کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متاسفانه هیچ سیاست گذاری ویژه ای برای هنر-صنعت ویدئو در کشور ما انجام نشده و در بخش سینما بعد از تبدیل شدن معاونت سینمایی به سازمان توجه به فیلم های ویدئویی و شبکه نمایش خانگی به حداقل ممکن رسید و در سند چشم انداز سینما تاثیر بسزای شبکه ویدئویی نادیده انگاشته شده است.
وی ادامه داد: همین مساله باعث شده که شبکه نمایش خانگی و مدیران این بخش مهم از سینمای کشور قدرت خود را از دست بدهند و نوعی هرج و مرج دامن این هنر-صنعت مهم و تاثیر گذار را بگیرد؛ در این خلأ، بخش خصوصی در این زمان دست به کار شد و به نوعی قدرت را از دست مدیران سینمای کشور گرفت و از قاچاق فیلم های ویدیویی تا تولید فیلم های زیرزمینی و مبتذل هر آنچه را که مایل بود انجام داد چرا که هیچ مدیری نبود تا به درستی در این بخش نظارت داشته باشد.
رافعی با تاکید بر اینکه فیلم های ویدئویی به دلیل فراگیر بودن مخاطبان شان در فرهنگ سازی جامعه، نقش بسزایی را ایفا می کنند اظهار داشت: متاسفانه بعد از مدیران سینمایی، مدیران سازمان صدا و سیما نیز برخلاف سال های نه چندان دور از تولید و حمایت فیلم هایی ویدئویی غافل شدند و همین باعث شد تا تلویزیون که زمانی تله فیلم های بسیار خوبی را به نمایش می گذاشت دچار یک انحطاط و روزمرگی شود و تنها برای پر کردن آنتن تلویزیون برنامه هایی بدور از هرگونه اندیشه و تدبیری ساخته شوند.
کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب برهمه یکسان می تابد» خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ سیاست گذاری با ثباتی در سینما و تلویزیون ایران وجود ندارد و هر مدیری که در این دو نهاد مهم و تاثیرگذار عوض می شود به صورت سلیقه ای برخورد کرده و هرآنچه را که مایل است اجرا می کند؛ همین مساله باعث شده تا صدا و سیما در حال حاضر تولید فیلم های ویدئویی را متوقف کند، این در حالی است که تا همین چند سال قبل تولید تله فیلم ها اولویت اول و اصلی سازمان صدا و سیما بود و اکنون تنها در حال درجا زدن است!
این فیلمساز تصریح کرد: وضعیت فعلی که در سینما و تلویزیون شاهد هستیم به هیچ عنوان نمی تواند نقطه روشنی را در اذهان ما به وجود بیاورد تا به رشد این هنر-صنعت خوش بین باشیم و این تنها به آن دلیل است که مدیران ما هیچ گاه از تجربه های پیشینیان خود استفاده نکرده و به جای اتحاد و همگرایی به تک روی معتقد بوده اند و تنها نظر خود را بر روی هر بخشی اعمال می کنند.
رافعی با اشاره به اینکه گرایش بسیاری از مردم به سمت ماهواره ها و سریال های ترکیه ای به دلیل همین دیدگاه و سیاست های غلط مدیران تلویزیون و سینما است اظهار داشت: زمانی که ما برای مخاطبان میلیونی خود خوراک فرهنگی مناسبی تهیه نمی کنیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که آن ها به سمت شبکه های ماهواره ای که اغلب توسط دشمنان و بیگانگان اداره می شوند سوق پیدا نکنند؛ این وظیفه ما است که با تهیه و تولید فیلم هایی که از لحاظ ساختار و محتوا به روز هستند مخاطبان خود را در سراسر کشور تشویق و ترغیب به تماشای فیلم هایی بکنیم که شایسته فرهنگ کشورمان است.
کارگردان فیلم سینمایی «کیمیا و خاک» در بخش دیگری از این گفتگو افزود: متاسفانه از سوی دیگر به دلیل اینکه تفکیک ساختاری درستی میان سینما و ویدئو در کشور ما تعریف نشده مخاطبان دچار یک نوع آشفتگی و سرگردانی شده اند؛ اغلب فیلمسازان ما به دلیل آنکه از تفاوت میان ساختار فیلم های سینمایی با ویدئویی آگاه نیستند در سینما اقدام به ساخت فیلم هایی می کنند که از لحاظ ساختار و محتوا مناسب پخش در تلویزیون است و در تلویزیون نیز چنین رویه ای به صورت بالعکس به چشم می خورد و همین باعث سرگشتگی مخاطبان می شود.
وی ادامه داد:ما از نمونه این آثار در کشورمان زیاد داریم به عنوان نمونه فیلم «مسافران مهتاب» ساخته مهدی فخیم زاده که به عنوان یک فیلم سینمایی ساخته شده بود به دلیل استفاده از ساختار تلویزیونی در سینما دچار شکست سنگینی شد اما بعد از پخش در تلویزیون با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد و اکنون بعد از گذشت سال ها فیلمی محبوب برای بسیاری از مخاطبان جدی تلویزیون شناخته می شود.
این فیلمساز سپس با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم «یاس» و تاثیر آن بر رشد و ارتقای فیلم های ویدیویی گفت: جشنواره فیلم «یاس» عاملی برای رشد صنعت ویدئو است به شرط آنکه از حالت جشن گونه خود خارج شود و به صورت یک جشن تفریحی در رامسر و آمل و... به آن نگاه نشود؛ این جشنواره قطعأ زمانی می تواند موفق عمل کند در حاشیه خود برگزاری سمینارها و کارگاه های مهمی در رابطه با تولید فیلم های ویدئویی بپردازد تا تمامی علاقمندان به این حوزه نسبت به نوع ساختار و تکنیک فیلم های ویدیویی آگاه شوند.
کارگردان فیلم سینمایی «آزادراه» در خاتمه گفت: هر جشنواره ای می تواند باعث ایجاد رقابت میان افرادی شود که در آن حوزه مشغول فعالیت هستند و امیدوارم که جشنواره «یاس» نیز بتواند این تاثیر مثبت را در میان سینماگران داشته باشد.
ارسال نظر