دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰

محرم و روایت تاریخی مذهبی در سینما/۲

مسافرآستانه: عنصر «خیال» در تولید آثار تاریخی و مذهبی نباید منجر به تعارض با حقیقت شود

حسین مسافر آستانه در نشست خبری سومین جشنواره فیلم ویدئویی«یاس»

سینماپرس: حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مورد چگونگی تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: عنصر خیال جزو لاینفک هر اثر هنری است اما این نباید منجر به تعارض با حقیقت شود چرا که این باعث ایجاد «وهن» در لایه های مختلف جامعه می گردد.

مسافرآستانه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس تأکید کرد: تحقیق و پژوهش و بهره مندی از نظرات بزرگان دین تنها راه نجات سینمای دینی و مذهبی است و فیلمسازانی که پا در این عرصه خطیر می گذارند بایستی دقت کافی به این مسأله مهم داشته باشند.

وی گفت: آثاری که در تمامی زمینه های هنری اعم از سینما، تلویزیون و یا تئاتر برگرفته از عقاید مذهبی تولید می شوند بایستی بر اساس تحقیق و پژوهش حساب شده میدانی، کتابخانه ای و... ساخته شوند تا پس از تولید این مهم در نزد همگان آشکار شود که این آثار با رسیدن به یک سلسله مطالب متقن و منطبق بر حقایق تاریخی و مذهبی تولید شده اند.

وی با اشاره بر اینکه بارها دیده شده که برخی از آثار به دلیل دور شدن از اصل فضای روایی و محتوایی خود به انحراف کشیده شده اند اظهار داشت: وقتی که هنرمندی بخواهد بر اساس سلیقه و دیدگاه شخصی خود مطالب مهم تاریخی را به گونه ای جلوه دهد که اصل قضیه به فراموشی سپرده شود و یا به نوعی تحریف در آن صورت پذیرد، آن اثر با واکنش های مختلفی از سوی مردم و علمای دین مواجه می گردد چرا که به زعم تمامی آن ها تاریخ و مذهب به انحراف کشیده شده و با واقعیت منطبق نیست.

دبیر جشنواره فیلم ویدئویی «یاس» سپس خاطرنشان کرد: در تولید آثار مذهبی و تاریخی پیش تولید مهمتر از تولید است و تمامی سینماگران باید به این مبحث توجه ویژه ای داشته باشند. دستیابی به اصل قضیه روایت تاریخی و مذهبی در این گونه آثار باید مورد توجه جدی این افراد قرار بگیرد و سازندگان آثار مذهبی بایستی در پیش تولید با تحقیقات فراوان تنها به اطلاعات رایج بسنده نکنند و به کنه قضایا پی ببرند و نظر بزرگان و مراجع فقه و دین را بخواهند و بعد از آن مبادرت به ساخت اثرشان نمایند.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه تمامی این موارد منجر به این نمی شود که دیدگاه شخصی هنرمند زیر سوأل برود گفت: هنرمند می تواند اصل داستان را بر اساس زیبایی شناسی روز جامعه بپروراند، منتهی به شرط اینکه حقیقت را صادقانه بیان کند و نخواهد نظرات و تفکرات خود را به مخاطبان تحمیل نماید؛ ما باید به این مهم دست پیدا کنیم که هنرمند صرفاً یک تاریخ نویس نیست و اصولاً نباید عین به عین به واقعه های تاریخی مورد نظرش وفادار باشد چرا که عنصر خیال جزو لاینفک هر اثر هنری است اما این نباید منجر به تعارض با حقیقت شود چرا که این باعث ایجاد یک «وهن» در کلیت جامعه می گردد.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری تأکید کرد: هنرمند اگر بخواهد به دور از هرگونه خیال پردازی و زیبایی شناسی یک اثر تاریخی و مذهبی را تولید کند، اثر او به دلیل خشکی و بی روح بودن نمی تواند مورد توجه مخاطبان واقع شود؛ اما هنرمند بایستی با استفاده هوشمندانه از عنصر خلاقیت و نبوغ ذاتی خود کاری کند تا با دسیسه های افراد روشنفکرنما اثر هنری اش به سمت تبلیغ مسائل خرافی کشیده نشود و قدم های شایسته ای برای رسیدن به حقایق تاریخی در اثر او انجام شود.

دبیر چهاردمین جشنواره تئاتر مقاومت ادامه داد: ما در آثار تاریخی بسیار شاهد هستیم که روایت های کوچک و به اصطلاح خرده پیرنگ هایی در کنار روایت اصلی وجود دارند و توصیه جدی من به فیلمسازان این است که نگذارند این حاشیه ها به اصل قضیه آسیب برساند چرا که اغلب این خرده پیرنگ ها هیچ ارتباطی به بدنه اصلی مسأله ندارند و می توانند به حقیقت آسیب برسانند.

وی در خاتمه این گفتگو یادآور شد: ما پیش از این شاهد تولید آثار خوب زیادی بوده ایم که در کنار بیان روایت حقیقی از واقعه تاریخی دیدگاه های هنری هم داشتند اما با استقبال خوب علما، مراجع و عموم مردم مواجه شده اند، آثاری مانند سریال «مختارنامه» و یا «امام علی (ع)» از این دست آثار هستند که هیچ گاه به دلیل نگاه هنرمندانه سازندگان شان لطمه نخوردند اما در کنار این ها به وفور شاهد فیلم ها و سریال هایی بوده ایم که به دلیل تحریف واقعه تاریخی و یا تغییر واقعه با مخالفت شدیدی از سوی مراجع و علما و مردم روبرو بوده اند که تنها دلیل آن همان عدم اطلاع و دانش کافی در زمینه مطالعات آثار تاریخی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.