جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶

بررسی وضعیت مستند در گفتگو با سینماپرس/۵

فیما امامی: نگاه سلیقه‌ای و جهت‌گیری مدیران به یک نوع فیلمسازی خاص باعث اُفت آثار مستند شده است

فیما امامی کارگردان در نشست خبری فیلم مهتاب روی سکو

سینماپرس: فیما امامی کارگردان سینما در رابطه با وضعیت فعلی سینمای مستند در کشور گفت: متأسفانه جهت گیری مدیران سینمایی کشور تنها به نوعی فیلمسازی خاص است و دیدگاه سلیقه ای شان باعث افت سینمای مستند شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «مهتاب روی سکو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای مستند در کشور ما از دو مشکل عمده و اساسی رنج می برد؛ یکی از این مشکل ها مدیران هستند که با حمایت از برخی فیلم ها و فیلمسازان خاص باعث شده اند تا سینمای مستند به نوعی دچار تنهایی و انزوا شود و از سوی دیگر مستندسازان، که به دلیل عدم استفاده از سوژه های بکر و به روز و تکرار مکررات از جمله کلیشه های نخ نما شده در تولید آثارشان، موجب دور شدن مخاطبان از سینمای مستند شده اند.

امامی سپس با تأکید بر اینکه در این وضعیت مخاطب به دلیل عدم استقبال از سینمای مستند، مقصر نیست اظهار داشت: مخاطب همواره خوراک فرهنگی خوب و مناسب می خواهد و زمانی که ایت تغذیه مناسب صورت نگیرد، قطعاً از دیدن و تماشای آثار چه در زمینه مستند و یا داستانی و... سرباز می زند.

وی در همین رابطه افزود: آیا مدیران و مسئولان سینما و تلویزیون ما تاکنون از خود سوأل کرده اند که چرا مخاطبان به صورت انبوه از ماهواره ها استقبال می کنند؟ تنها دلیل آن این است که ماهواره ها با ساخت و نمایش سریال های جذاب، فیلم های مستند قوی، فیلم های به روز و برنامه های ترکیبی دیگر تمامی نیازهای مخاطبان را برآورده می کنند و از این رو مخاطب که با تماشای آن برنامه ها سرگرم شده است، دیگر رغبتی برای تماشای فیلم ها در تلویزیون و سینمای داخلی ندارد.

این فیلمساز سپس تصریح کرد: برای ارتقای سینمای کشور به ویژه سینمای مستند نیاز به تغییر در نگاه فیلمسازان و سیاست گذاری های مدیران است؛ فیلم های مستند برای مخاطب جذابیت ندارند و ما باید به فکر آن باشیم تا فیلم های جذابی را برای آن ها تولید کنیم.

امامی در بخش دیگری از این گفتگو ضمن ابراز گلایه از برخی از همکاران خود گفت: متأسفانه بسیاری از همکاران ما در حالی اقدام به ساخت مستند می کنند که دانش کافی از تولید فیلم مستند ندارند؛ مستندهای پرتره ای که امروز ساخته می شود دقیقاً مشابه فیلم های عروسی شده و مستندساز به سبک و سیاق به شدت کلیشه ای و با استفاده از عناصر نخ نما شده تلویزیونی، گزارشی بد و بی حس و حال را به مخاطب ارائه می دهد که به شدت او را خسته و آزرده خاطر می سازد.

وی ادامه داد: من نمی دانم مدیران سینمای کشور به چه دلیل به این قبیل مستندسازان بها می دهند و بودجه های آنچنانی را برای ساخت فیلم های مستند بی حس و حال و ضد مخاطب صرف می کنند؛ مدیران باید توجه داشته باشند که سینمای مستند سینمای «حراف» نیست و فیلم مستند باید از موقعیت جغرافیایی و مکان و زمان برخوردار باشد تا بتواند در سطح جامعه و بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو با اشاره به تنها جشنواره تخصصی سینمای مستند در کشور گفت: جشنواره «سینما حقیقت» امروزه تنها به جایگاهی برای تبادل فرهنگ بدل شده و باعث رشد برای فیلمساز نمی شود؛ من معتقدم که این جشنواره در حالی که واژه «بین المللی» را در کنار خود به یدک می کشد می بایست استفاده درست و مطلوبی از این واژه داشته باشد و با دعوت از مستندسازان شاخص سینمای جهان و برگزاری کارگاه های آموزشی و سمینارهای مختلف تخصصی سعی در تقویت و رشد دیدگاه فیلمسازان مستند در ایران نماید.

گفتنی است؛ فيما امامي متولد ۱۳۵۷ در خرمشهر است. وي فارغ التحصيل رشته كارگرداني سينما و فوق ليسانس ادبيات نمايشي است. او فعاليت سينمايي خود را از سال ۱۳۸۹ با فيلم «مهتاب روي سكو» آغاز كرد.

نظرات

  • مهدي ۱۳۹۴/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۲
    0 0
    لطفا در موضوع و سوژه هاي بسيار خوبتون نسبت به جايگاه سينماي اجتماعي هم اشاره كنين چرا همه فيلمسازا به اين ژانر گرايش دارن ؟ چرا تاثير مثبتي نميبينبم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.