جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱

انتخابی سخت برای مردم؛ سینما یا ویدئو؟ / ۵

صباغ زاده: برای جذب بیشتر مردم به سینما باید وجه تفریح و سرگرمی فیلم‌ها مورد توجه قرار گیرد

مهدی صباغ زاده کارگردان در خبرگزاری سینمای ایران

سینماپرس: مهدی صباغ زاده کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران گفت: سینما در کنار این که جریانی فرهنگی و هنری است ابزاری برای تفریح و سرگرمی نیز محسوب می شود و مدیران سینمایی باید نسبت به این جنبه بسیار مهم توجه ویژه ای داشته باشند تا مردم مدام به سمت شبکه ویدئویی هجوم نبرند.

کارگردان فیلم سینمایی «صبحانه ای برای دو نفر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما باید در کشورمان کاری کنیم تا با یک سیاست گذاری کلان مردم را تشویق و ترغیب به حضور در سالن های سینما کنیم به نحوی که مردم در حین آنکه به سینما می روند بتوانند از جنبه های تفریحی خود نیز بهره مند گردند و هم از لحاظ اقتصادی این مسئله با آن ها مناسبت داشته باشد. 

وی ادامه داد: از طرفی دیگر از آنجا که فیلمسازان جدید الورود سینما مانند گذشته برای تولید یک اثر سینمایی زحمت نمی کشند و ویژگی های مهم سینما از دست رفته، دیگر این هنر مانند سابق نمی تواند مردم را به سوی خود جذب نماید. متأسفانه مدیران سینما و همچنین تعداد کثیری از فیلمسازان نسبت به ابعاد و ویژگی های والای این هنر - صنعت واقف نیستند و از این رو مخاطبان ترجیح می دهند به جای سینما رسانه های دیگری را دنبال نمایند.

وی سپس با تأکید بر اینکه بسیاری از فیلم های سینمایی به دلیل خنثی بودن، قدرت جادویی برای جذب مخاطبان را ندارند اظهار داشت: اگر یک فیلم از پتانسیل بالایی برخوردار باشد مردم قطعاً از آن استقبال خواهند کرد اما با توجه به اینکه طی سال های اخیر اغلب فیلم های سینمایی از یک حالت خنثی و منفعل برخوردارند و به صورت سری دوزی روانه اکران می شوند هیچ یک نمی توانند مخاطبان جدی سینما را وادار به حضور در سالن های سینما کنند.

صباغ زاده با اشاره به اینکه قیمت بسیار بالای بلیت، سینما را به کالایی لوکس در میان خانواده ها تبدیل کرده است، خاطرنشان کرد: شاید مردم پیش از این با توجه به قیمت کم بلیت سینما حاضر می شدند این مهم را هم در سبد کالای فرهنگی خود قرار دهند اما هم اکنون با توجه به قیمت ۶ هزار تومانی بلیت سینماها و همچنین دوری سالن های سینما از مناطق پر تردد شهری، یک خانواده ۶ نفره اگر بخواهند به سینما بروند با احتساب هزینه بلیت، تاکسی و یک خوراک معمولی در سالن سینما باید حداقل ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنند و از این رو ترجیح می دهند که عطای سینما را به لقایش بخشیده و این هزینه را در بخش های مهم زندگی خود داشته باشند.

وی ادامه داد: تمامی این مسائل دست به دست هم داده تا مردم فیلم های سینمایی را از شبکه نمایش خانگی دنبال کنند چرا که قیمت عرضه محصولات سینمایی در این شبکه بسیار نازل است و مردم می توانند با ۳ هزار تومان یک فیلم را با تمامی اعضای خانواده خود و هر چند باری که می خواهند تماشا کنند. از این رو مدیران سینمای کشور می بایست نسبت به حل این معضل چاره اندیشی فوری داشته باشند تا در عین حال که شبکه نمایش خانگی فعالیت می کند، اقتصاد سینما نیز در جریان و چرخش باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «مارال» در بخش دیگری از این گفتگو وجود رسانه های متعدد، از جمله ویدیو، اینترنت، شبکه های مختلف اجتماعی و همچنین سهولت دستیابی به فیلم های روز سینمای جهان را یکی دیگر از دلایل دوری مردم از سالن های سینما برشمرد و اظهار داشت: از آنجا که جنبه سرگرمی سینما بسیار بالا است و مردم این روزها بیشتر وقت خود را یا به تماشای سریال های ماهواره ای و یا در شبکه های اجتماعی مختلف مانند وایبر و... می گذرانند دیگر وقتی برای سینما نخواهند گذاشت. من معتقدم که تمامی این ها یک هجوم فرهنگی به جامعه ما است و کارشناسان و مدیران و سیاست گذاران فرهنگ و هنر کشور باید هرچه سریعتر نسبت به آن چاره اندیشی کنند در غیر این صورت ما طی سال های آینده با مشکلی جدی در کشور روبرو خواهیم شد.

