یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

مدیران جدید خانه سینما و انتظارات سینماگران/۵

صلح جو: اصناف خانه سینما برای هر خدمتی به اعضای خود باید مجوز قانونی داشته باشند

طهماسب صلح جو*

سینماپرس: طهماسب صلح جو رئیس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما گفت: از مهمترین کارهایی که هیأت مدیره خانه سینما باید انجام دهند قانونی شدن تمامی صنوف است چرا که اعضای شورای مرکزی صنوف هرکار و خدمتی بخواهند برای همکاران خود انجام دهند می بایست با مجوز قانونی اقدام کنند.

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من زمانی که به عنوان رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران فعالیت می کردم مرتب در پی این بودم که برای اعضا یک تعاونی مسکن تاسیس کنیم یا اینکه کارهای بسیار دیگری را برای اعضای تابعه مان انجام دهیم اما به دلیل آنکه جزو صنوف قانونی نبودیم نتوانستیم این کار را انجام دهیم چرا که مراکزی که تعاونی ها را تأیید می کنند به ما می گفتند به دلیل آنکه شما مجوز قانونی برای فعالیت ندارید نمی توانید چنین کاری را انجام دهید و همه کارهای شما باید به نام «خانه سینما» انجام شود.

وی ادامه داد: از همین رو ما مجبور شدیم تعاونی مسکن انجمن منتقدان را زیر نظر خانه سینما و با اسم تعاونی مسکن خانه سینما به ثبت برسانیم! این یکی از مشکلات اساسی صنوفی است که متأسفانه به هر دلیلی در زمان مورد نظر اقدام به قانونی شدن نکرده اند و از این رو امیدوارم هیأت مدیره جدید قانونی شدن تمامی صنوف را جزو کارهای اولیه خود قرار دهد.

صلح جو با تأکید بر اینکه وقتی صنوف ثبت قانونی نشده اند نمی توانند در فعالیت های صنفی برای اعضای خود موفق عمل نماید اظهار داشت: منظور من از فعالیت های صنفی این نیست که خانه سینما بخواهد خود را تبدیل به یک خیریه نماید و به دنبال آن باشد که مثلاً کدامیک از اعضا وضع معیشتی شان خوب نیست تا به آن ها رسیدگی کند بلکه آنچه مورد نظر من این است که خانه سینما آنچه را که در تعریف یک نهاد صنفی وجود دارد برای اعضای خود فراهم آورد و از پایه های حقوقی آن ها دفاع کند.

رئیس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در خاتمه این گفتگو افزود: خانه سینما تنها یک وجهه اصلی دارد که به عنوان دربرگیرنده اصناف سینمایی شناخته می شود؛ لذا باید تلاش کند تا حقوق صنفی اعضای خود را فراهم آورد اما متأسفانه طی سال های اخیر این نهاد با کشمکش هایی که جنبه سیاسی پیدا کرده اند عجین شده بود و من امیدوارم که هیأت مدیره جدید از این رویکرد دوری نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.