سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵

«دفاع مقدس» موضوعی مهجور در سینمای ایران/ ۲

سلحشور: برخی مدیران به ارزش‌های انقلاب اعتقادی ندارند/ باید سینمای ملی و اسلامی را از نو پایه‌گذاری کرد

نشست خبری فرج الله سلحشور

سینماپرس: فرج الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس با همان صراحت همیشگی اش گفت: به نظر می رسد سینما و تلویزیون در ایران متعلق به اسلام و انقلاب نیست و به همین دلیل مدیران آن ها چندان کاری با دفاع مقدس و جنگ و اینگونه موضوعات در قالب ارزشهای انقلاب اسلامی ندارند.

کارگردان سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از علت های بی حیایی و بی حجابی بیش از ۹۰ درصد زنان و دخترانی که در خیابان های پایتخت جمهوری اسلامی جولان می دهند، همین سینما، تلویزیون و شبکه های ماهواره ای است که باعث شده اند ارزش ها در جامعه از بین برود و ضد ارزش ها جای آنها را بگیرند.

سلحشور با تاکید بر اینکه مسئولان و مدیران فرهنگی کشور مسببان اصلی این قضایا هستند، اظهار داشت: برخی از آن ها به صورت ساده لوحانه و سهوی و تعدادی دیگر با غرض ورزی و دشمنی مدافع این گونه سینما هستند و نمی گذارند فیلم های ارزشی و دینی تولید شوند؛ این مساله دیگر بر کسی پوشیده نیست آثاری که آن ها دوست دارند متعلق به دلسوزان و دغدغه مندان انقلاب نیست و تعلق خاطر این دسته افراد به سینمای هالیوود است و به همین دلیل به سینماگران و فیلمسازان ارزشی اجازه کار نمی دهند.

وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: در شرایط فعلی اگر مدیران سینمای کشور به جنگ و دفاع مقدس بپردازند جای تعجب دارد؛ چرا که کمتر کسی از آن ها سنخیتی با دفاع مقدس دارند و این از رفتار و کلام و کردار آن ها کاملا مشخص است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «انسان و اسلحه» ضمن تقبیح رفتار سینماگران و مسئولانی که به سینمای غرب گرایش دارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مدیران و مسئولان فرهنگی کشور که اتفاقأ دستی در تولید آثار سینمایی دارند ماهیت حقیقی سینما را نمی شناسند و به همین دلیل به جای استفاده صحیح از این هنر-صنعت آن را به بیراهه کشیده اند.

وی در همین زمینه ادامه داد: در راس همه نهادها و سازمان های مرتبط با سینما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که جریان سینمای کشور را به سمت «کن» و «اسکار» و امثالهم کشانده اند و نهایت آرزوی شان این است که از کشور خارج شوند و یا از «کنی» ها و «اسکاری» ها جایزه بگیرند!

این فیلمساز مطرح سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه اگر این سینما با وضعیت فعلی نابود شود بهتر از وضعیتی است که ما در حال حاضر در آن گرفتار شده ایم تصریح کرد: این سینما کمر به نابودی اسلام ناب محمدی (ص) بسته است و اطمینان دارم که مدیران سینمایی کشور حاضرند دست از آرمانها و ارزشهای انقلاب بردارند اما از این سینمای خطرناک دست نکشند.

سلحشور سپس با اشاره به اینکه چگونه می توان جریان سینمای فعلی را  به راه صحیح هدایت کرد، اظهار داشت: سینمای ما نیاز به قصه های فراوانی دارد که قرآن کریم بهترین و آموزنده ترین آن ها را در دل خود جای داده است و می توان با برداشت ها فراوان و مکرر از این کتاب آسمانی دست به تولیداتی زد که هم در جرگه آثار سینمای اجتماعی جای بگیرند و هم به سینمای ملی، دینی و ارزشی تعلق خاطر داشته باشند.

وی یادآور شد: ما بارها و بارها از مسئولان سینمایی خواسته ایم تا برای تولید آثار ارزشی بودجه در اختیارمان قرار بدهند و اینقدر پول های بیت المال را به افرادی که تعلقی به انقلاب و امام راحل ندارند ندهند تا فیلم های حامی فتنه و سیاه بسازند اما برخی آنقدر وقیح شده اند که با صراحت و به دلیل بی اعتقادی به ارزشهای انقلاب و امام و مقام معظم رهبری اعلام می کنند ما این کار را انجام نمی دهیم!

کارگردان سریال تلویزیونی «مردان آنجلس» افزود: در حال حاضر به نظر من تنها مدیر دلسوز فرهنگی آقای سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما است که دغدغه اسلام و انقلاب و قرآن دارد؛ آخر چطور می شود از کسانی که عمری در کشورهای غربی به بهانه های مختلف حضور داشته اند و تفکرات  و نگاههای اروپایی و آمریکایی خود را به کشور بازگردانده و در کشور اسلامی ما مدیر فرهنگی و سینمایی شده اند توقع داشت که در عمل از دستورات مقام معظم رهبری پیروی کنند و سینمای اسلامی را در کشور پایه گذاری کنند؟

سلحشور در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: سینمای ایران در حال حاضر به یک خانه تکانی جدی و اساسی نیاز دارد و بایستی نهادهایی همچون بسیج، سپاه، حوزه هنری و... به مساله سینما ورود پیدا کنند و تولید آثار سینمایی را از دست وزرات فرهنگ و سازمان سینمایی خارج کرده و از نو پایه یک سینمای ملی و اسلامی را بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.