صباغ زاده سپس به عملکرد دولت ها نیز اشاره کرد و گفت: ما در بسیاری دولت ها شاهد بوده ایم زمانی که دست سینماگران برای تولید فیلم ها باز بوده مخاطبان بیشتری از سینما استقبال کرده اند اما متأسفانه این رویه در حال حاضر وجود ندارد و نگاه های بسته به سینما باعث شده تا مردم دیگر مانند گذشته از آن استقبال نکنند.

وی با تأکید بر اینکه مدیران سازمان سینمایی در حال حاضر به جای پرداختن به مباحث حاشیه ای می بایست توجه ویژه ای به کیفیت فیلم ها و همچنین استانداردسازی سالن های سینمایی جهت جذب مخاطبان انبوه داشته باشند، اظهار داشت: اگر مدیران به این جنبه های مهم توجه نشان ندهند از سینمای ایران هیچ چیز جز یک خاطره باقی نخواهد ماند. ما در حال حاضر نیاز جدی به فیلمنامه هایی با توجه به تمامی جنبه های حرفه ای اش در سینمای کشور داریم که ضمن برخورداری از یک داستان جذاب و گیرا بتوانند ساختاری استاندارد داشته باشند تا مخاطبان از هر طیف و طبقه ای را از خود راضی نگهدارند.

کارگردان فیلم سینمایی «راننده تاکسی» مسئولیت افراد حاضر در شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را در این شرایط بسیار حساس و خطیر برشمرد و گفت: در حال حاضر برای فیلم هایی در سینمای ایران پروانه ساخت صادر می شود که اغلب با دستمایه قرار دادن سوژه های تکراری و کهنه و همچنین نداشتن رمق کافی در بیان داستان و از طرف دیگر لکنت بسیار در روایت شان نمی توانند برای مخاطبان جذابیتی داشته باشند و ما نهایتاً سالی دو یا سه فیلم در سینمای ایران داریم که از تمامی عناصر لازم برای جذب مخاطب برخوردار هستند که این رقم برای سینمای ایران به هیچ عنوان کافی نیست.

وی در خاتمه این گفتگو نیز به وضعیت بسیار بد تبلیغات فیلم های سینمایی در ایران اشاره کرد و گفت: سینما به تبلیغات بسیار حرفه ای نیازمند است و دفاتر پخش باید به این جنبه مهم نگاه ویژه و جدی تری داشته باشند تا با استفاده از اقلام تبلیغاتی صحیح از جمله: پوستر، آنونس و همچنین پخش تیزر در رسانه ملی بتوانند مخاطبان بیشتری را به سالن های سینما جذب کنند. این در حالی است که متأسفانه تلویزیون طی سال های اخیر به شدت در این مسئله سخت گیری می کند و اطلاع رسانی خوبی از فیلم های سینمایی در آن صورت نمی گیرد. همچنین قیمت بیلبوردهای شهری نیز بسیار بالا است و تهیه کنندگان توان پرداخت مبالغ هنگفت برای استفاده از آن ها را ندارند که امید است با رایزنی مسئولان سینمای کشور شاهد حل این مشکلات که جان سینمای ایران را گرفته است باشیم.

نظرات

  • شهروند ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۱۴:۵۱
    0 0
    باور داشته باشید که عمر سینمای سالنی سالیان درازی است که پایان یافته است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.