چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲

تحلیلی سینمایی از سخنرانی نوروزی رهبری/ ۷

شورجه: برخی فیلمسازان از پرداختن به اصول و فروع دین اکراه دارند/ باید سینمای دینی و قرآنی راه‌اندازی کنیم

جمال شورجه

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینما گفت: سینما رسانه ای بسیار تأثیرگذار در تمامی جوامع است و از این رو ترویج و تبیین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر یکی از وظایف و تکالیف اصلی سینما محسوب می شود. لذا ما باید در صدد راه اندازی سینمای دینی و قرآنی باشیم.

این کارگردان مطرح سینمای ایران در پی سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در مشهد مقدس و ذکر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در ساختار نظام اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینماگران می بایست با تولید آثارشان همواره ناهی از منکر باشند و تا جایی که می توانند امر به معروف کنند. سینما تکلیف بزرگی دارد و می تواند نه تنها در این حوزه بلکه در تمامی حوزه های دینی و اخلاقی بسیار تأثیر گذار باشد.

وی با تأکید بر اینکه در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر تنها در حوزه اخلاقیات شناخته می شود اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر می بایست در تمامی حوزه های زندگی از جمله حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... لحاظ شود اما به دلیل آنکه کار فرهنگی چندانی در این زمینه صورت نگرفته است بسیاری از مردم نمی دانند که فریضه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه های مختلف چگونه باید اجرا شود.

کارگردان فیلم سینمایی « ۳۳ روز» خاطرنشان کرد: اگر فیلمسازان و مسئولان فرهنگی کشور فرامین رهبری را الگوی اعمال و رفتار خویش قرار دهند، سینمای ما از حالت انفعال خارج شده و می تواند حرکت های بزرگی را در راستای بزرگترین معروف ها که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، حفظ نظام و حکومت اسلامی و حرکت های مقاومت اسلامی در سطح منطقه است، انجام دهد. از سوی دیگر سینما می تواند در نهی حرکت های ضد بشری که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله برخی از کشورهای همجوار ما به کرات دیده می شود، حرکتی عظیم را ایجاد کند.

شورجه ادامه داد: تمامی سینماگران و مدیران و مسئولان سینمای کشور بایستی به مباحث کلانی که رهبری بیان می کنند توجه ویژه نشان داده و فرامین ایشان را به عنوان سیاست اجرایی و کاربردی خود دربیاورند و اعمال کنند. مدیران سینمای کشور باید چارچوبی را برای تولیدات سالانه سینمای کشور در نظر بگیرند و بر اساس آن چارچوب ها و سیاست ها از فیلمسازان دغدغه مند و دردمند نسبت به اندیشه های والای مقام معظم رهبری حمایت کنند و بودجه های مناسبی برای تولید آثار در این زمینه در اختیار آن ها بگذارند.

وی سپس با تأکید بر اینکه در این زمینه نباید تنها از سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار حمایت داشت، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، سازمان صدا و سیما و بسیاری دیگر از نهادها و سازمان ها وظیفه دارند کمتر به تولید آثار خنثی و موضوعات کم اثر اجتماعی بپردازند و در عوض باید به صورت جدی برنامه ای داشته باشند تا روی تولید آثار استراتژیک در راستای تحقق اهداف رهبری هزینه های خوبی انجام داده و از فیلمسازانی که با طیب خاطر مایل به حضور در این عرصه ها هستند حمایت کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: البته در این میان نباید به سایر فیلمسازان اجبار کرد تا تنها دست به تولیداتی در این زمینه بزنند چرا که سینما به گونه های مختلف فیلم نیاز دارد. اما در این میان مسئولان سینمای کشور بایستی به طور قاطع جلوی برخی از فیلمسازانی که همواره مایل هستند بر خلاف جهت آب شنا کنند و در مقابل دین و ارزش ها ایستادگی می کنند و در آثار خود تصویری مخدوش از جامعه اسلامی نشان می دهند، ایستادگی کرده و هرگز به آن ها اجازه تولید فیلم ندهند.

این کارگردان سینمای ایران افزود: در جمهوری اسلامی ایران نباید عرصه برای فیلمسازانی که چنین فیلم هایی تولید می کنند باز باشد. متأسفانه ما تاکنون به کرات شاهد آن بوده ایم که برخی فیلمسازان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز رسمی تولید دریافت می کنند اما بعد از آن فیلمنامه هایشان را عوض کرده و هر اثری که مایل هستند را به تولید می رسانند. این مهم ضعف سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نشان می دهد که هنوز بعد از سال ها نتوانسته اهرمی در نظر بگیرد و مانع از تخطی این فیلمسازان شود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان سینمایی باید برای برخورد با این گونه فیلمسازان دستور العمل جامعی را در نظر بگیرد اظهار داشت: برخی از مسئولان سینمایی کشور بارها گفته اند که ما به دلیل آنکه جامعه جهانی ما را متهم به نقض حقوق بشر نکند از گناه فیلمسازان گذشته و آن ها را مورد اغماض قرار می دهیم که این رویه به عقیده من بسیار ناصحیح است. ما در جمهوری اسلامی ایران نباید چشم و گوش مان به دهان اروپایی ها و آمریکایی ها باشد که خود رسماً در خط مقدم نقض حقوق بشر قرار دارند. 

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» در خاتمه این گفتگو یادآور شد: ما اگر نگاهی گذرا به آثار تولید شده در سینما پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که آثار تولید شده در این دوارن این گونه نبوده اند که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر جایی نداشته باشند اما از آنجا که نیت فیلمسازان نیت دینی نبوده ما نتوانسته ایم آن را به صورت جدی درک کنیم. چرا که اغلب فیلمسازان ما به دلیل داشتن پزهای روشنفکری اکراه دارند از اینکه فیلم هایشان به ارکان اصلی دینی و فروع دین ارتباط پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.