سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی:

جشنواره فیلم «شهر» سهم مهمی در ارتقای زندگی شهری دارد/ زندگی شهری دچار ازهم گسیختگی شده است

جواد شمقدری*

سینماپرس: به گفته رئیس سابق سازمان سینمایی کشور، جشنواره بین المللی فیلم شهر می تواند سهم مهمی در ارتقای زندگی شهری همراه با فرهنگ ایرانی – اسلامی داشته باشد و مشکلات فرهنگی شهر را به حداقل برساند.

به گزارش سینماپرس؛ جواد شمقدری کارگردان سینمای ایران و رئیس سابق سازمان سینمایی کشور درباره مهمترین موضوعات شهری گفت: معتقدم بعد از اینکه الگوی زندگی شهری ما تحت تاثیر هجوم عناصر فرهنگی و نمادهای شهری فرهنگی قرار گرفت در الگوی زندگی شهری ما نوعی از هم گسیختگی و ناهماهنگی شدیدی  از نظر فرهنگی اتفاق افتاد. شهر خوب در فرهنگ ما یعنی فضای آرامش بخش و گرم و درعین حال معیشت مردم، امنیت، سلامت و بهداشت مردم هم رعایت شده باشد.

وی اضافه کرد: در ۱۰۰ سال اخیر زندگی شهری ما بدجوری در همه عرصه ها دچار از هم گسیختگی شده است. یک نمونه آن ترافیک وحشتناک خیابان هاست. البته این ترافیک در همه کشورها وجود دارد اما آنها در حالی که در ترافیک حضور دارند گویا آرامش و نظم هم دارند. اما در شهرهای ما با وجود نبود ترافیک هم، شاهد بی نظمی هستیم. باید مسئولین و مردم در مورد آن پاسخ گو باشند؟

شمقدری خاطرنشان ساخت: هنگامی که ترافیک سنگین حاکم می شود بی نظمی نیز به اوج می رسد و اولین اتفاقی که می افتد این است که همه اعصاب ها بهم می ریزد و برای اینکه زودتر به مقصد برسند ترافیک را بیشتر گره می زنند این درحالی است که فرهنگ ایرانی فرهنگ تعارف کردن و فروتنی است.این نشان می دهد که الگوی زندگی شهری مدرن ما که تهران یک مثال بارز آن است به شدت دچار مشکلات و ناهمگونی است.

شمقدری با اشاره به رفتار همسایه ها با همدیگر در محلات مختلف تهران و مساجد حاضر در محله ها ادامه داد: ما هنوز به درستی نیاموخته ایم که در محلات چگونه با دیگران رفتار کنیم یا حتی با نگاهی به مساجد ما نتوانسته ایم جایگاه اصلی مساجد را در محلات پیدا کنیم. گاهی اوقات در برخی از محله ها به نظر می رسد که مساجد یک عنصر زاید تلقی می شوند در حالی که مساجد یک عنصر فرهنگی است. یا «قبرستان ها» که می تواند جای عبرت آدمی باشد به یک درد سر تبدیل شده است. گورستان در تهران در بیرون از شهر قرار دارد و هنگامی که شهروندی می خواهد سری به آنجا بزند باید یک روز وحشتناکی را به دلیل ترافیکی که وجود دارد سپری کنند درحالی که ما می توانستیم در هر محله یک قبرستان داشته باشیم حتی در زندگی غربی هم، گورستان های محلی وجود دارد و با توجه به اینکه ما مسلمانان وظیفه زیارت غبور را برعهده داریم اما غربی ها گویا این وظیفه را بهتر از ما انجام می دهند.

این کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: شما روی هرچی دست بگذارید ما در زندگی شهری با آن موضوع دچار مشکل هستیم که همه در کلاف سردرگم آن ماندند. دلیلش هم این است که در یک دوره صد ساله و بخصوص یک زمان خاصی مثل زمان محمدرضا شاه، کشور ایران به یک فروشنده بزرگ نفتی تبدیل شد و کمی از پول آن موجب توسعه ناقص شهری شد و بعد از دوره انقلاب هم الگوی غلط شهری رواج پیدا کرد و شهری مثل تهران با مشکلات عدیده ای روبرو شد. اینکه امروز باید از شمیرانات باعث تلطیف شهر تهران شود که امروزه اثری از آن نیست به دلیل سیاست های غلطی بوده که از قبل تاکنون اتفاق افتاده لذا الگوی زندگی شهری ما خیلی مشکل دارد اما از زمان دوره دوم شورای شهر که آقای احمدی نژاد شهردار شدند و همچنین، از زمان مدیریت آقای قالیباف تلاش ها و اتفاقات بسیار مثبتی برای شهر تهران رخ داد – هر چند که الگوی های غلطی نیز وجود دارد – اما این اتفاقات مثبت برای شهر ۱۲ میلیون نفری مثل تهران به هیچ عنوان کافی نیست.

