دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

گلایه کارگردان مستند تحسین شده «آتلان» از تبعیض در گروه «هنر و تجربه»

فیلم مستند «آتلان»

ایسنا: کارگردان مستند «آتلان» با ابراز خرسندی از اکران فیلم‌های مستند در گروه «هنر و تجربه» از برخی تبعیض‌ها گلایه کرد.

معین کریم الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، ایجاد گروه «هنر و تجربه» را اتفاقی دوست داشتنی در سینمای ایران دانست اما در عین حال افزود که این اتفاق می‌تواند به شکل بهتری ادامه پیدا کند.

این مستندساز همزمان با نمایش فیلمش در گروه «هنر و تجربه» گفت: امسال در جشنواره فیلم فجر، دو مستند در گروه «هنر و تجربه» حضور داشتند اما برنامه رونمایی فقط برای این دو فیلم برگزار نشد. همچنانکه هفته گذشته برنامه اکران نوروزی فیلم‌ها برگزار شد و گروه «هنر و تجربه» هم فیلم‌هایش را معرفی کرد، اما باز هم جای مستندهای اکران نوروزی خالی بود، بعید می‌دانم اگر اسمی از این فیلم‌ها برده می‌شد، جایی تنگ می‌شد.

کریم‌الدینی یادآور شد: ذات این برنامه خبررسانی درباره فیلم‌های اکران نوروزی بود و خوب بود که آثار مستند هم از این امکان بهره‌مند می‌شدند.

او با اشاره به مطرح کردن گلایه‌هایش با امیرحسین علم‌الهدی مسوول گروه هنر و تجربه اضافه کرد: ایشان بعد از شنیدن دلگیری‌های من، موضوعی را گفت که منطقی است اما پشت آن دردی نهفته است. آقای علم‌الهدی گفت از من نخواهید تمام مطالبات این چند دهه را، شش ماهه به نتیجه برسانم چون تنگ‌نظری‌ها و مشکلاتی وجود دارد.

کریم‌الدینی اضافه کرد: تیم اجرایی گروه «هنر و تجربه» با جان و دل برای فیلم‌ها مایه می‌گذارند، اما به هر حال دلگیری‌هایی هم وجود دارد. مثلا فیلم من در تعطیلات عید کلا ۵ نمایش در سینما آزادی دارد که همه ساعت ۳ بعدازظهر است یعنی در کنداکتور «هنر و تجربه» هم ملاحظاتی وجود دارد. با این حال امیدوارم سینمای مستند هم بتواند مخاطبان خود را جذب کند.

او در ادامه این گفت‌وگو با ارایه توضیحاتی درباره انتخاب سوژه فیلم «آتلان» یادآور شد: در دوره دانشجویی برای ساخت مستند دیگری که من فیلمبردارش بودم، سفری پژوهشی به ترکمن صحرا داشتیم و برای اولین بار دیدم چگونه یک اسب می‌تواند وارد رابطه عاطفی با انسان شود و بر جایگاه اقتصادی یک خانواده تأثیرگذار باشد.

کریم‌الدینی ادامه داد: آن فیلم ساخته نشد اما سودای ساخت مستندی درباره اسب ترکمن با من بود تا اینکه سال ۹۰ مقدمات ساخت «آتلان» را فراهم کردم.

این مستندساز با ارایه توضیحاتی درباره چگونگی ساخت مستند «آتلان» درباره‌ی داستان‌گو بودن این فیلم توضیح داد: اصولا دغدغه‌ای که ذهن بسیاری مستندسازان و منتقدان را درگیر می‌کند، این است که در یک فیلم مستند چقدر می‌توانیم وارد داستان‌گویی شویم.

وی رویکرد داستانی در فیلم‌های مستند را بسیار دشوار دانست و افزود: وقتی در مستند به سمت داستان‌گویی می‌روید، سخت‌ترین کار را انتخاب کرده‌اید چون به بازسازی واقعیت یا ورود تخیل به آن، متهم می‌شوید. ولی اگر به عنوان کارگردان کارتان را درست انجام دهید و دچار احساسات و القای تخیل نشوید و بتوانید لایه‌های دراماتیک یک سوژه را به خوبی بیرون بکشید، می‌توانید اثری قابل قبول ارایه دهید.

کریم‌الدینی ادامه داد: شخصا دغدغه داستان‌گویی دارم و به درام علاقه‌مندم. اگر می‌خواستم «آتلان» را با شیوه کلاسیک مستند بسازم، باید یکسری گفت‌وگو می‌گرفتم، کنش و واکنش اسب را در چند موقعیت نشان می‌دادم و ... اما وقتی وارد روایت داستانی می‌شویم،‌قدری ریسک کرده‌ایم که البته برای من شیرین است.

او درباره اقبال بیشتر مخاطبان به مستندهای داستان‌گو توضیح داد: البته فیلم‌های مصاحبه محوری هم داریم که به خوبی مخاطبان را جذب می‌کنند، اما مشکل من با تفکر صدور قانون است چون معتقدم ذات هر کارگردانی یک چیز است که اگر برخلاف آن عمل کند، نمی‌تواند اثر قابل قبولی ارایه دهد. بنابراین نمی‌توان قانون صادر کرد که مستندهای داستان‌گو بهتر مخاطب جذب می‌کنند یا برعکس.

به گزارش ایسنا، مستند «آتلان» امروز دوشنبه ۲۵ اسفندماه دو اکران در سینما آزادی و خانه هنرمندان دارد که به ترتیب راس ساعت‌های ۱۵ و ۲۱ انجام می‌شود و در اکران نوروزی گروه «هنر و تجربه» به نمایش درمی‌آید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.