پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

گزارش روز پایانی سینماپرس از جشنواره پویانمایی

غافلگیری برخی انیمیشن های ایرانی در رقابت با آثار خارجی/ درخشش دانشجویان انیماتور

نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

سینما پرس : دیروز ۲۰ اسفند ماه، نهمین جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران به کار اکران آثارش در بخش مسابقه پایان داد و امروز در سالن شهید بهنام محمدی کانون با برپایی اختتامیه، به طور رسمی پرونده این دوره از جشنواره بسته می شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس روز چهارم جشنواره را می توان درخشان ترین روز این دوره در بخش مسابقه ها و نمایش فیلم معرفی کرد و بالاخره آن تشویق و وجدی که خیلی زودتر، از سوی تماشاچی ها برای تماشای فیلم منتظرش بودیم، در سالن کانون طنین انداز شد.

روز پایانی، بخش های قابل توجه مسابقه نمایش ویژه (موزیک ویدئو )، بین الملل ۸، ایران (دینی )، ایران ۶، بین الملل ۹، دانشجویی ایران و مسابقه بین االملل ۱۰ را در لیست بخش خود قرار داده بود.

نمایش ویژه این بار بخش متفاوتی را برای اولین بار ارائه کرد؛ موزیک ویدئو که علاقه مندان بسیاری را در این چند سال اخیر به خود جذب کرده است. نمایش این بخش از یک  سو، طرفدارانش را خوشحال و از سوی دیگر به خاطر پخش در سانس ۹ صبح ،یعنی اولین سانس جشنواره، آنها را نا امید کرد. شاید مسئولان جشنواره قصد محک زدن علاقه مندان واقعی را داشته اند که این بخش پرطرفدار را در این ساعت قرار داده اند.

بخش مسابقه بین الملل ۸، بار دیگر انیمیشن هنرمند مجازی را نمایش داد، انیمیشنی که علاقه مندان آن را در بخش های مختلف دیگر نیز تماشا کرده بودند. هنرمند مجازی که انیمیشنی آلمانی است توانسته شانس خود را در سه بخش بین الملل، جشنواره جشنواره ها و نمایش ویژه با عنوان اثری انتزاعی، امتحان کند، اثری که بیشتر بیانگر فرم است تا مفهوم .

در قسمت مسابقه دینی نیز می توان به حضور بهرام عظیمی با فیلم «بابا» و روانبخش صادقی مدیر آسیفا ایران با فیلم «با من بخوان» اشاره کرد. «بابا» فیلمی است که به سفارش موسسه خیریه مهر امام علی (ع) ساخته شده است . عظیمی در نشست خبری این فیلم تاکید کرده بود که به خاطر هدف این موسسه و کمک به ایتام، تیم سازنده این فیلم به یک سوم دستمزد خود اکتفا کردند.

 بخش مسابقه ایران ۶، با پخش انیمیشن «دخترک آت و آشغالی» شروع خوبی را از خود به نمایش گذاشت، اما در ادامه در میان ۱۸ اثر پخش شده، تنها می توان به «یک برخورد کوتاه» از سمیه یزدان پناه اشاره کرد. دخترک آت و اشغالی با مدت زمان حدود ۱۵ دقیقه، ساخته محمد زارع که با تکنیک استاپ موشن تولید شده است، اثری دیدنی و قابل تحسین بود، این فیلم که اقتباس کوتاهی از شعر دخترک آت و آشغالی تیم برتون است، توانسته افتخارات بسیاری در جشنواره های داخلی و خارجی کسب کند، اما در مقابل فضای غمناک و تراژیک این فیلم، انیمیشن فانتزی و کمدی «یک برخورد کوتاه» از سمیه یزدان پناه تماشاگران را به وجد آورد، داستان اژدهای مهربانی که ناخود آگاه هنگام عشق ورزیدن به کسی با دهان آتشین خود آن را به تلی از خاکستر تبدیل می کند،  غافلگیری این انیمیشن موفق ترین بخش این فیلم محسوب می شود.

اما بر خلاف قسمت های قبلی بخش بین الملل، نهمین اجرای این باکس، برای مخاطبانش بسیار جذاب و قابل توجه حاضر شد. با جرأت می توان گفت، هر ۱۴ انیمیشن پخش شده در این بخش، جزو بهترین های امسال بودند که هر کدام را می توان به عنوان اثری خلاقانه در نوع خود معرفی کرد. اما اگر بخواهیم بهترین های این بخش را با توجه به تحسین تماشاگران مثال بزنیم، می توان به انیمیشن میا اثر ووتر بونگائرتس محصول مشترک هلند و بلژیک، اختراع بی آینده پائولو آلوا از پرتغال، عافیت باشه دیوید بارلو کرلینا از کانادا و خانواده های اعیانی آرمله رناک از فرانسه اشاره کرد. اختراع بی آینده که سراسر نقدی پر استعاره از اختراع دوربین و شروع به کار فیلم و دنیای سینما است، با تمسخر جایزه اسکار، اینگونه تقدیرها را بیهوده و فرمایشی نشان داده است و با استفاده از کاراکتر خوک خود، نشانگر این نکته است که انسان ها با اختراع سینما وارد بازی بی سرانجامی شده اند که خود باعث آنند و همچنین تنها کسی که در این دنیای واهی، نا خودآگاه به بازی گرفته می شود خود انسان است.

بخش دانشجویی ایران بار دیگر هم در کیفیت و هم در داستان، خوب حاضر شد به طوری که اکثر منتقدان و استادان عرصه انیمیشن نیز بسیار امیدوارانه به سطح بالای آثار دانشجویان در جشنواره امسال اشاره کردند. ۱۸ انیمیشن کوتاه از دانشجویان فیلم ساز کشور در این بخش به رقابت پرداختند. بخشی موفق که توانسته بود عده کثیری از دانشجویان دختر فیلم ساز را معرفی کند. از جمله آثار به نمایش درآمده انیمیشن پیراکانتا اثر نگاره حلیمی است که با تکنیک استاپ موشن در فضایی رئال کار شده است و با وجود داستان تک خطی دو حلزون خمیری اش و همینطور طراحی ساده کاراکترها ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.