامه این گفتگو تاکید کرد: با این شرایط فعلی من به آینده فرهنگی و به ویژه سینمای کشور خوش بین نیستم و فکر نمی کنم ما به جایی برسیم که بتوانیم در این بخش تاثیر گذار باشیم؛ تا مشکلات ابتدایی ما که وجود مدیران ناکارآمد در سیستم مدیریت فرهنگی کشور است حل نشود، نمی توانیم اندیشه مقابله با تهاجم بی رویه دشمنان به فرهنگ و ارزش های والایمان را به خود راه بدهیم چرا که برخی از این مدیران فرهنگی در شکل بدبینانه ای اساسأ علاقمند نیستند که جریان ضد استکباری و سلطه در سینمای ایران رواج پیدا کند.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود ۷۵ درصد از بودجه سینما توسط دولت صرف حمایت و تولید آثار غیر استراتژیک می شود تصریح کرد: حاکمیت این بودجه را در اختیار مدیران فرهنگی قرار داده تا دست به تولید آثاری در راستای اهداف نظام بزنند اما متأسفانه مدیران این بودجه ها را صرف مخارج دیگری می نمایند. این پول می تواند در ایجاد انگیزه برای فیلمسازان برای ساخت فیلم های ارزشی و انقلابی موثر باشد اما مدیران سینما آن را نادیده می گیرند. پول همیشه ابزاری مهم برای مدیریت فرهنگی است اما مدیران سینمایی تنها در حد یک حسابدار خوب برای این سینما عمل کرده اند و از سایر توانمندی های اجرایی و مدیریتی خود غافل بوده اند.

نیرومند در خاتمه این گفتگو تاکید کرد: برای دستیابی به اهداف و ارزش های والای عقیدتی می بایست مدیر فرهنگی به اهل هنر نزدیک شود و فاصله ای میان مدیران و هنرمندان وجود نداشته باشد؛ تا این امر مهم محقق نشود ما نمی توانیم به اهداف عالیه خود در زمینه تولیدات آثار ارزشی در سینمای ایران دست پیدا کنیم. چرا که هنرمند مستقل است و نمی تواند مجری مدیریت بالادستی حاکم بر خود باشد وهمیشه مدیران را ابزاری می بیند که می بایست پول های نفت را در اختیار او بگذارند اما اگر مدیران فرهنگی به آن ها نزدیک شوند این دیدگاه از بین می رود و خواسته ها و اهداف آن ها در یک راستا قرار خواهد گرفت؛ البته به شرط اینکه مدیر وظایف حاکمیتی خود را فراموش نکرده و مرعوب برخی اندیشه ها نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.