یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷

سینماگران و عالی ترین مرکز آموزشی هنر هفتم

میرزاخانی: «مدرسه عالی سینما» با وجود انجمن سینمای جوان نوعی موازی کاری در حوزه آموزش است

هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره در نشست خبری سی و امین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: هاشم میرزاخانی مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران گفت: تاکنون سیاست گذاری مدرسه عالی سینما اعلام نشده و ابهامات زیادی در مورد آن وجود دارد؛ اما آنچه که از شواهد برمی آید این است که این مرکز آموزشی یک نوع موازی کاری در سینمای کشور است.

میرزاخانی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس درباره «مدرسه عالی سینما» و علت این موازی کاری اظهار داشت: بنا به تجربه ای که در مدت همکاری ام در انجمن سینمای جوانان ایران داشتم معتقدم که این تشکیلات (سینمای جوان) می توانست و می تواند، یک الگوی خوب برای سایر کشورهای جهان باشد. چرا که شخصاً در چندین نشستی که با مدیران سینمایی کشورهای مختلف داشتم بعد از تشریح نحوه فعالیتهای انجمن با این قدمت و گستردگی از نحوه آموزش در سینمای ایران متعجب می شدند و به دنبال الگو برداری از این مجموعه ارزشمند بودند. انجمن سینمای جوانان ایران بیش از ۳۰ سال با این نحوه آموزش قدم های مثبت زیادی را در جهت رشد و تعالی سینمای ایران برداشته است و افراد به نام سینما در حوزه های مختلف در آن تحصیل کرده اند.

میرزاخانی افزود: جالب اینجاست در مورد مدرسه عالی سینما حتی مدیر فعلی انجمن سینمای جوان هم طی مصاحبه ای که چندی قبل با خبرگزاری فارس داشت، اعلام کرده بود که هیچ اطلاعی در مورد این مدرسه و چگونگی نحوه آموزش و تدریس در آن ندارد، حال آنکه معاون آموزشی انجمن یکی از اعضای هیات مدیره این مدرسه است؛ این بسیار عجیب است که سازمان سینمایی و متولیان این مدرسه، اهداف خود را به صورت شفاف اطلاع رسانی نکرده اند تا هم جامعه سینمایی و هم علاقمندان حوزه سینما بتوانند به اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه دست یابند. و سوال دیگر انکه ایا قرار است این مجموعه آموزشی زیر مجموعه سازمان سینمای کشور باقی بماند ویا اینکه به افراد حقیقی واگذار شود که این خود جای تامل دارد.

این مدیر پیشین انجمن با تأکید بر اینکه باب آموزش در سینمای کشور بیش از این بسته نبوده که ما دلخوش باشیم که با تأسیس مدرسه عالی سینما باب آموزش در سینمای کشور باز می شود اظهار داشت: این مدرسه تنها در صورتی می تواند موفق باشد که اهداف جدیدی برای تأسیس ان تعریف شده باشد که هنوز این اهداف مبهم هستند.

معتقدم انجمن سینمای جوانان ایران با توجه به اینکه در سراسر کشور دفاتر متعددی دارد و با توجه به سازو کارهای تعیین شده در آن و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری که دارد، می تواند بهترین آموزشگاه سینمایی برای تمامی علاقمندان سینمای ایران باشد که تحت نظارت مستقیم سازمان سینمایی است و هنرجویان و علاقه مندان سینما را تا سینمای حرفه ای همراهی می کند و شاید نیازی به تأسیس مدرسه عالی سینما نباشد و نوعی موازی کاری به حساب آید؛ حال آنکه اگر چنانپه پتانسیل ها و هزینه های در نظر گرفته شده برای این مدرسه در جهت اهداف و فعالیت های سینمای جوان هزینه گردد و حتی شهرهای فاقد سینمای جوان بتوانند دارای شعب و نمایندگی انجمن شوند کاری مناسب تر در زمنیه بالا بردن سطح سواد سینمایی در کشور برداشته شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: ما در حوزه نیروی انسانی و آموزش در سینمای ایران هیچ گونه کم و کاستی نداریم و جوانان بسیار توانمندی داریم که اگر برنامه ریزی بر این روش صورت گیرد که جوانان بتوانند بعد از پشت سرگذاشتن دوره های آموزشی دست به تولید زده و درگیر تولید شوند طی سال های آینده اتفاقات خوبی در کشور ما رخ می دهد چرا که ما در حال حاضر هم جزو ۱۰ کشور برتر تولید فیلم در جهان محسوب می شویم و اینکه فکر کنیم ما از نظر نیروی انسانی دچار مشکل هستیم اشتباه است و باید برای بالا بردن سطح تولیدات در سینمای کشور تلاش کنیم.

میرزاخانی افزود: باید سطح معلومات تمامی دست اندکاران سینما را از طریق برگزاری ورک شاپ های بین المللی و دعوت از اهالی فن در حوزه های مختلف از کشورهای صاحب سبک و ایجاد یک تعامل دو طرفه بالا برد که این مهم در طول این سالها با برگزاری کارگاه های آموزشی سالانه به ویژه در ایام برگزاری جشنواره ها لحاظ شده که می بایست برای آن در طول سال برنامه ریزی مدونی صورت گیرد و جوانانی که با اشتیاق و با ذوق و هنرشان وارد این عرصه می شوند حمایت شوند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: دیگر ما کشوری هستیم که دین از فرآیند زندگی مان جدا نیست؛ به تبع این مسئله، نگاه دینی ما در تمامی حوزه های فعالیتی نافذ است و در حوزه سینما هم همین گونه است اما در برخی مواقع جریانات خاص شبه روشنفکری سعی کردند به این حوزه نفوذ کنند تا بهره برداری سیاسی و شخصی خود را داشته باشند و این وظیفه حاکمیت است که در این زمینه راهکاری بیندیشد.

این تهیه کننده در خاتمه گفت: از آنجا که کشور ایران در تمامی زمینه ها پیشرفت کرده و به عنوان الگوی یک کشور اسلامی در جهان می درخشد با دشمنان زیادی مواجه است و تمامی کشورهای استعماگر دغدغه شان ایران است و می خواهند به کشور ما لطمات جدی بزنند. حوزه فرهنگ با توجه به اینکه غذای روح انسان است از این دایره خارج نیست و تمام تلاش دشمنان بر این است که در فرهنگ به ما ضربه بزنند. این هوشیاری مسئولان و فعالین فرهنگی را می طلبد تا الگوسازی درست و جهت دهی صحیحی برای جوانان در تمامی حوزه های فرهنگی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.