یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

سینماگران و عالی ترین مرکز آموزشی هنر هفتم/ ۵

نیرومند: طرح درس‌های «مدرسه عالی سینما» باید بر اساس اندیشه‌های مبتنی بر انقلاب اسلامی شکل گیرد

حسین نیرومند*

سینماپرس: محمدحسین نیرومند گفت: ما هم اکنون در سینمای کشور نیاز به همگرایی اندیشمندانی داریم که برای «مدرسه عالی سینما» سیاست گذاری کلان داشته باشند تا طرح درس های این مدرسه بر اساس اندیشه ها و افکار مبتنی بر انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت های نهم و دهم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مواردی که می تواند کمک شایانی به دست اندکاران مدرسه عالی سینما کند توجه به تفکرات و اندیشه های شهید آوینی است. ما اگر می خواهیم به یک سینمای رحمانی که مورد نظر این شهید بزرگوار بود دست پیدا کنیم می بایست بازنگری جدی و اساسی در تکنیک و محتوای مواد درسی این مدرسه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما حتی اگر در مدرسه عالی سینما تنها به تدریس تکنیک های سینما توجه داشته باشیم باز هم با مشکلات عدیده و زیادی روبرو خواهیم بود چرا که این تکنیک ها مبتنی بر الگوهای سینمای غرب هستند که ما باید آن ها را با به کارگیری اساتید و صاحب نظران به صورت بر اساس عقیده های دینی و هویت بومی و ملی خود شکل دهیم تا به آنچه که می خواهیم دست پیدا کنیم.

نیرومند با تأکید بر اینکه ما همواره در مباحث آموزشی مان خواسته ایم نحوه بیان کردن را به هنرجویان بیاموزیم و هیچ گاه به اینکه هنرجویان چه چیزی را بگویند توجهی نشان نداده ایم، اظهار داشت: آنچه تاکنون در آموزشگاه های هنری و یا دانشگاه ها به دانشجویان سینما آموزش داده شده مبتنی بر این الگوی غلط بوده است؛ در صورتی که می بایست به محتوا بیشتر از تکنیک اهمیت نشان داد.

این کارشناس فرهنگی افزود: وقتی ما در دانشگاه ها و یا آموزشگاه ها به هنرجویان تکنیک سینما را که کلاً برگرفته از سینمای غرب است می آموزیم، در واقع و به صورت ناخودآگاه فرهنگ غربی که آن تکنیک از آنجا برخاسته و نشأت گرفته شده است را به آن ها یاد می دهیم؛ چرا که اصولاً تکنیک های آن ها منشعب از فرهنگ شان است و بر اساس آموزه های فرهنگی و اعتقادی خود دست به خلق این گونه تکنیک ها زده اند.

وی سپس خاطرنشان کرد: از این رو ما در حال حاضر و برای شکل گیری و شروع کار «مدرسه عالی سینما» نیاز به طرح درس هایی داریم تا به آنچه برای آینده سینمای کشور مد نظرمان است دست پیدا کنیم، در غیر این صورت وجود چنین مدرسه ای کلاً بی معنا است. ما باید برای آغاز به کار چنین مدرسه ای این مقدمه مهم و اساسی را شکل دهیم چرا که تا این مقدمه شکل نگیرد نمی توانیم به سینمای متفکر امیدوار باشیم.

نیرومند در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال است که در ایران همه از ضرورت حمایت و ورود به «هنر انقلاب» صحبت می کنند اما تاکنون الگوی مناسبی برای آن درنظر گرفته نشده است، گفت: ما همه یقین داریم که برای رشد و شکوفایی هنر باید هنر ایرانی و اسلامی را در آثار سینمایی مان تجلی دهیم اما متأسفانه طی این سال ها هیچ شخص و یا گروهی راهکار و الگویی برای این مسئله مهم در نظر نگرفته است. اینکه ما در مدرسه عالی سینما بخواهیم به یک الگوی مناسب دست پیدا کنیم تا آموزش ها بر اساس آن الگو ساماندهی شوند نیز کاری سخت و دشوار است اما در هر صورت قابل اجرا است.

این کارشناس فرهنگی افزود: من امیدوارم در مدرسه عالی سینما مانند سایر آموزشگاه های خصوصی و دولتی سینمای کشور ما شاهد تدریس الگوهای غربی نباشیم. به عنوان مثال در مبحث مهم فیلمنامه که رکن و اساس یک فیلم سینمایی است مجدداً به کتاب های «سید فیلد» رجوع نکنیم که این روزها در تمامی دنیا برای آموزش فیلمنامه نویسی رایج است و ما هم از غرب کپی برداری کرده ایم و در تمامی آموزشگاه ها از آن استفاده می کنیم.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: ما باید در مدرسه عالی سینما به یک سبک جدید دست پیدا کنیم تا بتوانیم در عین تولید فیلم های جذاب که کشش زیادی برای مخاطبان دارند فیلم هایی پایبند به عقاید و اصول و ارزش ها تولید کنیم. ما باید در مدرسه عالی سینما راهکاری را پیش پای خود و سینماگران قرار دهیم تا دیگر آن ها دنباله روی غربی ها نباشند و ما بتوانیم به سینمای اندیشمندانه مختص خود دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.