چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸

سینماگران و عالی ترین مرکز آموزشی هنر هفتم/ ۴

اکبرلو: «مدرسه عالی سینما» الگویی فرانسوی است که نمی‌تواند در ایران چندان تأثیرگذار باشد

منوچهر اکبرلو در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: منوچهر اکبرلو منتقد سینمای ایران گفت: «مدرسه عالی سینما» الگویی برگرفته از کشور فرانسه است که به دلیل وجود مراکز متعدد آموزشی در بخش دولتی و خصوصی در ایران نمی تواند چندان تأثیرگذار باشد؛ از این رو سیاست گذاران این مدرسه باید با ایجاد راهکارهای جدید و مناسب خلاء های آموزشی در سینمای کشور را پر کنند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من معتقدم هیچ آموزشگاه و یا دانشگاهی نمی تواند نگاه و یا جهان بینی خاصی را به فیلمساز القاء کند کما اینکه در تمامی سال های پس از انقلاب اسلامی بسیاری از ارگان های فرهنگی از حوزه هنری تا نهادهای مذهبی همواره کوشیده اند با برگزاری دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت فیلمسازی و با صرف هزینه های کلان این مهم را میان علاقمندان سینما ایجاد کنند اما هیچ گاه موفق عمل نکرده اند.

وی افزود: هدف این گونه نهادها و ارگان ها تربیت فیلمسازان ارزشی بوده است که علیرغم همه کوشش ها نتیجه چندان مطلوبی از آن حاصل نشده البته این بدان معنا نیست که در سینمای ایران چنین فیلمسازانی وجود ندارند چرا که حجم بالایی از پتانسیل موجود در سینمای ما متعهد هستند اما آنچه حاصل تمامی این دوره های آموزشی در تمامی نهادها در این چند دهه بوده، اگرچه در بهترین شکل آموزش فنی و تکنیکی هنر سینما بوده است ولی نتوانسته اند  چندان که باید،فیلمسازانی معتقد و پایبند به ارزش ها و هویت ملی، بومی و دینی تربیت کنند.

اکبرلو سپس با تأکید بر اینکه در صورت سیاست گذاری صحیح می توان نحوه آموزش سینما در کشور را متحول کرد، اظهار داشت: بهتر است مدیران سازمان سینمایی و همچنین سیاست گذاران «مدرسه عالی سینما» شیوه های نوین آموزشی را برای تربیت فیلمسازان ایجاد کنند و با تغییرات اساسی و درهم شکستن شیوه کهنه و غلطی که هم اکنون در کشور رایج است فیلمسازانی را برای آینده سینمای کشور پرورش دهند تا در چند دهه آینده بتوانیم به آن ها افتخار کنیم.

این کارشناس فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر چنین اتفاقی رخ بدهد قطعاً برای آینده سینمای کشور مفید خواهد بود هر چند که ما نباید متوقع باشیم که پس از برگزاری یک یا دو دوره آموزشی بلافاصله فیلمسازان مورد نظرمان وارد سینما شوند چرا که این نوع نگاه های کارخانه ای به آموزش انسانی هرگز پاسخ نداده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه تغییر سیاست های آموزشی در «مدرسه عالی سینما» باید در راستای تقویت باور و دانش هنرجویان بر استفاده از منابع غنی بومی و فرهنگ ملی باشد گفت:  توجه به هویت بومی و ارزش های دینی باید در رأس امور این مدرسه باشد. در صورتی که مدرسان در این مدرسه بتوانند هنرجویان را به چنین باوری برسانند و دانش لازم برای اقتباس از ارزش های بومی را به آن ها بیاموزند و این امر را در یکایک آن ها نهادینه کنند در آینده هنرجویان این مدرسه می توانند تبدیل به فیلمسازانی شوند که با اعتقاد قلبی به فرهنگ خودی و با توان کافی دست به تولید آثاری بزنند که بتوان گفت مبتنی بر ارزش های ایرانی - اسلامی جامعه ما است.

اکبرلو ادامه داد: خروجی مدرسه عالی سینما باید نگاه هایی باشد که نه در پرداختن به هویت ملی و بومی دچار تحقیر بشود و نه این گونه باشد که فرهنگ ایرانی را فراتر از فرهنگ های سایر کشورهای دنیا بداند و بخواهد با دیده تحقیر به دیگر فرهنگ ها بپردازد. یعنی در مجموعه روحیه ای معتدل، منصف و ارزش مدار باید ماحصل شیوه آموزشی در «مدرسه عالی سینما» باشد؛ لذا اگر این مدرسه چنین رویکردی داشته باشد می تواند ایران را به اهداف عالیه مورد نظر خود برساند در غیر این صورت دوره های آموزشی این مدرسه همانند دوره های آموزشی در آموزشگاه های مشابه و یا دانشگاه ها خواهد بود و به نوعی مدیران تنها یک موازی کاری را در کشور صورت داده اند که نفعی برای هنر این مرز و بوم نخواهد داشت..

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.