سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵

اصفهانی "محمد (ص)" را به زبان عربی و انگلیسی می‌خواند

محمد اصفهانی

محمد اصفهانی در کنسرت 13 و 14 مرداد آهنگ "محمد (ص)" را به زبان های عربی و انگلیسی در تالار بزرگ کشور خواهد خواند.


به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، محمد اصفهانی در نشست خبری این کنسرت که عصر روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: دلایل متعددی وجود داشت که من چند سالی کنسرت برگزار نمی‌کردم. دلیل عمده‌ آن این بود که مدت‌ها من آلبوم جدیدی به بازار ارائه نکرده بودم بنابراین برای گریز از اجرای تکراری قطعات گذشته، چند سالی را در تهران کنسرت برگزار نمی‌کردم.

وی درباره اجرای قطعات در این کنسرت گفت: در این برنامه قطعات آلبوم‌های گذشته به‌خصوص آلبوم «تنها ماندم» که در قالب و فرمی جدید تنظیم شده است و یک قطعه از سامی یوسف به عنوان «محمد» با دو زبان عربی و انگلیسی اجرا خواهم کرد. دلیل اجرای این قطعه نیز، ارتباط احساسی و درونی است که با آن برقرار کردم و آن را مناسب اجرا دیدم.

اصفهانی ادامه داد: یک نویسنده همواره با کتاب خود در جامعه حضور دارد، هنرمند موسیقی نیز با آثارش اعلام حضور می‌کند. بنابراین تازمانی که آثارش شنیده می‌شوند او از لحاظ روحی تغذیه می‌شود.

اتفاقات زیادی دست به دست هم داد تا من دچار یک افسردگی شوم و حال و روز مناسبی نداشتم که آلبوم و کنسرت بدهم. پیش از انتخابات سال گذشته، حال خوبی برای کار کردن به دست آوردم اما پس از آن اتفاقات باز هم دچار افسردگی شدم. این‌ها مسائلی بود که باعث شد من طی چند سال گذشته نتوانم به صورت فعال در جامعه حضور داشته باشم.

این خواننده موسیقی پاپ از آماده شدن آلبوم جدید خود خبر داد و درباره آن توضیح داد: در این آلبوم من باز هم در سن چهل و شش سالگی دست به تجربه تازه‌ای زده‌ام. پانزده نوازنده برجسته اهل ترکیه در کنار نوازندگان صاحب‌نام ایرانی حضور دارند که البته اکنون در مرحله مبهم میکس آن قرار داریم و نمی‌دانم چه زمانی این کار به پایان برسد.

وی درباره برگزاری کنسرت در تهران اظهار کرد: کنسرت گذاشتن در تهران نسبت به شهرستان بسیار دشوار است. هر چند در شهرستان‌ها امکانات نسبت به تهران بسیار کم‌تر است اما در آنجا بسیار راحت‌تر ما روی صحنه می‌رویم اما در تهران به واسطه مخاطبان، باید انرژی بیشتری روی صحنه بگذاریم. البته امکانات کنسرت در تهران نسبت به امکانات روز دنیا قابل مقایسه نیست.

اصفهانی درباره لغو شدن کنسرت یکی از هنرمندان به واسطه دخالت برخی گروه‌ها ابراز کرد: من طی چند ماه گذشته در اراک، رشت، خوزستان و اصفهان کنسرت برگزار کرده‌ام که جمعیت زیادی در آن حضور داشته است و خوشبختانه هیچ مشکلی برای آن پیش نیامده است. اما لغو هر برنامه‌ای که از مراجع قانونی دارای مجوز هستند، تحت هر عنوانی را قبول ندارم.

خواننده تیتراژ سریال امام رضا(ع) درباره حضور موسیقی زیرزمینی در جامعه گفت: هرکس که هنر و توانایی انتشار آن را دارد، محق است که این کار را انجام دهد. اگر تشکیلات منسجمی وجود داشته باشد که این استعدادها را شناسایی و هدایت کند ما دیگر چیزی به نام موسیقی زیرزمینی نخواهیم داشت. خوانندگانی هستند که در گذشته دو سه آلبوم به صورت زیرزمینی منتشر کرده‌اند که معتقد آلبوم‌های آنان لو رفته است یا ممکن است که مجبور شده‌اند آلبوم خود را بدون مجوز منتشر کنند. اگر این اتفاق واقعا افتاده باشد به نظر مقصر اصلی سیستم فرهنگی کشور بوده است.

وی افزود: متولیان فرهنگی می‌گویند که سعی در ترویج هنر خوب و متعالی دارند. همه ما درباره این کلیت اشتراک نظر داریم اما به جزئیات که می‌رسیم مشکلات و اختلافات زیادی پیش می‌آید. به عقیده دولت باید این استعدادها را جذب کند، آنها را راهنمایی و حس‌شان را به سمت آثار خوب هدایت کند. در نتیجه می‌توان گفت اگر دید برخی از جوانان در موسیقی غلط شکل گرفته است، به خاطر کم‌کاری متولیان فرهنگی است. اگر یک پدر با فرزند خود نتواند ارتباط خوبی برقرار کند، او از خانه بیرون می‌رود و با آدم‌های بی‌سر و پا هم‌صحبت می‌شود. اگر این اتفاق افتاد، ما نباید او را به خاطر اینکه با بی‌سر و پاها ارتباط برقرار کرده، طرد کنیم. سیستم جذب و دفع اگر به درستی صورت می‌گرفت، امروز شاهد چنین فضایی در موسیقی نبودیم.

اصفهانی درباره وضعیت موسیقی در صدا و سیما بیان کرد: من روال کنونی صدا و سیما را درباره موسیقی نمی‌پسندم. البته مدیران آنها دلایل و محدودیت‌های خود را دارند اما باید توجه کرد که ما باید براساس مقتضیات زمان‌مان پیش برویم. باید ببینیم موسیقی دنیا در چه وضعی است و موسیقی ما در چه وضعی. من با مدیران صدا و سیما در این باره بسیار صحبت کردم اما متاسفانه جواب روشنی از آنان نشنیدم. این موضوع جای سوال دارد که چیزی که حلال است چطور شکل آن می‌تواند ممنوع باشد؟ من هنوز برای این سوال جوابی نشنیده‌ام.

کنسرت محمد اصفهانی با سرپرستی و سولیستی میثم مروستی به همراه یک گروه نوازنده 40 نوازنده، 13 و 14 مردادماه سال جاری ساعت 30/21 در تالار بزرگ کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.