شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن

درخشنده: با جایگاه واقعی «زن» در سینمای ایران فاصله بسیاری داریم

حضور پوران درخشنده در غرفه در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: پوران درخشنده کارگردان مطرح سینمای کشور همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ما با جایگاه واقعی زن در سینمای ایران فاصله بسیاری داریم. از نظر من زنی که در جامعه حضور دارد با زنی که در سینما می بینیم متفاوت است.

وی اظهار داشت: زن تلاش می کند تا فرزندانش را بزرگ کند و در زندگی مدیریت داشته باشد. زن مدیر اقتصادی، سلامت و بهداشت روان و تغذیه خانواده است. زن حقوقی که خانواده دارد را مدیریت می کند تا روابط اجتماعی خانواده را بر طبق آن سامان بخشد اما متأسفانه این وجهه از زن در سینمای ایران دیده نمی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «هیس... دخترها فریاد نمی زنند» در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: زن در فیلمها اگرچه مادر، همسر، خواهر و ... نمایش داده می شود ولی جایگاه زن به خودی خود در سینمای ما تعریف نشده است. بیشترین غفلت ما از شخصیت زن این است که به زن به عنوان یک موجود مستقل نگاه نمی شود. 

این کارگردان افزود: باید به زن بها داده شود و جایگاه واقعی آن را به او بازگردانند. زن و مادری که الگویی برای جامعه باشند در سینما دیده نمی شود. به عنوان نمونه ما کمتر فیلمی داریم که در آن به نقش یک مادر در موفقیت و تربیت فرزندش پرداخته شده باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» اظهار داشت: نقش و جایگاه تربیتی زن در فیلم های سینمایی ما دیده نمی شود. زنان در شکل گیری انقلاب نقشی بسزا داشتند و در سالهای اول پس از انقلاب نیز حضور پر رنگ تری در سینما از آنها دیده می شد. به دلیل حضور پر رنگ زنان در شکل گیری انقلاب آنها سهم خود را از فرهنگ کشور نیز می خواستند و با حضورشان این سهم را از سینما مطالبه می کردند. زنان پس از انقلاب در عرصه های مختلف خود را نشان دادند و همه تلاش می کردند که سهمی در پیشبرد کشور داشته باشند.

درخشنده در ادامه این بحث افزود: سالهای اول انقلاب فیلم های بهتری در این زمینه ساخته شد. در فیلم هایی مثل «باشو غریبه کوچک»، «لیلا»، «عروس» و «پرنده کوچک خوشبختی» جایگاه یک زن خیلی بالاتر از فیلم های امروزی است. امروز در سینما نقش اصلی زن تغییر کرده و ما از زن تنها موجودی شبیه آن می بینیم.

وی تصریح کرد: ما باید در برابر ناهنجاری های اجتماعی که در جامعه وجود دارد مقاومت کنیم و بی توجهی به آسیب های اجتماعی آن ها را تبدیل به معضلاتی بزرگ می کند که قابل درمان نیستند. سینما وظیفه دارد که به نقش زن در زندگی و نحوه برخورد این شخصیت با آن ناهنجاری ها بپردازد.

کارگردان فیلم سینمایی «شمعی در باد» خاطرنشان کرد: تعداد فیلم هایی که در سال های اخیر مربوط به زنان می شود و جایگاه واقعی زنان را در جامعه نشان می دهد بسیار کم است در حالیکه ما به دلیل جایگاه پر رنگ زن در بخش تربیتی هرچقدر فیلم بسازیم کافی نیست. از نظر من برخی زنها خودشان هم نمی دانند که چقدر در زندگی جایگاه بزرگی دارند و به همین دلیل است که کمتر کسی به نقش و جایگاه زن می پردازد.

وی تصریح کرد: برای بوسیدن دست یک مادر روز زن کافی نیست، از نظر من دست مادر را همیشه باید بوسید و به او باید احترام گذاشت. اهمیت دادن به زن نیز تنها مختص روز زن نمی شود، ما همیشه باید قدر زن را بدانیم و به جایگاه آن اهمیت دهیم چرا که اهمیت دادن به زن باعث شعف و غرور او می شود واحساس می کند که جایگاهش حفظ شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.