چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

سینماپرس و جشنواره فیلم نوجوان/۷

قناعت: ای‌کاش مدیران به اندازه فیلم‌های «هنر و تجربه» به سینمای «کودک» هم بها بدهند

حسین قناعت کارگردان فیلم زخم شانه حوا در نشست

سینماپرس: حسین قناعت کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره فیلم نوجوان گفت: یکی از معضلات اصلی سینمای کودک و نوجوان مبحث اکران فیلم ها است و امیدوارم مدیران به این گونه مهم سینمایی هم حداقل به اندازه فیلمهای گروه «هنر و تجربه» بها بدهند و حداقل ۲ سالن را برای نمایش این آثار در نظر بگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «ماجراهای اینترنتی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تا مبحث اکران آثار سینمای کودک به نتیجه و سرانجام نرسد هیچ امیدی به رونق و رشد این گونه سینمایی نمی توانیم داشته باشیم اما در صورت تدبیر مدیران سازمان سینمایی و همکاری وزارت آموزش و پرورش و کنار گذاشتن بروکراسی های پیچیده اداری می توان به آینده این گونه سینمایی امیدوار بود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۴۸ فیلم اکران نشده سینمای کودک و نوجوان در حال خاک خوردن هستند اظهار داشت: مدیران فرهنگی باید به فکر چاره ای برای اکران این آثار باشند؛ اکنون با آغاز فصل مدارس بهترین موقع ایجاد برنامه هایی همچون «زنگ سینما» است که بتوان خیل عظیم دانش آموزان را به سالن های سینما کشاند. مدیران می توانند با ایجاد سیاست های تشویقی همچون فروش بلیت نیم بها و یا طرح های دیگر کاری کنند که سینمای کودک و نوجوان از کما خارج شود.

قناعت ادامه داد: در حال حاضر هیچ یک از تهیه کنندگان سینما راغب به تولید فیلم کودک و نوجوان نیستند چرا که متأسفانه این گونه فیلم ها توسط نهادهای دولتی هیچ حمایتی نمی شوند؛ اما اگر سینمای کودک که یکی از مهمترین گونه های سینمایی است و نقش مهمی در تربیت و رشد کودکان و نوجوانان دارد بتواند مانند گروه سینمایی «هنر و تجربه» سالنی برای نمایش فیلم های کودک در اختیار داشته باشد، سرمایه گذاران مجدداً به سمت تولید فیلم های کودک و نوجوان باز خواهند گشت.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر کمترین ارزشی به سینمای کودک و نوجوان داده نمی شود. به عنوان مثال فیلم «من و نگین دات کام» به عنوان آخرین فیلم اکران شده من در بدترین فصل ممکن روی پرده رفت و بعد به دلیل برگزاری یک نمایشگاه عکاسی تنها سالن سینما را از من گرفتند و فیلمم را پایین کشیدند.

کارگردان فیلم سینمایی «زخم شانه حوا» در پاسخ به این سوأل که در حال حاضر و با شرایط موجود برگزاری جشنواره را تا چه حد به نفع سینمای کودک و نوجوان می داند اظهار داشت: برگزاری این جشنواره به خودی خود به نفع سینمای کودک است چرا که اگر نبود همین نام و عنوان سینمای کودک و نوجوان هم از بین رفته بود؛ متأسفانه خود سینمای کودک و نوجوان که رسماً نابود شده است اما همین که سالی یک هفته نامی از آن به میان می آید غنیمت است!

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به مبحث محتوای تولید آثار سینمای کودک و نوجوان گفت: متأسفانه بسیاری از فیلمسازان ما امروزی فکر نمی کنند و همین باعث شده تا مخاطبان از تماشای فیلم های کودک و نوجوان ایرانی سرباز بزنند؛ این بسیار اشتباه است که ما همچنان در دهه ۶۰ که برخی آن را «دوران طلایی سینمای کودک» قلمداد می کنند به سر ببریم و بخواهیم با همان روش فیلمسازی قدیمی کودکان و نوجوانان امروزی را به سالن های سینما بکشانیم.

قناعت افزود: در حال حاضر با هجوم و وفور گسترده شبکه های تلویزیونی، شبکه های ماهواره ای، اینترنت، فیلم های شبکه نمایش خانگی و... که همگی رقیب جدی سینما شده اند می بایست فیلم هایی تولید کرد که بتواند مردم را با وجود همه گرفتاری ها و دلمشغولی های روزمره به سالن های سینما بکشاند. ما نیاز به فیلم هایی داریم که مانند تولیدات خارجی ریتم تند و جذاب داشته باشد و حوصله مخاطب را سر نبرد و از این رو پرسه زدن در خاطرات و نوستالژی های قدیمی توسط فیلمسازان کاری بسیار عبث و اشتباه است.

وی در پاسخ به این سوأل که با این وجود چرا برخی از فیلم ها مانند : «کلاه قرمزی» و یا «شهر موش ها» همچنان با اقبال گسترده عمومی مواجه می شوند اظهار داشت: این فیلم ها تنها به دلیل داشتن سوپر استار هایشان می توانند با فروش بسیار خوبی مواجه شوند؛ ما به هیچ عنوان نمی توانیم این فیلم ها را با آثار معمولی سینمای کودک و نوجوان مقایسه کنیم و بایستی دست به تولیدات هدفمند و جریان ساز در سینمای کودک و نوجوان بزنیم.

این فیلمساز در خاتمه گفتگو با اشاره به تأسیس شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان گفت: من امیدوارم اعضای این شورا که همگی جزو بهترین های سینمای کودک و نوجوان هستند بتوانند راهکارهای خوبی را در مبحث اکران و همچنین فیلمنامه های سینمای کودک و نوجوان بدهند تا ما بتوانیم شاهد رشد و ارتقای این گونه سینمایی در کشورمان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.