یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰

دستاوردهای جشن سینمای انقلاب/ ۸

محسنی‌نسب: برخی هنرمندان از فضای آزاد سینما سوء استفاده کرده‌اند/ای‌کاش مردم سال آینده هر فیلمی را نبینند!

محسن محسنی نسب*

سینماپرس: محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: سینما در جشنواره سی و سوم یک عقبگرد جدی از لحاظ ساختار و محتوا داشت و به نظرم بسیاری از فیلمسازان از فضای موجود آزاد در سینما سوء استفاده کرده بودند.

کارگردان فیلم سینمایی «یاس های وحشی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بسیاری از فیلم های حاضر در بخش های گوناگون سی و سومین جشنواره فیلم فجر از لحاظ محتوا به شدت حیرت انگیز بودند و گاهی در فیلم ها موضوعاتی مطرح می شد که حتی ذکر آن موضوعات، قبح آن را از میان افراد بر می دارد، چه برسد به آنکه در محیط های خانوادگی بتوان به تماشای اینگونه فیلم ها نشست.

وی با تاکید بر اینکه فضایی که مدیران سینمایی فعلی ایجاد کرده اند باعث سوء استفاده برخی از سینماگران شده است اظهار داشت: من معتقدم مدیران فرهنگی ما آگاهانه به چنین موضوعات قبح شکنی ورود پیدا نکرده اند اما به دلیل ناآگاهی آن ها از وضعیت سینما و فضای به اصطلاح بازی که در سینما ایجاد کرده اند برخی جرأت ورود به چنین موضوعات وقیحانه ای را پیدا کرده اند.

وی تأکید کرد: من به عنوان یک فیلمساز طرفدار آزادی هستم و معتقدم که باید فضای آزاد در سینما وجود داشته باشد اما آزادی هم حد و مرزی دارد و ما باید برای آزادی ارزش قائل شویم و بیش از آن به افراد جامعه احترام بگذاریم.

محسنی نسب ادامه داد: ورود به چنین موضوعات سخیفی برای سینمای ایران اصلاً به صلاح نیست و می تواند خوی انسانی را در جامعه از میان بردارد! برجسته ترین تفاوت میان انسان وحیوان در فضایل اخلاقی و روحیه جوانمردی است که این موارد مهم در اغلب تولیدات سال ۹۳ سینمای ایران به چشم نمی خورد.

وی افزود: این نشان از آن دارد که سینمای ایران به لحاظ مضمونی راه غلطی را می رود و شاید همین باعث شده بازیگری مثل پرویز پرستویی که به عنوان قهرمان در سینمای ایران حضور داشته است مجبور به بازی در نقش های منفی در یک فیلم می شود.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: من معتقدم خصلت انسان پاک است و از همین رو مخاطبان از فیلم هایی که طی دوران مدیریتی آقای ایوبی ساخته شده اند استقبالی به عمل نخواهند آورد. من باید این را با صدای بلند به ایشان می گویم که آقای ایوبی!  فیلم های دوران مدیریت شما فارغ از فضایل اخلاقی هستند و شما اینقدر به آمارهای فروشی که خودتان می دانید غلط است اکتفا نکنید!

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: مدیران سینمایی همیشه وقتی یک فیلم به رقم ۱ میلیارد فروش می رسد این را در بوق و کرنا می کنند که فلان فیلم ۱ میلیارد فروخته است؛  این در حالی است که کشور ما ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و اگر تنها ۱ درصد از این جمعیت یعنی تنها ۸۰۰ هزار نفر از آن ها به سینما بروند یک فیلم با بلیت ۶ هزار تومانی باید رقمی معادل ۴ میلیارد و هشتصد میلیون تومان فروش داشته باشد،  پس رقم ناچیز ۱ میلیارد فروش به خود بالیدن ندارد.

محسنی نسب با تاکید بر اینکه اعتماد مردم به سینما سلب شده و دولت باید در صدد جلب اعتماد مجدد مردم باشد تاکید کرد: مدیران سینمایی باید در صدد آن باشند تا فضایل اخلاقی را به صورت غیر شعاری در تمامی فیلم های تولیدی سینمای ایران بگنجانند و از سوی دیگر هم به جای ورود به تولید فیلم به سالن سازی و ورود سخت افراز و نرم افزارهای مناسب سینما اقدام کنند؛  من مطمئن هستم اگر این اتفاق بیفتد مردم دوباره از سینماها استقبال خواهند کرد.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو تاکید کرد: من علیرغم آنکه باید برای سینمای ایران روزهای خوشی را آرزو داشته باشم در حال حاضر می خواهم همان تعداد اندکی از هم میهنانم که به سینما می رفتند در سال جدید به سینما نروند و یا بهتر بگویم هر فیلمی را نبینند چرا که اغلب فیلم هایی که سال آینده در سینماها اکران می شوند فیلم های بسیار بدی هستند که ضمن تاثیر منفی بر روح و روان آحاد افراد جامعه می توانند تاثیرات به شدت مخربی را برای نسل جدید و جوان و خانواده ها در پی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.