دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴

اهالی سینما و دستاوردهای جشن سینمای انقلاب/ ۴

اکبرلو: اغلب فیلم های جشنواره سی و سوم برای گیشه سینماها سودآوری نخواهند داشت

منوچهر اکبرلو*

سینماپرس: منوچهر اکبرلو منتقد سینمای ایران گفت: معتقدم که هیچ سینماداری حاضر به اکران بسیاری از فیلم های جشنواره سی و سوم نخواهد شد چرا که هیچ یک از فیلم های این دوره نخواهند توانست برای گیشه سینماها سودآوری داشته باشند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر سال ها است که از یک روال نادرستی پیروی می کند که تا زمانی که این روال غلط اصلاح نشود جشنواره فیلم فجر به همین شکل باقی خواهد ماند و تغییر دبیران و یا مدیریت سینمایی هیچ تأثیری بر نحوه اجرایی و کیفیت آثار تولیدی آن نخواهد داشت.

وی افزود: مادامی که فیلمساز شتاب زده فیلمش را برای حضور در جشنواره آماده کند و بدون اکران برای برخی کارشناسان و بدون اینکه بتواند بازخورد صحیحی از آن ها داشته باشد تغییرات لازم را در فیلمش ایجاد کند در به همین پاشنه خواهد چرخید!

وی ادامه داد: اینکه مدیران سینمایی بنا دارند تمامی تولیدات سالانه سینما را یک جا جمع آوری کنند باعث می شود هیچ مخاطبی نتواند با ذهن آرام این فیلم ها را ببیند و درباره آن ها قضاوت کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد هیچ مدیر شجاعی نیست تا این روال نادرست را در جایی قطع کند و جشنواره فیلم فجر را به شکلی حرفه ای مانند آنچه در سراسر دنیا برگزار می شود، اجرا کند. بنابراین درباره فیلم های موجود در جشنواره به دلیل فشردگی تماشای آن ها نمی توان نظری منطقی و خردورزانه داشت.

اکبرلو با تاکید بر اینکه سال ها است از جشنواره فیلم فجر هیچ توقعی ندارم اظهار داشت: اقتصاد در سینما مهمترین و اصلی ترین حرف را می زند. فیلم های این دوره از جشنواره ثابت کردند که نمی توانند باعث استقبال مخاطبان شوند و اگر بخواهیم بسیار خوش بینانه به فیلم های این دوره از جشنواره نگاه کنیم نهایتاً ۵ فیلم از مجموعه فیلم های حاضر در جشنواره خواهند توانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: همین مهم باعث می شود که ما این سوأل تکراری را از خودمان بپرسیم که این فیلم ها با چه سرمایه ای ساخته می شوند که برای سرمایه گذاران شان بازگشت سرمایه از کمترین اهمیتی برخوردار است؟

این مدرس دانشگاه خاطرنشان ساخت : اکران عمومی سال ها است که از جشنواره فیلم فجر جدا شده است و بسیاری از فیلمسازان که فیلمشان را برای اکران می سازند هیچ توجهی به جشنواره فجر و انتخاب هایش ندارند. این فکر معیوب باید در سینمای ایران اصلاح شود به ویژه آنکه تعداد قابل توجهی از فیلم هایی که اکران نخواهند شد با سرمایه نهادهای دولتی یا نیمه دولتی ساخته می شوند و از بیت المال برای ساخت شان هزینه می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.