جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹

نگاه سینماگران به تولید و اکران آثار «خاص» /۱

دری: «هنر و تجربه» جایگاه برخی فیلم‌های پرلکنت و بی‌اندیشه شده است

سید ضیاءالدین دری*

سینماپرس: سیدضیاء الدین دری کارگردان مطرح سینما و تلویزیون در آستانه اولین سالگرد تأسیس گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: فیلم هایی که طی یک سال گذشته در این گروه سینمایی به نمایش درآمده حاکی از آن است که سینمای «هنر و تجربه» جایگاه برخی فیلم های پرلکنت و بی اندیشه است.

کارگردان سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای من جالب است که عنوان مهم «تجربه» را به این گروه سینمایی اطلاق کرده اند؛ چرا که کارهایی که به عنوان فیلم تجربی توسط جوانان بی تجربه ساخته می شود تنها یک سیاه مشق است و به هیچ عنوان نمی توان آثار نازل و بی محتوای آن ها را به عنوان تجربه قلمداد کرد.

وی با تأکید بر اینکه شاید در میان صدها فیلم این چنینی تنها یک ایده خوب وجود داشته باشد اظهار داشت: ممکن است که مثلاً یک فیلم ایده خوب و قابل قبولی داشته باشد اما این باعث نمی شود که مدیران سینمای کشور بخواهند برای یک ایده هزینه کرده و جایزه های آن چنانی به ایده بدهند؛ متأسفانه در شرایطی که ساخت فیلم های شاخص توسط فیلمسازان مطرح سینمای ایران متوقف شده است و اغلب فیلمسازان در بیکاری به سر می برند شنیده ها حاکی از آن است که رخی از این فیلم ها با بودجه های میلیاردی ساخته و بعد با عنوان «هنر و تجربه» روانه اکران می شوند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: سینمای هنر و تجربه تنها بایستی در زنگ تفریح هنرمندان باتجربه ساخته شود؛ این سینما تنها در زمانی مفید و موثر واقع می شود که به عنوان یک کلاس آموزشی عمل کرده و به جوانان یاد بدهد که چگونه برای مخاطبان خاص سینما فیلمسازی کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: اگر زمانی فیلمسازان پیشکسوت و با تجربه که حضور در تمامی گونه های فیلمسازی را آزموده اند بخواهند فیلمی تجربی بسازند هیچ اشکالی ندارد؛ به دلیل آنکه این فیلمسازان در راه باز کردن باب جدیدی هستند تا به نوآموزان سینما درس فیلمسازی بدهند، اما به هیچ عنوان جوانان به ویژه افرادی که حتی تجربه ساخت فیلم کوتاه ندارند نمی توانند به عنوان فیلمساز تجربی معرفی شوند و مسئولان هم امکانات کلانی را در اختیار آن ها بگذارند.  

وی در بخش دیگری از این گفتگو سینمای «هنر و تجربه» را به نوعی نفوذ فرهنگی غربی ها به جامعه اسلامی ما برشمرد و تصریح کرد: از زمان رضاخان نفوذ فرهنگی غربی ها توسط سینما به کشور ما باب شده است که این نفوذ امروز به نوعی خود را در قالب برخی آثاری که در گروه «هنر و تجربه» اکران می شوند نشان می دهد.

کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» در ادامه این گفتگو از آشکار بودن تأثیر سینمای فرانسه بر تأسیس این گروه سینمایی گفت و اظهار داشت: فرانسوی ها بعد از اینکه زبان شان وجهه بین المللی خود را از دست داد به شدت در عرصه سینما شکست خوردند چون سینمای شان دیگر استقبال دهه ۱۹۳۰ و قبل آن را نداشت؛ از همین رو به دلیل فروپاشی اقتصاد کشورشان بعد از جنگ جهانی دوم، از قالب سینمای دراماتیک خارج شدند و سینمای جدیدی ایجاد کردند که افراد روشنفکر و بعضاً حتی مائوئیست ها آن را اداره می کردند و در آن زمان چون معتقدین مذهبی چندان در فرانسه وجود نداشتند از فیلم های آن ها نیز استقبال می شد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه بسیاری از سینماگران ما نیز در آن زمان زیر سلطه فرانسوی ها بودند و از همین رو رفتار و عقاید و کردارشان مانند آن ها شکل گرفت، من در هر صورت امیدوارم که هرچه سریعتر فکری جدی برای این گروه سینمایی که می تواند به کلیت سینمای ما آسیب وارد سازد، بشود.

نظرات

  • پریسا ۱۳۹۴/۰۷/۱۰ - ۱۲:۱۹
    2 0
    سلام، صحبت آقا دری من را بیاد گفته ملکه انگلستان انداخت، آمدن به او گفتند مردم آفریقا نان برای خوردن ندارند، او تعجب کرد گفت، خوب چرا آنها کیک نمیخورند؟ آقای دری صحبت از بی کاری فیلمسازان میکنند، و جالب است مدیریت سینما کشور و مدیریت بی خاصیت خانه سینما از به راه اندازی چشنوارهای متعدد و بر پایی هنر و تجربه میکنند و دلشان خوش است و مردم را نادان فرض میکنند، که راه حلهایی نجات اقتصاد سینما را در اختیار دارند. آقا دری داشتن سینمایی هنر ی و تجربه ای میتواند در کنار سینمایی حرفه ای معنا داشته باشد، وقتی این تیم در بسته از مدیریت عالی تا مدیریت های پایین تر تمام با رفیق بازیشان سینما را در اختیار دارند و هیچ جایی برای دیگران خالی ندارند، چرا فکر میکنید ،واقعا سیاستی مشخص و با برنامه برای سینمای باصطلاح هنری و تجربی وجود دارد؟ مگر مرکز گسترش سینما تجربی وجود ندارد؟ در این 25 ماه گذشته چه کرده اند؟ تنوع شورا ها انواع معاونین، انواع مشاورین ، انواع میوه های مختلف بر روی میزشان، چه کرده اند؟ بجز کارشکنیهای متعدد؟ بجز صرف بودجه های این مرکز گسترش؟ خوب در این شهر سینمایی بدون حاکم، فکر نمی کنم دکانی باز شده برای آسایی که در چند سال گذشته با نوشتن مقالات زیاد حق باج میخواسته، حال مدیریت جدید برای او و همفکرانشان دکان هنر و تجربه را باز کردند که سهم این آقایان داده شود؟ مایل هستم بدانم که همین آقا که رییس سینمایی هنر و تجربه میباشد، جرعت نوشتن مقاله بر اساس حرکات بی سلیقه و مدیریت بی سواد مرکز گسترش سینمایی تجربی و مشاورانشان را دارد؟ نه هرگز چون الان ایشان دکان خود را دارد و مدیریت مرکز گسترش هم دکان خود را دارد، و حال سینما هم خوب است.
  • عضو انجمن منتقدان ۱۳۹۴/۰۷/۱۰ - ۲۲:۳۳
    0 1
    درود بر سینماپرس و مواضع عالیش امیدوارم موفق باشید ... دوستان ارجمندم به طور جد و برای چندمین بار بهتون میگم بهتره شما به جای پرداختن به اخبار زرد و حاشیه و تولید و ... به این سوژه ها و موضوعات بپردازین شما شدین نقل محافل و واقعا کار خبرنگاراتونم درسته

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.