دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

پس از استفتاء از آیت الله وحید خراسانی

نظرات آیات عظام «مکارم شیرازی» و «علوی گرگانی» درباره اکران فیلم«رستاخیز» منتشر شد

علوی گرگانی و مکارم شیرازی

سینماپرس: نظرات حضرات آیات علوی گرگانی و مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در خصوص فیلم «رستاخیز» منتشر شد.

پس از انتشار متن استفتاء از حضرت آۀیت الله العظمی وحید خراسانی درباره نمایش عمومی فیلم «رستاخیز» مبنی بر اینکه اکران آن را جایز نمی دانند، صبح امروز سیدمجید بنی فاطمه، مداح اهل بیت(ع) نظر حضرات آیات علوی گرگانی و مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در خصوص فیلم "رستاخیز" را به همراه یادداشتی در اختیار «نسیم» قرار داد.

نظر آیت الله علوی گرگانی در خصوص این فیلم به شرح زیر آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
شنیده شده که بعضی از مسئولین مجوز پخش و اکران فیلم رستاخیز را صادر کرده اند که این فیلم مشتمل بر بعضی اهانتها و هتک حرمت ها و انتساب های نابجا و بازی بعضی از افراد معلوم الحال در نقش بعضی از بزرگان شهدا کربلا (است و) موجب هتک حرمت و اهانت خواهد بود و لذا قبلا هم نسبت به این فیلم موضع گیری کرده بودیم ولی توجهی نشد و لذا اکران این فیلم به صلاح نیست و چه بسا توابع خوبی نداشته باشد و لذا این فیلم اکران نشود. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام نظر موافق برای اکران این فیلم چنین آورده است: «بسمه تعالی.  با نهایت معذرت چنین چیزی مطلقا واقعیت ندارد.  همیشه موفق باشید.»

 

 

همچنین این مداح اهل بیت در یادداشت خود که به دلیل نظر مراجع تقلید در خصوص این فیلم نوشته، اینگونه آورده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم
با درود بر روان پاک اربابم امام حسین (ع) و آرزوی تعجیل در فرج حضرت ولیعصر (عج)
وقتی چند روز پیش خبر اکران فیلم «رستاخیز»، (فیلمی پر اشکال که دو سال پیش بعد از اکران محدودی که در جشنواره فیلم فجر داشت جنجال های زیادی به پا کرد و نتوانست آن طور که شایسته است نظر مخاطبین و کارشناسان را تامین نماید.) به گوشم رسید از این همه تسامح و بی تدبیری در سیستم فرهنگی کشور به عجب آمدم و تصمیم گرفتم چند خطی به عنوان وظیفه بنویسم.
امروز دیگر روی صحبت من نه با سازندگان این فیلم سینمایی که با مدیران عالی فرهنگی کشور است. همه ما می دانیم که احمدرضا درویش و همکارانش زحمت و هزینه زیادی را برای تولید این فیلم سینمایی متحمل شده اند اما وقتی نتیجه کار، آن هم در مورد سوژه ای حساس چون واقعه عاشورا مطلوب و در شان از آب در نمی آید باید به هر قیمتی از آن حمایت کرد و آن را در سطح وسیع به نمایش در آورد؟
واقعه کربلا اگرچه برای هرکدام از انسان ها آموزه های خاص دارد و هر انسانی با هر نوع تفکری می تواند با نگاه خود به این واقعه عظیم وانسان ساز بیاندیشد اما تاریخ کاملاً مشخص است و نمی توان به دلخواه واقعیات تاریخی را زیر سوال برد و تصویری جدید از یک اتفاق بزرگ و تاریخی به تصویر کشید. متاسفانه سازندگان فیلم رستاخیز علی رغم تلاشی که در این مسیر داشته اند نتوانسته اند تصویر واقعی و درستی از کربلای امام حسین (ع) به مخاطب نشان دهند و اشکالات متعددی که در خط روایی این فیلم سینمایی وجود دارد باعث می شود فیلم نه تنها موثر نباشد بلکه ممکن است خدایی نکرده زمینه تحریف این واقعه بزرگ و مکتب آزادی بخش را فراهم آورد.
حال که ظاهراً مسولین فرهنگی کشور تصمیم گرفته اند «رستاخیز» را به اکران عموم در آورند چند سوال برایم پیش آمده است:
۱- آیا در همان زمان اکران جشنواره ای رستاخیز آیا صدای اعتراض مراجع بزرگ تقلید کشور به گوشتان نرسید که با صدایی بلند و رسا نسبت به اکران عمومی این فیلم اعتراض کردند و با برشمردن اشکالات این فیلم فرمودند که «رستاخیز» نباید اکران عمومی داشته باشد؟
۲- نکته ای که برایم جای تعجب فراوانی دارد و مشتاقم جوابش را بدانم این است که چرا ارگانی چون حوزه هنری، که پیش از این به عنوان نهادی ارزشی و مورد تایید بیت مقام معظم رهبری شناخته می شد به هواخواهی این فیلم درآمده و از اکران آن حمایت می کند؟
۳- آنطور که شنیده ام اشکالاتی که از سوی مراجع اعظام تقلید در مورد ایرادات متعدد این فیلم سینمایی هنوز دست نخورده در فیلم باقی مانده، با این تفاسیر با چه منطقی قرار است این فیلم اکران شود؟
۴- همه ما روی ذوات مقدسه آل الله، خصوصاً شهدای نورانی کربلا تعصب و غیرت داریم. با مجوز کدام مرجع تقلیدی صورت شهدای عزیز کربلا به نمایش در آمده است؟
 
