چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲

با نامزد‌های اسکار امسال

«هابیت: نبرد پنج سپاه»؛ پایین‌تر از حد انتظار تماشاگر متوقع

فیلم سینمایی هابیت

سینماپرس: مهدی شایگان/ «هابیت: نبرد پنج سپاه» سومین فیلم از سه گانه هابیت هاست که خود در ادامه ارباب حلقه‌ها ساخته شده و در سایه آن بیننده دارد چرا که این فیلم نسبت به دو فیلم‌ قبل نه داستان تازه ای دارد نه ساختاری متفاوت.

«هابیت: نبرد پنج سپاه» فیلمی از پیتر جکسون خالق سه گانه خوش ساخت و دیدنی ارباب حلق هاست که اقتباسی از کتابهای جی آر تالکین فقید است. وی با توجه به موفقیت زیاد ارباب حلقه ها دست به ساخت سه گانه ای دیگر از سلسله داستان های تالکین زد که در آن داستان جوانی هابیت پیر و پیدایش قدرت حلقه ها روایت می شود و در واقع فلاش بکی به ارباب حلقه هاست. این اتفاق در جنگ ستارگان جرج لوکاس نیز افتاد و اکنون اولین قسمت از سومین سه گانه وی نیز ساخته شده است.

اتفاقی که در سومین قسمت از سه گانه هابیت روی داده این است که اتفاقی نیفتاده است! در حقیقت قسمت سوم بسیار کند و تکرار برخی از قسمت های بخش اول و دوم این سه گانه است و نبردها روح ارباب حلقه ها را ندارند. داستان نیز به واسطه قلت تعلیق و تکراری شدن دیالوگها و حوادث مشابه در فیلم قبلی کشش ندارد و برای همین است که این فیلم فقط در رشته بهترین صداگذاری جایزه اسکار نامزد شده است.

فیلم حتی لانگ شاتهای باشکوه ارباب حلقه ها را هم ندارد و فقط در برخی از سکانس ها – مثل فصل حمله خفاش ها – سعی شده تا تصاویر با عظمت بیشتری به نمایش درآید که به دلیل گاه تصنعی بودن آنها این اتفاق هم نیفتاده است. «هابیت: نبرد پنج سپاه» بی شک از ضعیفترین فیلم های جکسون در کارنامه کاری او خواهد بود.

داستان فیلم درباره نبرد بر سر طلاهای درون قلعه کوتوله هاست که دوباره به تصرف کوتوله ها درآمده و آنها با وجودی که می دانند محکوم به شکستند نمی خواهند بخشی از طلاها را به دیگران بدهند تا از بروز جنگ جلوگیری کنند. در این میان آرک ها، انسان ها و الف ها در نبردی برای دستیابی به قلعه درگیر می شوند و طبق معمول این جادوگران خیر و شر داستانند که ختم جنگ را به خیر می رسانند. تنها تفاوت این قسمت با ارباب حلقه ها و قسمت اول هابیت در این است که جادوگر بد فیلم به کمک الف ها می آید و البته وی هنوز بد نشده و در قسمت اول ارباب حلقه ها این اتفاق می افتد.

«هابیت: نبرد پنج سپاه» اگر پیشینه فیلم های قبلی را نداشت شاید فیلمی دیدنی می شد اما به دلیل بالا رفتن انتظار مخاطب و ارجاع ذهنی وی به ارباب حلقه ها نمی تواند بیننده خود را خیلی راضی کرده و هیجان و رضایت فیلم های قبلی را به وی بدهد. البته انسان ها نقش بیشتری در این داستان دارند و شاید جکسون خود پی به کسالت فیلم برده و با این کار می خواسته همذات پنداری مخاطب با شخصیت های انسانی را افزایش دهد که البته خیلی موثر واقع نشده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.