وی یادآور شد: مثلا پل صدر و تونل صدر زده می شود اما ترافیک بعد از شش ماه به جای اول خود برمی گردد این نشان می دهد با وجودی که اقدامات خوبی انجام شده که می تواند در آینده افتخارات ملی لقب بگیرد اما نشان می دهد که ما باید مجموعه ای از کارها را انجام بدهیم و با انجام یک کار، امور به نتیجه نمی رسند البته عمده این کارها هم باید کار فرهنگی باشند و اگر ما بتوانیم این فضای فرهنگی را در سینما پیاده کنیم حتما شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

به گفته رئیس سابق سازمان سینمایی کشور، جشنواره بین المللی فیلم شهر می تواند سهم مهمی در ارتقای زندگی شهری همراه با فرهنگ ایرانی – اسلامی داشته باشد و مشکلات فرهنگی شهر را به حداقل برساند.

شمقدری با اشاره به رویکرد ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی و توجه به هویت دینی که جزو هدف گذاری جشنواره فیلم شهر می باشد اظهار داشت: این هدف گذاری ها، هدف گذاری های بسیار خوبی است اما به شرطی که اتفاق بیفتد. معتقدم قبل از اینکه این اتفاق در «جشنواره فیلم شهر» رخ بدهد باید در عرصه «فیلمسازی» و در فیلم های مستند و فیلم های کوتاه رخ بدهد اما باز هم قابل قبول است که این اتفاق در جشنواره فیلم شهر حادث شود.به شرطی که ادامه داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی« طوفان شن»یاد آور شد: باید این هدف گذاری در دوره های بعدی جشنواره فیلم شهر نیز تداوم داشته باشد. متاسفانه ما از هویت ملی و دینی خودمان در فضاهای شهری دور شدیم و سبک زندگی ما از الگوهای اسلامی فاصله زیادی گرفته است و به ناچار تحت تاثیر الگوهای غلط غربی قرار گرفتیم. شما زمانی که وارد یک شهر اسلامی در کشورهای ترکیه مثل استانبول یا دمشق در سوریه می شوید اولین چیزی که به چشم می خورد تعداد مناره های مساجد زیبا است اما در تهران اینگونه نیست؟

رئیس سابق سازمان سینمایی کشور اظهار داشت: ما حتی در محله های شهر تهران هم مساجد را نمی بینیم. برخی از مساجد بزرگ ما در محاصره فروشگاههای رنگارنگ اما آشفته ای قرار گرفته اند که حتی آن سردرِ کاشیکاری شده مساجد هم دیده نمی شود و شما هنگامی که از مقابل آن ها عبور می کنید بیشتر بازارچه می بینید تا مسجد و این خطر بزرگی است. مساجد باید هویت خودشان را داشته باشند و حتی به محله و اطراف خودشان هویت ببخشند.

شایان ذکر است، پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۳ تا ۱۲ خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می شود.

 

مرجان اشرفی زاده : جای خالی برگزاری جشنواره فیلم شهر در سینمای ایران حس می شد

مرجان اشرفی زاده*

مرجان اشرفی زاده معتقد است که علی رغم اینکه گفته می شود تعداد جشنواره ها در ایران زیاد است معتقدم تعداد جشنواره هایی که در ایران برگزار می شود کم است. به عقیده من هرفیلم ساخته شده باید دارای یک تور جشنواره ای  باشد تا خوب دیده شوند و تنها جایی که به دیده شدن فیلم ها کمک می کند همین جشنواره ها است.

مرجان اشرفی زاده  که با دو فیلم «بهار نارنج» و «عصر بارانی »دربخش مسابقه فیلم های ویدئویی این دوره جشنواره بین المللی شهر حضور دارد در خصوص جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران گفت: به نظرم جدی ترین گونه در سینمای ایران فیلم کوتاه است زیرا پویا و شاداب است و سختی ها و محدودیت های دیگر بخش های سینمایی را ندارد.

وی در ادامه گفت: علی رغم اینکه گفته می شود تعداد جشنواره ها در ایران زیاد است معتقدم تعداد جشنواره هایی که در ایران برگزار می شود کم است. به عقیده من هرفیلم ساخته شده باید دارای یک تور جشنواره ای  باشد تا خوب دیده شوند و تنها جایی که به دیده شدن فیلم ها کمک می کند همین جشنواره ها است.

کارگردان «عصر بارانی» ادامه داد: با اینکه بسیاری از فیلم های تلویزیونی برای شبکه های تلویزیون و ویدیویی ساخته می شود اما  با اینحال بسیاری از آنها جایی برای دیده شدن ندارند و تنها جای دیده شدن این فیلم ها در جشنواره هااست. هرچقدر فیلمی در جشنواره های مختلف  و تور جشنواره ای  شرکت داشته باشد بازخوردهایش بیشتر است و  این امر از نظر بالندگی و رشد برای فیلمسازان مزیت است و اگر هم جوایز کسب کند از نظر اقتصادی نیز برای فیلمساز سودمند است و این تکرار اعتبار بزرگی برای فیلمسازان محسوب می شود.

کارگردان فیلم «عصر بارانی » در بخش دیگری از صحبت خود در مورد کیفیت برگزاری جشنواره بین المللی فیلم شهر نیز گفت: چند سالی بود که جای خالی برگزاری جشنواره فیلم شهر در سینمای ایران حس می شد.  این رویداد یکی از جدی ترین جشنواره های سینمای ایران محسوب می شود زیرا هم ایجاد انگیزه در فیلمسازان برای تولید فیلم هایشان می کند و هم فرصت دیده شدن آثارشان فراهم می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.