دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

سینماپرس و جشنواره فیلم نوجوان/ ۳

جواد هاشمی: ساخت «شهر‌موش‌ها» و «کلاه قرمزی»کلاهبرداری هنرمندانه است!

سید جواد هاشمی در  بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره فیلم های نوجوان همدان گفت: ساخت فیلم هایی مانند «شهر موش ها» و «کلاه قرمزی» و امثالهم تنها نوعی کلاهبرداری با رویکرد هنرمندانه است!

بازیگر سه گانه «اخراجی ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تجربه گذشته ثابت کرده که اگر فیلم خوبی در هریک از گونه های سینمایی ساخته شود مخاطبان به صورت گسترده از آن استقبال می کنند. سینمای کودک و نوجوان هم جدا از سایر گونه های سینمایی نیست و قطعاً اگر فیلم خوبی در این زمینه ها ساخته شود می تواند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند اما متأسفانه سرمایه گذاران در این حوزه هیچ اعتمادی به بازگشت سرمایه شان ندارند و از سوی دیگر تعداد فیلمسازان دغدغه مند در حوزه سینمای کودک و نوجوان نیز بسیار محدود و انگشت شمار شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «اختاپوس (آهوی پیشونی سفید)» در ادامه تصریح کرد: متأسفانه طی سال های اخیر ما همواره شاهد آن بوده ایم که برخی از فیلمسازان با ساخت آثاری با عنوان سینمای کودک دست به کلاهبرداری از مخاطبان زده اند. من در اینجا با صراحت عنوان  می کنم که ساخت فیلم هایی مانند «شهر موش ها» و «کلاه قرمزی» تنها یک نوع کلاهبرداری با رویکرد هنرمندانه است! کودکان امروز کمترین آشنایی با این شخصیت ها و عروسک ها ندارند و فیلمسازان برای جذب مخاطبان بزرگسال و برانگیخته کردن احساس نوستالژی آن ها است که این گونه آثار را می سازند و روانه اکران می کنند، این ها فیلم هایی است که به نام کودکان ساخته می شود اما به کام کودکان نیست و آن ها اصلاً حرف این فیلم ها را نمی فهمند.

وی ادامه داد: من امیدوارم مسئولان سینمای کشور برای این معضل بسیار مهم هرچه سریعتر تدبیر و چاره ای بیندیشند، چرا که این مهم می تواند ضربات جبران ناپذیری را به سینمای کودک و نوجوان وارد سازد و اعتماد آن ها را به تماشای این گونه آثار سلب کند. این در حالی است که اگر مدیران از فیمسازان دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان حمایت های لازم را به عمل بیاورند قطعاً فیلم هایی بر اساس نیازهای روز کودکان و نوجوانان ساخته می شود که می تواند آن ها را شگفت زده کرده و به صورت گسترده به سالن های سینما بکشاند.

بازیگر سریال تلویزیونی «وضعیت سفید» عدم حمایت مدیران دولتی از سینمای کودک و نوجوان را بزرگترین معضل این گونه سینمایی برشمرد و خاطرنشان کرد: مسائلی همچون وضعیت اکران فیلم های سینمای کودک و نوجوان، عدم ارائه تسهیلات به فیلمسازان و... به سینمای کودک و نوجوان آسیب های جدی وارد کرده و تنها دخالت مستقیم مدیران سینمای کشور است که می تواند این مشکلات را حل کرده و باعث رشد و تعالی سینمای کودک شود.

هاشمی در ادامه این گفتگو یادآور شد: به عنوان نمونه زمان اکران فیلم «اختاپوس» ظلم های زیادی در حق من شد به نحوی که ما قرار بود در ایام عید نوروز فیلم مان روی پرده برود اما ناگهان اکران فیلم ما به بدترین زمان ممکن و در نزدیکی ایام ماه محرم موکول شد. بدتر از همه اینکه این فیلم به طور همزمان با ۴ فیلم سینمایی کودک دیگر روی پرده رفته بود و این برنامه ریزی های ناصحیح و غیر اصولی باعث شد تا فیلم های کودک بسوزند.

وی سپس با اشاره به اینکه با تمامی این شرایط فروش فیلم «اختاپوس» در زمان اکران بسیار خوب بود، گفت: از آنجا که فیلم من از پتانسیل و قابلیت بالایی برخوردار بود توانست نه تنها با فیلم های کودک به رقابت برخیزد بلکه در زمان اکران با فیلم هایی مانند «ضد گلوله» به کارگردانی مصطفی کیایی نیز به رقابت پرداخت و فروش فیلم ما از این فیلم نیز بسیار فراتر رفت.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: مدیران سینمای کشور به ویژه مدیران بنیاد سینمایی فارابی موظفند تسهیلات لازم برای تولید فیلم های سینمایی کودک و نوجوان را به صورت کاملاً عادلانه میان سینماگران توزیع کنند و در مبحث اکران و پس از اکران نیز یاور و حامی این فیلم ها باشند تا سینمای کودک و نوجوان بتواند پس از سال ها که در مهجوریت به سر می برد، مجدداً به رشد و تعالی دست پیدا کند.

بازیگر فیلم سینمایی «حماسه مجنون» ادامه داد: عدم حمایت مدیران سینمایی از سینمای کودک و نوجوان باعث شد تا تهیه کنندگان رغبتی برای حضور در این گونه های سینمایی نداشته باشند. به نحوی که چندی قبل منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما شخصاً به من پیشنهاد داد تا با همکاری هم بتوانیم فیلم «شهر گربه ها» و یا قسمت دوم «اختاپوس» را بسازیم و همین باعث شد من سناریوی کامل این دو فیلم را به ایشان بدهم اما مدتی بعد به ناگهان اعلام کردند که من از حضور در سینمای کودک و نوجوان واهمه دارم چرا که ورود به این گونه های سینمایی به دلیل عدم حمایت مدیران بسیار سخت است و بهتر است با بهتر شدن شرایط دست به تولید فیلم در این گونه ها بزنم.

هاشمی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: امیدوارم مسئولان سینمای کشور گوش شنوایی داشته باشند و حرف های دغدغه مندان حوزه سینمای کودک و نوجوان را بشنود تا دیگر شاهد تولید فیلم هایی نباشیم که تنها می خواهند با انگشت گذاشتن بر روی احساسات مخاطبان شان فیلم هایی به نام کودکان بسازند و آن ها را به خورد کودکان بخت برگشته بدهند!

نظرات

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.