چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸

تحلیلی سینمایی از سخنرانی نوروزی رهبری/ ۶

شمقدری: سخنان رهبری درباره مصادیق امر به معروف و نهی از منکر طرح راهبردی دراز مدت برای جریانات فرهنگی و هنری است

جواد شمقدری*

سینماپرس: جواد شمقدری، رئیس پیشین سازمان سینمایی گفت: سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی یک مانیفست کلی و طرح و برنامه راهبردی دراز مدت برای امور مختلف کشور محسوب می شود و جا دارد برای هر فصل آن، گروه های مختلفی از نخبگان در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی کارهای جدی انجام دهند.

شمقدری در پی سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در مشهد مقدس و ذکر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در نظام اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ایشان در رابطه با این که یکی از وظایف حاکمیت در کنار اقامه نماز و دادن زکات، بحث گسترش امر به معروف و نهی از منکر است بحث مبسوطی را باز کردند و حوزه های مورد غفلت واقع شده در خصوص این فریضه را مورد بررسی قرار دادند که برای خیلی از افراد جدید بود چرا که عامه مردم امر به معروف و نهی از منکر را به وقایع کوچه و بازار محدود می دانستند و فرمایشات رهبر معظم انقلاب عرصه های بزرگ تر این موضوع را با عنوان تشکیل نظام اسلامی و تقویت و مواظبت از نظام جمهوری اسلامی گشود.

کارگردان فیلم سینمایی «طوفان شن» در همین راستا ادامه داد: رهبری همچنین مصادیق نهی از منکر را هم در همه اتفاقات و حرکات و رفتارهایی برشمردند که به نظام اسلامی لطمه می زند و ما اگر این بر روی این تعریف تأمل بیشتری کنیم متوجه می شویم عرصه هایی مثل حوزه فرهنگ و به خصوص سینما چه وظایف بزرگی جلویشان باز می شود تا به این مصادیق بپردازند.

شمقدری ادامه داد: ما سال هاست به این نتیجه رسیده ایم که سینمای استراتژیک که در راستای تحقق اهداف و آرمان های نظام  گام بر می دارد نیازی ضروری برای سینمای کشور و ابزاری برای تقویت پایه های نظام در بخش های مختلف است و لذا سینمای ایران در حوزه استراتژیک وظیفه سنگینی دارد تا در جهت تبیین و بازنمایی هویت فرهنگی و مکتبی نظام اسلامی بحث کند و در جهت تقویت ساختارها و زیر ساخت ها کار کند.

وی توضیح داد: با توجه به فرمایشان رهبری هر فیلمی فارغ از مضمون و اینکه در چه بستری قصه اش را تعریف می کند اگر در جهت تقویت نظام اسلامی کار کند امر به معروف محسوب می شود و در مقابل اگر به روشهای مختلف نسبت به ماهیت نظام اسلامی تردید ایجاد کرده و یا به نوعی به نظام ضربه بزند مصداق بارز منکر می شود.

وی ادامه داد: متأسفانه ما در ادوار مختلف شاهد بوده ایم فیلم هایی خواسته یا ناخواسته به سمتی رفته اند که نگاه مخاطب را نسبت به ارزش های وجودی نظام اسلامی دچار تردید کرده و تصویری مغشوش و نامناسب از شرایط نظام اسلامی نشان داده اند که از آن به عنوان سیاه نمایی یاد شده و جشنواره های جهانی نیز به آن ها توجه ویژه ای نشان داده اند.

وی با تأکید بر اینکه از طرف دیگر فیلم هایی هستند که می توانند پایه های فکری ،فرهنگی، اعتقادی و آرمانی نظام اسلامی را تقویت کنند اظهار داشت: متأسفانه ما کارکرد این فیلم ها را خوب تبیین نکردیم. مثلاً سریالی مثل «مختارنامه» به خوبی توانست در رابطه با تحکیم نگاه آرمانی میان شیعیان ایران و عرب نقش بسزایی ایفا کند. شاید نگاه سازندگان روز اول اینگونه نبوده اما در مقطعی که این سریال به نمایش درآمد پیوندها را تقویت کرد. و یا سریال «یوسف پیامبر» در زمان خودش در جریان بیداری اسلامی در آفریقا نمایش داده شد و در مصر ممنوع شده بود؛ این سریال در رابطه با پیوند فرهنگی و تاریخی ملت های عرب با ایران اسلامی نقش بسزایی داشت و مانند یک کاتالیزور عمل کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «بر بال فرشتگان» خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با تعریف رهبری از امر به معروف و نهی از منکر سینمای ایران وظیفه سنگینی را بر دوش دارد و باید چارچوبی تبیین شود تا جهت گیری های محتوایی فیلم ها بازنمایی شود.

وی در مورد دلیل آنکه چرا کم کاری در زمینه تولید آثار استراتژیک در دوران استقرار دولت های اصولگرا و یا اصلاح طلب هر دو تا حدودی به یک شکل و اندازه بوده است گفت: آسیب شناسی این پدیده کار گسترده ای را طلب می کند اما ریشه عمده آن به این باز می گردد که جریانات غالب در حوزه فرهنگ و به خصوص سینمای ایران جریانات شبه روشنفکری بوده اند؛ جریانی که در کشور ما بیمار متولد شد و تعریفی که از مفهوم و کارکرد سینما ارائه  می داد برگرفته از غرب زدگی مزمن بود و می گفت باید تمامی وجوه  زندگی غربی را در حوزه خانوادگی ایجاد کرد و سپس آن را به کل جامعه تعمیم داد.

شمقدری افزود: این نشانه ای از به اصطلاح روشنفکری و پیشرفت و تمدن در ایران بوده و متاسفانه در حوزه فرهنگ غالب و در سینما به شدت فراگیر شده است. کسی که با سینما می خواهد آشنا شود شیفتگی به فرهنگ غرب قبل از موارد فنی سینما به وی آموزش داده می شود و وی در معرض تهاجم فرهنگی از هم گسیخته قرار می گیرد.

رئیس سابق سازمان سینمایی تأکید کرد: این موضوع انکارناپذیر است که در ایران قبل از آنکه هر شخصی بخواهد با زبان سینما آشنا شود با فرهنک غربی آشنا می شود و متاسفانه سیاست مداران ما هیچگاه به آن بطور فکر نکرده اند و ما هنوز به هیچ چاره ای برای برون رفت از این معضل مهم نرسیده ایم.

 وی ادامه داد: شهید آوینی هم این بحث را در کلام خود دارد که سینما بیشتر می تواند در خدمت فرهنگ غربی باشد تا فرهنگ اسلامی! لذا این مسئله باعث می شود جربان غالب در اختیار موج توفنده غرب زدگان قرار بگیرد و جریان غالب در سینما از عوامل جزء تا کل با این جریان همراه می شود. ضمن اینکه ساز و کارها نیز به این سمت و سو حرکت می کنند چرا که جشنواره های جهانی فیلم هایی با مصادیق منکرات را می پذیرند و اکران جهانی در اختیار جریانات صهیونیستی بوده و فیلم هایی با مصادیق امر به معروف در آنها راه داده نمی شوند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: البته برخی فیلمسازان علیرغم این فضای خفقان، کار خود را به خوبی پیش برده و یک نوع جهت گیری مناسب ایجاد کرده اند و امیدواریم این جریان به زودی جریان غالب سینمای کشور شود.

    ارسال نظر

    شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.