سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

انتظارات سینماگران از مدیران در سال جدید / ۸

توکلی: مدیران سینمایی باید در عمل به سمت جوان‌گرایی پیش بروند/ خانه سینما از مسائل جناحی دوری کند

هوشنگ توکلی*

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: مدیران و مسئولان جدید سازمان سینمایی مرتباً شعار جوان گرایی در سینما را سر می دهند اما به صورت عملی کمکی برای ورود نیروهای ساعی و توانمند در این عرصه نمی کنند لذا من امیدوارم در سال جدید شرایط به گونه ای رقم بخورد تا مدیران به سمت جوان گرایی واقعی در سینما پیش بروند.

بازیگر سریال تلویزیونی «زیر تیغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخی مدیران سینمایی کشور بر این باور هستند که می توانند با دادن شعارهای گوناگون از جمله «جوان گرایی در سینما» نقاط ضعف خود را بپوشانند و کاری کنند تا عیوب کارهایشان دیده نشود، این در حالی است که این شعارها و وعده هایی که هیچ گاه جنبه عملی به خود نگرفته اند باعث آن می شوند تا دیدگاه های مردم و اهالی سینما نسبت به عملکرد آن ها تغییر کند.

وی ادامه داد: رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با دیدگاه های کارشناسی شده بسترسازی مناسبی برای ورود جدی جوانان به سینما انجام دهند چرا که سینما به نیروهای تازه نفس، متخصص و کارآمد نیاز دارد و اگر توجه جدی به این مسئله مهم نشود ما طی چند سال آینده با معضل بسیار مهمی روبرو خواهیم شد.

توکلی سپس با تأکید بر اینکه زمانی که حجت الله ایوبی ریاست سازمان سینمایی کشور را بر عهده گرفت تمامی سینماگران اعلام آمادگی کردند تا برای ارتقای سطح سینما به وی کمک کنند اما ایشان توجهی به تمامی طیف های فکری سینما نشان ندادند اظهار داشت: ایشان با بی توجهی به حمایت های سینماگران طیف های مختلف، یک پتانسیل بسیار قوی را از دست داد و باعث شد انرژی های بخش اعظمی از سینماگران که امید به آینده ای خوب برای سینمای کشور داشتند فرسوده شود و کمتر کسی با میل و اشتیاق در سینما حضور داشته باشد.

بکارگردان سریال مدرس در بخش دیگری از این گفتگو دخالت سازمان سینمایی در بخش خصوصی، عدم حمایت از مدیران آموزشگاه های سینمایی، بیکاری بخش اعظمی از اهالی سینما و... را از جمله مشکلات در حال حاضر سینمای ایران برشمرد و گفت: مدیران سینمای کشور بهتر است به جای آنکه در پی انجام کارهایی باشند که به هیچ عنوان دردی از سینمای کشور دوا نخواهد کرد، مشکلات عدیده به وجود آمده برای سینما را درمان کنند تا اول چالش های موجود در سینما برطرف شود و بعد به سمت آن برویم که سینما را به رشد و تعالی واقعی برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: جامعه نیازی جدی و اساسی به سینما دارد و مدیران فرهنگ و هنر کشور می بایست با حسن نیت بسترسازی مناسبی برای رفع نیازهای جامعه داشته باشند و به مبحث عرضه و تقاضا توجه ویژه ای داشته و فیلم هایی با توجه به تقاضا و نیازهای مردم تولید کنند تا هم مخاطبان سینما با طیب خاطر به سینما بروند و از فیلم ها لذت ببرند و هم اقتصاد رو به اضمحلال سینما رونقی دوباره پیدا کند.

توکلی ادامه داد: طی سال های گذشته فیلم هایی در سینمای کشور تولید شد که حتی قابل نمایش در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نیز نبودند و هیچ ارتباطی با مدیوم سینما نداشتند، همین امر باعث سردرگمی مخاطبان گردید به نحوی که اغلب آن ها از سینما گریزان شده و ترجیح دادند با فیلم های هالیوودی و در منازل خود خلاء تماشای آثار سینمایی شان را پر کنند.

بازیگر سریال تلویزیونی «روزگار قریب» تصریح کرد: من معتقدم که مسئولان فعلی سینمای کشور باید فروتنانه از تمامی اهالی سینما و مردم به خاطر مدیریت غلط شان عذرخواهی کنند و پس از آن با دلجویی از تمامی دست اندرکاران سینمای کشور در پی آن باشند تا امکانات اولیه را در اختیار تمامی اهالی سینما قرار داده و برای آینده ای روشن و رو به رشد برای هنر هفتم گام بردارند.

این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با تأکید بر اینکه امیدوارم خانه سینما در سال جدید از مسائل سیاسی و جناحی دوری کند اظهار داشت: این خانه با وجود انواع راههای قانونی در حال حاضر در یک بلاتکلیفی جدی و اساسی به سر می برد؛ من معتقدم مدیران فعلی سینمای کشور این بلاتکلیفی را آگاهانه به وجود آورده اند و نمی خواهند اصناف حقوق خود را نظام مند کنند و ارزش های واقعی خود را به دست بیاورند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: من معتقدم خانه سینما باید یک امنیت و آرامش خاطر را برای اهالی سینمای ایران به وجود آورد و تمامی این ها در گروی حسن نیت مدیران جدید خانه سینما و مدیران سازمان سینمایی است که باید با اعمال و حرکات خود این نهاد را به راستی مکانی صنفی برای تمامی اهالی سینمای ایران کرده و با یک فراخوان عمومی تمامی دست اندرکاران سینمای ایران بتوانند به خانه سینما آمده و برای مشکلات صنفی، معیشتی و رفاهی خود برنامه ریزی کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.