آزادی بیان یکی از اصول همه جوامع دموکراتیک دنیاست و همه مردم و در هر جایگاهی حق دارند حرف ها و اندیشه های خود را به راحتی بیان کنند اما آزادی بیان با تحریف تفاوت فراوانی دارد. «رستاخیز» چیزی شبیه به تحریف واقعه بزرگ عاشوراست و مردم سرزمین شیعه ایران در این مورد خاص کوتاه نمی آیند و تا پای جان پای آرمان حسین (ع) ایستاده اند. شیعه در طول تاریخ جان خود را فدا کرده است تا شعائر حسینی پابرجا بماند و ندای حق طلبی و مبارزه با باطل در دنیا پویا بماند.
امیدوارم تا دیر نشده مدیران فرهنگی کشور از خواب بیدار شوند و صدای مردم مومن و حسینی کشور و همچنین تذکرات مهم مراجع تقلید را گوش کنند و از اکران این فیلم پر اشکال جلوگیری نمایند تا بیش از این قلوب دوستداران حسین (ع) جریحه دار نشود و امت همیشه در صحنه مجبور نشوند وارد صحنه شوند.
ومن الله توفیق
سید مجید بنی فاطمه

 این مداح اهل بیت هچنین نظر حضرات آیات علوی گرگانی و مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در خصوص فیلم "رستاخیز" را در اختیار «نسیم» قرار داد.

نظر آیت الله علوی گرگانی در خصوص این فیلم به شرح زیر آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
شنیده شده که بعضی از مسئولین مجوز پخش و اکران فیلم رستاخیز را صادر کرده اند که این فیلم مشتمل بر بعضی اهانتها و هتک حرمت ها و انتساب های نابجا و بازی بعضی از افراد معلوم الحال در نقش بعضی از بزرگان شهدا کربلا (است و) موجب هتک حرمت و اهانت خواهد بود و لذا قبلا هم نسبت به این فیلم موضع گیری کرده بودیم ولی توجهی نشد و لذا اکران این فیلم به صلاح نیست و چه بسا توابع خوبی نداشته باشد و لذا این فیلم اکران نشود. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

همچنین آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام نظر موافق برای اکران این فیلم چنین آورده است: «بسمه تعالی. با نهایت معذرت چنین چیزی مطلقا واقعیت ندارد. همیشه موفق باشید.»

شایان ذکر است دفتر آیت‌الله وحیدخراسانی پیرو سؤالات مکرر از دفتر این مرجع تقلید درباره نمایش تصویری از ائمه علیهم‌السلام اطلاعیه‌ای صادر کرد.

«بسمه تعالی

ائمه علیهم السلام و امامزادگان عظیم‌الشأن مانند حضرت اباالفضل العباس علیه السلام بالاتر از آن هستند که در فیلم و غیر آن تصویرشان نشان داده شود و این عمل جایز نیست.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.