جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

انتقاد صریح کارگردان مستند«زندگی پنهان» از نحوه داوری جشنواره فیلم فجر/ دولتی بودن آثار در انتخاب داوران تأثیرداشته است

دلاور دوستانیان

سینماپرس: دلاور دوستانیان مستندساز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: فیلم «زندگی پنهان» تجربه ای نو در سینمای ایران محسوب می شود. سخت ترین نوع مستند در دنیا مستند زیست محیطی است که در این گونه سینمایی پرداختن به موجودات ذره بینی سخت تر از همه است. متأسفانه گویا انتخاب ها سلیقه ای است و توجه به فیلم های دولتی بیشتر صورت می گیرد.

دوستانیان که فیلمش در بین برگزیدگان جشنواره فیلم فجر امسال نیست تصریح کرد: دولتی بودن فیلم های انتخاب شده در بخش فیلم های مستند نشان می دهد که پشتوانه دولتی در انتخاب هیئت داوران تأثیرگذار است و با وجود اینکه خودم پیش بینی می کردم فیلمم در بخش های مختلفی راه پیدا کند داوران آن را در هیچ بخشی حتی نامزد هم نکردند.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه هر سه فیلم انتخاب شده در بین نامزدها با بودجه های کلان دولتی ساخته شده اند فکر می کنم توجه به سینمای خصوصی از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: من برای ساخت این فیلم نیاز به ابزارهای بسیار گرانقیمتی داشتم که دسترسی به آنها امکان پذیر نبود. به همین دلیل به ناچار دست به ترکیب و ساخت لنز مورد نظر زدم و آن را ساختم که فکر می کنم دلیل دیده شدن این فیلم در هیئت انتخاب همین مسئله بود اما متأسفانه هیئت داوران زحماتی که کشیده بودم را ندیدند و فیلم ما اصلاً درک نشد.

دوستانیان در ادامه افزود: لنزهایی که من ساختم از لحاظ کیفیت هیچ فرقی با لنزهای خارجی ندارند. در «زندگی پنهان» شاهد تصاویری هستید که از حشرات به ندرت می توان دید و به دلیل اینکه این حشرات با سرعت زیادی پرواز می کنند و از دید خارج می شوند شکار تصاویر آنها بسیار سخت است و همین مسئله یکی از دلایل اصلی است که کسی تا امروز به سراغ ساخت مستندهایی از این دست نرفته است. کاش هیأت داوران به سخت بودن کار من فکر می کردند و خلاقیت های آن را می دیدند. هیأت داوران تا زمانی که دست به ساخت این گونه فیلم ها نزنند به سخت بودن کار من پی نخواهند برد.

این کارگردان در ادامه تصریح کرد: متأسفانه با همه احترامی که برای داوران قائل هستم آنها نتوانستند به هیچ عنوان تفکیکی بین تصاویر ساده و تصاویری که سخت به دست می آید داشته باشند. «زندگی پنهان» در جشنواره سینما حقیقت با بازخورد بسیار خوبی روبرو شد که اساتید بزرگی مهر تأیید بر آن زدند و با توجه به فیلمبرداری این فیلم پیشنهادات بسیاری برای فیلمبرداری از سوی آنها داشتم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.